تست نشانگان اختلالات روانی SCL90

اختلال روانی با یک اختلال بالینی قابل توجه در شناخت، تنظیم هیجانی یا رفتار فرد مشخص می شود. اختلالات روانی معمولاً با پریشانی یا اختلال در زمینه های مهم عملکرد همراه است. انواع مختلفی از اختلالات روانی وجود دارد. این اختلالات ممکن است به عنوان شرایط سلامت روان نیز شناخته شود. شرایط سلامت روان اصطلاح گسترده تری است که اختلالات روانی، ناتوانی های روانی-اجتماعی و سایر حالات روانی مرتبط با پریشانی قابل توجه، اختلال در عملکرد، یا خطر آسیب رساندن به خود را پوشش می دهد.

سن شروع اختلالات روانی و اندازه گیری پریشانی روانی

اغلب اختلالات روانی در نوجوانی و اوایل جوانی شروع می شود. حدود نیمی از اختلالات روانی مادام‌العمر در اواسط نوجوانی شروع شده است که این میزان در اواسط دهه 20 به سه چهارم افزایش می‌یابد.

برای شدیدترین اختلالات مانند روان پریشی طیف اسکیزوفرنی یا اختلال دوقطبی، علائم آغازین بیماری معمولاً قبل از شروع کامل سندرم است.

بیشتر این علائم آغازین بیماری زیرآستانه‌ای هستند و درجه شدت آن‌ها اجازه نمی‌دهد به یک تشخیص خاص برسیم. پیامد آن تأخیر طولانی بین شروع اختلال و مدیریت آن است، به ویژه برای روان پریشی طیف اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی. بنابراین تست اختلالات روانی می تواند از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد.

بین تاخیر در شروع درمان و پیامدهای بالینی و عملکردی در روان پریشی طیف اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی رابطه وجود دارد. با این حال، شواهد بسیار محدودی وجود دارد که نشان می‌دهد با استفاده از مطالعات مداخله‌ای کنترل‌شده که تاکنون آزمایش شده‌اند، می‌توان طول مدت روان‌پریشی درمان‌نشده را کوتاه کرد. در مورد اختلال دوقطبی، اطلاعات برای تعیین اینکه آیا طول مدت اختلال دوقطبی درمان نشده قابل تغییر است یا خیر کافی نیست.

جدیدترین مفهوم‌سازی مدل مداخله زودهنگام بیان می‌کند که مراحل اولیه باید هدف مداخلاتی با هدف بهبود دوره اختلالات روانی شدید و بالقوه مادام‌العمر باشد.

تست تشخیص اختلالات روانی در قالب یک ابزار خودگزارش‌دهی می‌تواند طیف گسترده‌ای از علائم  اختلالات روانی را پوشش دهد. آزمون SCL-90 می تواند برای تشخیص اختلالات روانی که ممکن است به حالت های روانی پرخطر تبدیل شود مناسب‌تر باشد.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد پریشانی روان‌شناختی همراه با تجربیات روان‌پریشی، اما نه فقط تجربه‌های روان‌پریشی، می تواند یک پیش‌بینی‌کننده مهم برای خودآزاری غیرخودکشی و تلاش‌های خودکشی در نوجوانان باشد. به طور کلی شواهدی وجود دارد که نمرات آزمون SCL-90که با علائم افسردگی و روان پریشی همراه است با افزایش خطر ابتلا به اختلالات روانی رایج مرتبط است.

تست روانشناسی چیست؟

یک آزمون روانشناختی برای اندازه گیری توانایی های مختلف یک فرد، مانند استعداد فرد در یک زمینه خاص، عملکردهای شناختی مانند حافظه و تشخیص فضایی یا حتی ویژگی هایی مانند درون گرایی استفاده می شود. این آزمون‌ها بر اساس نظریه‌های روان‌شناختی آزمایش‌شده علمی هستند.

یکی از پراستفاده‌ترین ابزار تشخیص زمینه‌های روانی تست SCL90 است. این آزمون توسط دِروگاتیس و همکاران در سال ١٩٧٣ معرفی شد و بر اساس تجربیات بالینی و تجزیه‌وتحلیل‌های روان‌سنجی، تجدیدنظر شد و فرم نهایی آن در سال ١٩٧۶ تهیه گردید. دروگاتیس، ریکِلز و راک (١٩٧۶) اعتبار درونی این آزمون را با استفاده از ضریب آلفا رضایت‌بخش گزارش کرده‌اند.

آزمون SCL90 شامل ٩٠ سؤال است که 9 مؤلفه را ارزیابی می کند که عبارتند از: جسمی سازی، اختلال وسواس فکری-اجباری، حساسیت بین فردی، افسردگی، اضطراب، خصومت، اضطراب فوبیا، افکار پارانوئید و روان پریشی.

جسمی سازی:

منعکس کننده پریشانی ناشی از درک اختلال عملکرد بدن است. مشکلات روان بر سیستم‌های قلبی عروقی، گوارشی، تنفسی، عصبی و سایر سیستم‌ها با میانجی‌گری خودمختار قوی تاثیر می گذارد. درد و ناراحتی عضلانی و سایر مشکلات جسمی اضطراب نیز از اجزای احتمالی سوماتیز جسمی سازی هستند.

اختلال وسواس فکری-اجباری:

این معیار بر افکار، تکانه‌ها و اعمالی تمرکز می‌کند که به‌ صورت غیرقابل مقاومت و بی‌وقفه تجربه می‌شوند و ماهیت خودِ بیگانه یا ناخواسته دارند. رفتار و تجربیاتی که منعکس کننده نقص عملکرد شناختی عمومی تر هستند نیز به این اندازه گیری کمک می کنند.

حساسیت بین فردی:

معیار حساسیت بین فردی بر احساس بی کفایتی و حقارت، به ویژه در مقایسه با افراد دیگر، تمرکز دارد. تحقیر خود، شک به خود و ناراحتی مشخص در طول تعاملات بین فردی از تظاهرات مشخصه این سندرم است. خودآگاهی و انتظارات منفی در مورد روابط بین فردی از ویژگی های بارز حساسیت بین فردی هستند.

افسردگی:

مولفه افسردگی بازتاب کننده طیفی از نشانه هایی افسردگی بالینی است. این نشانه ها شامل علائم خلق و خوی ناخوشایند و عاطفه، علائم کناره گیری از علاقه به زندگی، عدم انگیزه و از دست دادن انرژی حیاتی است. همچنین احساس ناامیدی، افکار خودکشی و سایر همبستگی های شناختی و جسمی افسردگی بالینی در این معیار گنجانده شده است.

اضطراب:

علائم کلی اضطراب مانند عصبی بودن، تنش و لرز در این معیار گنجانده شده است، همانطور که احساس دلهره، ترس، وحشت و پنیک وجود دارد. علاوه بر این، برخی از نشانه های جسمی اضطراب نیز در این مولفه منعکس شده است.

خصومت:

علائم معیار خصومت شامل افکار، احساسات و اعمالی است که مشخصه حالت عاطفی منفی خشم است. گزینه ها هر سه شیوه بیان را منعکس می کنند و ویژگی هایی مانند رنجش، تحریک پذیری، پرخاشگری و خشم را نشان می دهند.

اضطراب فوبیا:

معیار اضطراب فوبیک، سندرم را به عنوان یک پاسخ ترس مداوم به یک فرد، مکان، شی یا موقعیت خاص تعریف می کند که با هر تهدید واقعی نامتناسب است و منجر به اجتناب یا رفتار فرار می شود. موارد به شدت با سندرم آگورافوبیا در کتاب اختلالات روانی نسخه پنجم همپوشانی دارند.

افکار پارانوئید:

بعد افکار پارانوئید رفتار پارانوئید را اساساً به عنوان یک شیوه تفکر بی نظم نشان می دهد. موارد شامل افکار پارانوئید منعکس کننده ویژگی های بالینی اصلی تفکر فرافکنانه، خصومت، بزرگ نمایی، بدگمانی، مرکزیت و ترس از دست دادن خودمختاری است.

روان پریشی:

معیار روان‌پریشی به گونه‌ای طراحی شد که باورو ایده فرد را به‌عنوان یک بعد پیوسته نشان دهد، از یک سبک زندگی منزوی کناره‌گیری شده در یک طرف تا رفتار روان‌پریشی قابل اثبات در طرف دیگر. این معیار تلاش می‌کند تا یک پیوستار مدرج از بیگانگی اجتماعی خفیف تا علائم درجه اول روان‌پریشی را نشان دهد.

تست اختلالات روانی - تست اختلال روانی

کاربردهای تست اختلالات روانی SCL-90

تست SCL90 علائم اختلالات روانی را در طیف گسترده ای بررسی می کند و لذا برای ارزیابی روانشناختی کاربردهای فراوانی دارد. از تست SCL 90 می توان برای موارد زیر استفاده نمود:

  • برسی وضعیت روان شناختی افراد
  • غربال اولیه بیماران با مشکلات روانشناختی
  • ارزیابی و بررسی نتایج درمانی قبل و بعد از مداخلات روانشناختی
  • پژوهش های علمی و بررسی ارتباط علائم با سایر جنبه های روانی-اجتماعی

آزمون SCL90 در گروه‌های بسیاری با موفقیت به کار رفته است. این آزمون در مورد معتادین به الکل، ناتوانی‌های جنسی، بیماران سرطانی، مبتلایان به نارسایی قلبی با ناراحتی‌های شدید جسمی و دانشجویانی که راهنمایی و مشاوره لازم دارند به کار رفته است.

با استفاده از این تست می توانید اختلالات روانی زیر را در خود ارزیابی کنید:

  • افسردگی
  • حساسیت در روابط
  • وسواس اجباری
  • نشانه های جسمانی
  • روان پریشی
  • افکارپارانوئید
  • ترس مرضی
  • پرخاشگری
  • اضطراب

"*" indicates required fields

۱- آيا از هفته گذشته تا به امروز سردرد داشته ايد؟*
۲- آيا از هفته گذشته تا به امروز عصبی بوده ايد و از داخل بدن احساس لرزش داشته ايد؟*
۳- آيا از هفته گذشته تا به امروز افکار، عقايد يا کلمات ناخوشايند و نامربوطی مرتبا وارد ذهن شما شده اند که رهايتان نکند؟*
۴- آيا از هفته گذشته تا به امروز دچار ضعف، بیحالی و يا سرگیجه بوده ايد؟*
۵- آيا از هفته گذشته تا به امروز نسبت به روابط زناشويی بی میل شده ا يد؟*
۶- آيا از هفته گذشته تا به امروز ايرادگیر و بهانه جو شده ايد؟*
۷- آيا از هفته گذشته تا به امروز اين اعتقاد را داشته ايد که شخص ديگری میتواند افکار شما را از راه دور کنترل کند؟*
۸- آيا از هفته گذشته تا به امروز احساس کرده ايد که ديگران باعث ناراحتیها و گرفتاریهای شما هستند؟*
۹- آيا از هفته گذشته تا به امروز فراموشکار شده ايد؟*
۱۰- آيا از هفته گذشته تا به امروز در کارها بی توجه و بی دقت شده ايد؟*
۱۱- آيا از هفته گذشته تا به امروز دلخور يا عصبی شده ايد؟*
۱۲- آيا از هفته گذشته تا به امروز درد در ناحیه قلب يا سینه داشته ايد؟*
۱۳- آيا از هفته گذشته تا به امروز از رفتن به جاهای باز يا به خیابان احساس ترس کرده ايد؟*
۱۴- آيا از هفته گذشته تا به امروز احساس کرده ايد که قدرت و بنیه سابق را نداريد و زود خسته می شويد؟*
۱۵- آيا از هفته گذشته تا به امروز اين فکر به ذهنتان آمده که به زندگی خود خاتمه دهید؟*
۱۶- آيا از هفته گذشته تا به امروز صداهايی به گوشتان میآيد که ديگران نمیتوانستند آنها را بشنوند؟*
۱۷- آيا از هفته گذشته تا به امروز احساس لرزش در اندام بدن خود داشته ايد؟*
۱۸- آيا از هفته گذشته تا به امروز اين احساس را داشته ايد که به بیشتر مردم نمیشود اعتماد کرد؟*
۱۹- آيا از هفته گذشته تا به امروز زود به گريه می افتید؟*
۲۰- آيا از هفته گذشته تا به امروز بی اشتها شده ايد؟*
۲۱- آيا از هفته گذشته تا به امروز در روابط اجتماعی و يا در رابطه با ديگران احساس خجالت کرده ايد؟*
۲۲- آيا از هفته گذشته تا به امروز اين احساس را داشته ايد که در يک بن بست گیر کرده ايد که راه پس و پیش نداريد؟*
۲۳- آيا از هفته گذشته تا به امروز ناگهان و بدون دلیل دچار ترس شده ايد؟*
۲۴- آيا از هفته گذشته تا به امروز طوری عصبانی شده ايد که نتوانید جلوی خودتان را بگیريد (به اصطالح از کوره در رفته ايد)؟*
۲۵- آيا از هفته گذشته تا به امروز اين احساس را داشته ايد که بترسید تنها از خانه بیرون برويد؟*
۲۶- آيا از هفته گذشته تا به امروز برای هر چیز کوچکی، خود را سرزنش کرده ايد؟*
۲۷- آيا از هفته گذشته تا به امروز کمردرد داشتهايد؟*
۲۸- آيا از هفته گذشته تا به امروز احساس کرده ايد که کارهايتان پیشرفت نمیکند؟*
۲۹- آيا از هفته گذشته تا به امروز احساس تنهايی کرده ايد؟*
۳۰- آيا از هفته گذشته تا به امروز احساس غمگینی کرده ايد؟*
۳۱- آيا از هفته گذشته تا به امروز برای هر چیزی به شدت نگران و دلواپس شده ايد؟*
۳۲- آيا از هفته گذشته تا به امروز نسبت به همه چیز بی علاقه شده ايد؟*
۳۳- آيا از هفته گذشته تا به امروز احساس ترس داشته ايد؟*
۳۴- آيا از هفته گذشته تا به امروز حساس و زودرنج شده ايد؟*
۳۵- آيا از هفته گذشته تا به امروز اين احساس را داشته ايد که سايرين از افکار خصوصی شما که به کسی نگفته ايد، با خبر میشوند؟*
۳۶- آيا از هفته گذشته تا به امروز اين اعتقاد را داشتهايد که ديگران شما را درک نمی کنند و يا با شما همدردی نمی کنند؟*
۳۷- آيا از هفته گذشته تا به امروز اين احساس را داشته ايد که مردم نسبت به شما مهربان نیستند يا شما را دوست ندارند؟*
۳۸- آيا از هفته گذشته تا به امروز برای اينکه کارها را درست انجام بدهید مجبور بوده ايد آهسته کار کنید؟*
۳۹- آيا از هفته گذشته تا به امروز تپش قلب داشته ايد؟*
۴۰- آيا از هفته گذشته تا به امروز حالت تهوع يا دل بهم خوردگی داشته ايد؟*
۴۱- آيا از هفته گذشته تا به امروز احساس حقارت داشته ايد يا خود را از ديگران کمتر يا پايینتر حس کرده ايد؟*
۴۲- آيا از هفته گذشته تا به امروز احساس درد و کوفتگی در عضالت بدنتان داشته ايد؟*
۴۳- آيا از هفته گذشته تا به امروز اين احساس را داشته ايد که ديگران شما را زيرنظر دارند يا درباره شما حرف میزنند؟*
۴۴- آيا از هفته گذشته تا به امروز در به خواب رفتن مشکل داشته ايد؟*
۴۵- آيا از هفته گذشته تا به امروز وقتی کاری را انجام میداديد مجبور بوده ايد آن را چند بار تکرار کنید تا مطمئن شويد درست انجام داده ايد؟ مثالا در را چند بار امتحان کنید که ببینید بسته است يا خیر؟*
۴۶- آيا از هفته گذشته تا به امروز در تصمیم گرفتن مشکل داشته ايد؟*
۴۷- آيا از هفته گذشته تا به امروز از مسافرت با اتوبوس يا قطار، احساس ترس کرده ايد؟*
۴۸- آيا از هفته گذشته تا به امروز احساس تنگی نفس داشته ايد؟*
۴۹- آيا از هفته گذشته تا به امروز دچار حالت گرگرفتگی يا سرما سرما شده ايد ؟*
۵۰- آيا از هفته گذشته تا به امروز مجبور بوده ايد بعضی کارها را نکنید يا بعضی جاها نرويد؟*
۵۱- آيا از هفته گذشته تا به امروز اتفاق افتاده که حس کنید مغزتان کار نمیکند؟*
۵۲- آیا از هفته گذشته تا به امروز احساس کرده ايد بدنتان خواب میرود يا گزگز (مور مور) میشود؟*
۵۳- آيا از هفته گذشته تا به امروز در گلويتان احساس گرفتگی کرده ايد مثل اينکه چیزی در گلويتان گیر کرده باشد؟*
۵۴- آيا از هفته گذشته تا به امروز احساس کرده ايد که نسبت به آينده امید خود را از دست داده ايد؟*
۵۵- آيا از هفته گذشته تا به امروز تمرکز حواس نداشته ايد؟ يعنی در جمع کردن حواس خود روی کارها مشکل داشته ايد؟*
۵۶- آيا از هفته گذشته تا به امروز در بعضی از قسمت های بدن خود احساس ضعف و سستی داشته ايد؟*
۵۷- آيا از هفته گذشته تا به امروز دچار فشارهای روحی و گرفتگی بوده ايد؟*
۵۸- آيا از هفته گذشته تا به امروز در دست ها و پاها احساس سنگینی کرده ايد؟*
۵۹- آيا از هفته گذشته تا به امروز زياد به فکر مرگ و مردن بوده ايد؟*
۶۰- آيا از هفته گذشته تا به امروز پرخوری داشته ايد؟*
۶۱- آيا از هفته گذشته تا به امروز وقتی مردم به شما نگاه میکنند يا درباره شما حرف میزنند احساس ناراحتی میکنید؟*
۶۲- آيا از هفته گذشته تا به امروز افکاری به ذهنتان آمده که حس کنید مال خودتان نیست و ديگران آنها را توی مغز شما گذاشته اند؟*
۶۳- آيا از هفته گذشته تا به امروز در خودتان میل شديدی به آزار رساندن و زدن ديگران احساس کرده ايد؟*
۶۴- آيا از هفته گذشته تا به امروز بعضی صبحها زودتر از حد معمول بیدار شده ايد؟*
۶۵- آيا از هفته گذشته تا به امروز مجبور بوده ايد بعضی کارها همچون شستن، شمردن و دست زدن به اشیاء را تکرار کنید؟*
۶۶- آيا از هفته گذشته تا به امروز دچار بدخوابی بوده ايد و يا چندين بار در شب از خواب بیدار شده ايد؟*
۶۷- آيا از هفته گذشته تا به امروز میل شديدی به شکستن اشیاء و خرد کردن آنها داشته ايد؟*
۶۸- آيا از هفته گذشته تا به امروز اين احساس را داشته ايد که دارای افکار و عقايدی هستید که مخصوص خودتان است و ديگران آن عقايد و افکار را ندارند؟*
۶۹- آيا از هفته گذشته تا به امروز در موقع روبه رو شدن با ديگران زياد از حد به رفتار و حرکات خود توجه داشته ايد؟*
۷۰- آيا از هفته گذشته تا به امروز وقتی در جمع بوده ايد و همچنین در بازار و مهمانی ها احساس ناراحتی کرده ايد؟*
۷۱- آيا از هفته گذشته تا به امروز حتی کارهای کوچک برايتان سخت و مشکل بوده است؟*
۷۲- آيا از هفته گذشته تا به امروز دچار هول و وحشتزدگی شده ايد؟*
۷۳- آيا از هفته گذشته تا به امروز در مقابل ديگران يا جمع، از اينکه چیزی بخوريد، احساس ناراحتی کرده ايد؟*
۷۴- آيا از هفته گذشته تا به امروز با مردم زياد جر و بحث و درگیری داشته ايد؟*
۷۵- آيا از هفته گذشته تا به امروز از تنها ماندن ترس و واهمه داشته ايد؟*
۷۶- آيا از هفته گذشته تا به امروز اين احساس را داشته ايد که ديگران ارزشی برای کارهايتان قائل نیستند؟*
۷۷- آيا از هفته گذشته تا به امروز حتی وقتی با ديگران بوده ايد احساس تنهايی کرده ايد؟*
۷۸- آيا از هفته گذشته تا به امروز گاهی طوری ناراحت و بیقرار شده ايد که نتوانید يکجا آرام بگیريد؟*
۷۹- آيا از هفته گذشته تا به امروز احساس بی مصرفی و بدرد نخوردن داشته ايد؟*
۸۰- آيا از هفته گذشته تا به امروز اين حساس را داشته ايد که اتفاق بدی برايتان خواهد افتاد؟*
۸۱- آيا از هفته گذشته تا به امروز داد و فرياد راه انداخته ايد و يا چیزهايی را پرتاب کرده ايد؟*
۸۲- آيا از هفته گذشته تا به امروز ترس افتادن و از حال رفتن در کوچه و خیابان يا در انظار مردم داشته ايد؟*
۸۳- آيا از هفته گذشته تا به امروز ترس از اينکه اگر به ديگران رو بدهید از شما سوءاستفاده میکنند، داشته ايد؟*
۸۴- آيا از هفته گذشته تا به امروز درباره امور جنسی افکاری داشته ايد که شما را نگران کند؟*
۸۵- آيا از هفته گذشته تا به امروز اين اعتقاد را داشته ايد که به خاطر گناهانی که مرتکب شده ايد مستوجب تنبیه و مجازات هستید؟*
۸۶- آيا از هفته گذشته تا به امروز اعتقاد و تصورات ترس آمیز داشته ايد؟*
۸۷- آيا از هفته گذشته تا به امروز اين احساس را داشته ايد که عیب و نقص مهمی در بدنتان پیدا شده است؟*
۸۸- آيا از هفته گذشته تا به امروز احساس کرده ايد که در اين دنیا با کسی صمیمی نیستید؟*
۸۹- آيا از هفته گذشته تا به امروز احساس گناه و تقصیر داشته ايد؟*
۹۰- آيا از هفته گذشته تا به امروز احساس کرده ايد که دچار بیماری فکری شده ايد؟*

نام آزمونتعداد سوالاتمدت زمان استاندارد پاسخگوییهزینه آزمون
پرسشنامه نشانگان اختلالات روانی SCL90
42 سوال
45 دقیقه
رایگان

لطفا برای انجام این آزمون ابتدا وارد سایت شوید

ورود و ثبت نام

قیمت : 50,000 تومان