آزمایش پنج دقیقه ای و مراقبت بهتر از افراد مبتلا به دمانس در محیط مراقبت های اولیه 

آزمایش پنج دقیقه ای و مراقبت بهتر از افراد مبتلا به دمانس در محیط مراقبت های اولیه 

دمانس (زوال عقل)، در میان افراد مسن شایع است و از هر 9 سالمند آمریکایی یک نفر به آن مبتلا می شود و میزان آن در سراسر جهان در حال افزایش است. با وجود در دسترس بودن بسیاری از ابزارهای ارزیابی شناختی، زوال عقل اغلب تشخیص داده نمی شود. بیش از نیمی از موارد دمانس در مراقبت های اولیه نادیده گرفته می شود. این مشکل در میان افراد مسن سیاه پوست و اسپانیایی بیشتر از افراد مسن سفید پوست در ایالات متحده شایع است. موانع اجرای تشخیص شناختی روتین و اقدامات مراقبتی مرتبط در مراقبت های اولیه در سطح ابزار، بیمار، پزشک و سیستم مراقبت های بهداشتی است. بسیاری از رویکردهای تشخیص یا تشخیص شناختی طولانی، پرهزینه هستند، نیاز به پزشک دارند، به تجهیزات تخصصی نیاز دارند یا راهنمایی در مورد مراحل بعدی پس از نتیجه طبیعی یا غیر طبیعی ارائه نمی دهند.

تشخیص نادرست دمانس به ویژه در میان بیماران سیاه پوست و اسپانیایی تبار، یک چالش طولانی مدت در پزشکی است. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که یک ارزیابی آسان پنج دقیقه‌ای، همراه با توصیه‌های تعبیه‌شده در سیستم پرونده الکترونیکی پزشکی، منجر به بهبود سه برابری در تشخیص و درمان بیماران در یک محیط مراقبت اولیه در مقایسه با گروه کنترل می شود.

“پارادایم 5-Cog” که توسط محققان کالج پزشکی آلبرت انیشتین و سیستم بهداشتی مونتفیوره توسعه یافته است، به طور چشمگیری تشخیص اختلالات شناختی خفیف و دمانس را افزایش می دهد و نشان دهنده یک راه جدید و بهتر برای هدایت درمان اولیه است.

جو ورگزی، نویسنده ارشد مقاله و توسعه دهنده پارادایم 5-Cog می گوید: ” دمانس اغلب در مراقبت های اولیه تشخیص داده نمی شود – و حتی زمانی که تشخیص داده شود، اغلب درمان نمی شود. تا به حال، بیشتر رویکردها برای تشخیص اختلالات شناختی زمان زیادی طول می کشد، گران هستند و به متخصص مغز و اعصاب نیاز دارند. و از آنجایی که آزمایش های موجود در جمعیت سفیدپوست ایجاد شده است، آنها تفاوت های فرهنگی را در نظر نمی گیرند. ما سعی کرده ایم این نارسایی ها را برطرف کنیم. با آزمایش‌های فعلی و یافته‌های مطالعه ما پیشرفت معنی‌داری را در همه زمینه‌ها نشان می‌دهد.

ارزیابی 5-Cog دکتر ورگزه شامل یک تست غربالگری اختلال حافظه مبتنی بر تصویر، یک تطبیق کوتاه نماد مبتنی بر تصویر و تایید اینکه بیمار دارای شکایات شناختی است. تحقیقات قبلی نشان داده است که ارزیابی مبتنی بر تصویر به طور موثری به تفاوت‌های آزمایشی ناشی از زبان، سطح تحصیلات و جنسیت ترجیحی افراد می‌پردازد. مهمتر از همه، ارزیابی را می توان توسط پرسنل غیرپزشکی با حداقل آموزش دیده که می توانند نتایج را به یک ارائه دهنده مراقبت های اولیه منتقل کنند، انجام شود. ارزیابی شناختی با توصیه هایی برای راهنمایی پزشکان مراقبت های اولیه در مراحل بعدی، از جمله ارجاع به متخصص، همراه است.

این مطالعه شامل 1201 بیمار مراقبت های اولیه مسن تر ساکن برونکس (میانگین سنی 72.8 سال) با نگرانی های شناختی بود. نود و چهار درصد از بیماران سیاه‌پوست و/یا اسپانیایی/لاتینی بودند و همه آنها در کد پستی که به‌عنوان محله‌های ضعیف اجتماعی-اقتصادی تعیین شده بودند، زندگی می‌کردند. بیماران به طور تصادفی به گروه دریافت کننده رویکرد 5- Cog  (۵۹۹ بیمار) یا به گروه کنترل که مورد آزمایش قرار نگرفته بودند، تقسیم شدند.

پیگیری در 90 روز بعد نشان داد که در مقایسه با گروه کنترل، آن دسته از بیمارانی که تحت الگوی 5-Cog قرار گرفته بودند، سه برابر بیشتر احتمال داشت که از “اقدامات بهبود یافته مراقبت از دمانس” بهره مند شوند، از جمله تشخیص اختلال شناختی خفیف جدید یا دمانس، ارجاع به متخصصان و دریافت داروها.

دکتر ورگزه گفت: «ما امیدواریم که یافته‌های این مطالعه بتواند تغییراتی را در عملکرد مراقبت‌های اولیه ایجاد کند تا افراد مسن‌تر مبتلا به اختلال شناختی خفیف یا دمانس از تشخیص و درمان بیماری‌های خود سود ببرند.

منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *