تغییرات جریان خون در چشم ها می تواند بر علائم بصری میگرن تأثیر بگذارد

یک مطالعه اخیر نشان داد که تغییرات در جریان خون در شبکیه می تواند توضیح دهد که چرا برخی از بیماران میگرنی علائم بصری را تجربه می کنند. این یافته ها می تواند نشانگر قابل مشاهده ای برای میگرن باشد که پزشکان می توانند از آن برای کمک به درمان بالینی این بیماری استفاده کنند.

بیماران مبتلا به میگرن معمولاً درد در داخل و اطراف چشم، علائم اتونوم جمجمه شامل قرمزی و پارگی چشم، و علائم بینایی از حساسیت به نور و تاری دید تا پدیده‌های بینایی چشمگیر را که در طول هاله میگرنی رخ می‌دهند، تجربه می‌کنند.

اطلاعات کمی در مورد عوامل ایجاد کننده این علائم بینایی وجود دارد. در حالی که برخی از علائم بینایی مانند هاله بینایی به وضوح از قشر بینایی منشا می گیرند، ممکن است چشم نیز نقشی داشته باشد. همچنین، جدا از هر نقش مستقیمی در علائم میگرن، شبکیه چشم ممکن است پنجره‌ای قابل دسترسی به مکانیسم‌های عمومی عروقی و سیستم عصبی باشد که در میگرن دخیل هستند.

میگرن شامل اختلال در تنظیم پردازش حسی است و بسیاری از فرآیندهای مشابهی که بر مغز تأثیر می گذارد ممکن است چشم را نیز درگیر کند. بخش اول عصب سه قلو دارای شاخه های متعددی در چشم و مدار است که از طریق هسته دمی سه قلو با سیستم عصبی مرکزی ارتباط دارند و احتمالاً در درد میگرن و پاتوفیزیولوژی نقش دارند. علاوه بر این، مسیرهای مشابه عروقی و سیستم عصبی خودمختار درگیر در میگرن ممکن است بر چشم تأثیر بگذارد.

عصب بینایی نشان دهنده یک اتصال عصبی مستقیم به مغز است و تغییرات در ساختار و عملکرد عصب بینایی در پاسخ به تغییرات فشار داخل جمجمه رخ می دهد. ارزیابی این روابط در طول حملات میگرن بسیار آموزنده خواهد بود.

محققان از یک تکنیک تصویربرداری غیر تهاجمی به نام آنژیوگرافی توموگرافی منسجم نوری یا OCTA برای تجسم تغییرات در عروق خونی شبکیه بیماران مبتلا به میگرن در حین و بین حملات میگرنی استفاده کردند. تصویربرداری بر روی 37 بیمار میگرنی با علائم اورا، 30 بیمار میگرنی بدون علائم اورا و 20 بیمار سالم برای یک گروه کنترل انجام شد.

محققان دریافتند که جریان خون در شبکیه چشم در طول حملات میگرن برای بیماران میگرنی با علائم و بدون علائم اورا کاهش می یابد. با این حال، بیماران با علائم اورا در مقایسه با بیماران بدون علائم اورا، جریان خون کمتری در مناطق خاصی از شبکیه دارند. علاوه بر این، جریان خون نامتقارن در شبکیه نیز با این که بیماران میگرنی درد را در کدام سمت سر تجربه کردند، مرتبط بود.

این یافته ها می تواند نشان دهد که چرا برخی از بیماران علائم بصری را تجربه می کنند و ممکن است نشانگر زیستی برای حملات میگرن باشد.

بیشتر بخوانید : افزایش عوارض بارداری مرتبط با میگرن

منبع

https://headachejournal.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/head.14654

https://medicalxpress.com/news/2024-01-blood-eyes-visual-symptoms-migraines.html

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *