مقیاس وسواس فکری عملی ییل براون

اختلال وسواس فکری -عملی  شیوع مادام العمر 2 تا 3 درصد دارد که همه گروه های سنی را در فرهنگ های مختلف تحت تأثیر قرار می دهد. اختلال وسواس فکری – عملی  چهارمین اختلال روانی شایع در نظر گرفته می شود و اغلب با اختلالات خانوادگی، اجتماعی، مدرسه و کار همراه است.

این اختلال با افکار، ترس ها یا تصاویر مزاحم ناخواسته (وسواس) و یا رفتارهای تشریفاتی یا اعمال ذهنی (عمل) مشخص می شود که عموماً برای تسکین اضطراب و یا پریشانی ناشی از وسواس ها انجام می شود.

مقیاس وسواس فکری -عملی  ییل براون یک مقیاس پرکاربرد است و از زمان معرفی آن در سال 1989 توسط پزشکان تجویز می شود که وجود و شدت علائم وسواس فکری- عملی  را دریک هفته گذشته ارزیابی می کند. این مقیاس شامل دو بخش اصلی است: مقیاس شدت و چک لیست علائم.

مقیاس شدت شامل 10 گویه است که ویژگی های وسواس ها و اجبارهای تایید شده را ارزیابی می کند: پریشانی مربوط به وسواس یا عدم انجام اجبار، زمان اشغال شده توسط افکار یا اجبار وسواسی، تداخل عملکردی ناشی از وسواس یا اجبار، تلاش برای مقاومت در برابر وسواس یا اجبار. و میزان کنترل بر وسواس یا اجبار.

لطفاً در مورد هفت روز گذشته ( از جمله امروز ) فکر کرده و برای هر پرسش ، یکی از پاسخ ها را علامت بزنید.

نام آزمون تعداد سوالات مدت زمان استاندارد پاسخگویی هزینه آزمون
مقیاس وسواس فکری_عملی ییل_براون
10 سوال
15 دقیقه
رایگان
1.افکار وسواسی تا چه مقدار از وقت شما را اشغال می کنند؟ میزان فراوانی وقوع افکار وسواس چقدر است؟
2.افکار وسواسی تا چه اندازه در عملکرد شغلی یا اجتماعی شما اختلال ایجاد کرده اند؟ (اگر در حال حاضر شاغل نیستید، میزان تداخل وسواس های فکری را که در فعالیت های روزمرۀ خود در نظر بگیرید ).
3.افکار وسواسی تا چه اندازه باعث ناراحتی و پریشانی شما می شوند؟
4.تا چه اندازه سعی می کنید افکار وسواسی را نادیده بگیرید؟ و تا چه اندازه اجازه می دهید که این افکار به طور طبیعی در ذهن شما جریان پیدا کنند؟ (البته ما نمی خواهیم بدانیم که شما در نادیده گرفتن این افکاری موفق هستید یا خیر، بلکه می خواهیم بدانیم که چقدر و چه مواقعی برای این کار تلاش می کنید).
5.تا چه اندازه در نادیده گرفتن افکار وسواسی خود موفق هستید؟ ( توجه داشته باشید که این امر وسواس هایی که با رفتارهای وسواسی متوقف می شوند را در بر نمی گیرد ).
6.برای انجام دادن رفتارهای وسواسی تا چه اندازه وقت صرف می کنید ؟ فراوانی انجام دادن این رفتارها چقدر است؟ ( اگر آداب رفتاری شما در برگیرندۀ فعالیت های روزمره چقدر بیشتر طول می کشد ).
7.رفتارهای وسواسی تا چه اندازه در عملکرد شغلی یا اجتماعی شما اختلال ایجاد می کنند؟( اگر در حال حاضر شاغل نیستید، میزان تداخل رفتارهای وسواسی را درفعالیت های روزمرۀ خود در نظربگیرید .)
8.اگر ممانعتی در انجام دادن رفتارهای وسواسی شما ایجاد شود، چه احساسی پیدا می کنید؟ مضطرب خواهید شد؟
9.چقدر سعی می کنید تا در مقابل انجام دادن رفتارهای وسواسی مقاومت کنید؟ یا هرچند وقت یک بار سعی می کنید که انجام دادن رفتارهای وسواسی را متوقف کنید؟ (فقط تعداد موارد یا میزان تلاش خود را که سعی می کنید درمقابل رفتارهای وسواسی مقاومت کنید ، درجه بندی کنید نه میزان موفقیت واقعی خودرا در متوقف کردن آنها ).
10.چقدر روی رفتارهای وسواسی خود کنترل دارید؟ چقدر در متوقف کردن آداب رفتاری موفق هستید؟ ( اگر به ندرت برای مقاومت کردن تلاش می کنید ، لطفاً در مورد همان موارد نادری که برای متوقف کردن رفتارهای وسواسی تلاش می کنید فکر کنید تا بتوانید به پرسش پاسخ بدهید).