جراحی میگرن تعداد روزهای سردرد را کاهش می دهد

جراحی میگرن تعداد روزهای سردرد را کاهش می دهد

یک مطالعه در شماره ژوئن جراحی پلاستیک و ترمیمی گزارش می دهد برای بیماران مبتلا به میگرن مزمن، جراحی رفع فشار عصبی به طور موثر تعداد روزهای سردرد را کاهش می دهد – معیاری که توسط متخصصان مغز و اعصاب ترجیح داده می شود – همراه با سایر اقدامات از جمله فراوانی و شدت حملات میگرنی.

جفری ای. جانیس، MD، از مرکز پزشکی وکسنر دانشگاه ایالتی اوهایو، کلمبوس گفت: عصب شناسانی که درمان های میگرن را ارزیابی می کنند، بر کاهش روزهای سردرد تمرکز می کنند، در حالی که جراحان پلاستیک که جراحی سردرد را انجام می دهند، بیشتر از معیارهایی استفاده می کنند که سایر پیامدهای سردرد را در بر می گیرد، مانند شاخص سردرد میگرنی.

«مطالعه ما شواهد جدیدی اضافه می کند که جراحی سردرد هر دو مجموعه اقدامات را بهبود می بخشد و ارزیابی جامع تری از نتایج جراحی سردرد ارائه می دهد.»

کدام نتایج با جراحی سردرد بهبود می یابد؟

جراحی رفع فشار عصب محیطی – که گاهی اوقات غیرفعال کردن نقطه ماشه ای یا جراحی سردرد نامیده می شود – به یک درمان جراحی ثابت برای میگرن مزمن و برخی دیگر از علل عصبی سردرد، مانند نورالژی اکسیپیتال و سوپراوربیتال تبدیل شده است. جراحی میگرن به دنبال تسکین فشار عصبی در محل‌های تحریک در سر و گردن است که تصور می‌شود به سردرد کمک می‌کنند.

هنگامی که جراحان پلاستیک نتایج جراحی سردرد را ارزیابی می‌کنند، معمولاً از شاخص سردرد میگرنی (MHI) استفاده می‌کنند که فراوانی، شدت و مدت حملات میگرنی را در بر می‌گیرد. در مقابل، متخصصان مغز و اعصاب – “متخصصان سنتی در درمان غیرجراحی میگرن” – بر تغییر در روزهای میگرن ماهانه تمرکز می کنند.

دکتر جانیس می‌گوید: «این اختلاف یکی از دلایلی است که برخی از متخصصان سردرد در تشخیص تعداد فزاینده شواهدی که اثربخشی جراحی سردرد را نشان می‌دهند کند بوده‌اند». دستورالعمل‌های کنونی با استناد به عدم استانداردسازی، ارزیابی شدت یا مدت سردرد را توصیه نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید : یائسگی و میگرن

شواهد قوی در حمایت از اثربخشی جراحی سردرد

برای کمک به پر کردن شکاف بین تخصص‌ها، محققان 19 مطالعه در مورد جراحی سردرد را که اطلاعاتی در مورد روزهای ماهانه میگرن گزارش می‌کرد، بررسی کردند. مطالعاتی که بین سال‌های 2005 تا 2020 انجام شد، در مجموع 1603 بیمار را شامل شد. پنج مورد از این مطالعات، کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده بودند که بالاترین سطح شواهد پژوهشی بود.

از هشت مطالعه که روزهای میگرن ماهانه را قبل و بعد از جراحی میگرن ارزیابی کردند، شش مطالعه کاهش قابل توجهی را در روزهای مبتلا به حملات میگرن نشان دادند. در تجزیه و تحلیل وزنی، بیماران به طور متوسط ​​14.11 روز کمتر میگرنی در ماه، از قبل تا بعد از عمل جراحی داشتند. بر اساس 12 مطالعه، مجموع حملات میگرنی 8.65 روز در ماه کاهش یافت.

سایر نتایج نیز پس از جراحی سردرد بهبود یافتند، از جمله کاهش میانگین 76.59 امتیاز (از حداکثر 300 امتیاز) در نمره کل شاخص سردرد میگرنی. این امرشامل بهبود در شدت میگرن بود که به طور متوسط ​​3.84 امتیاز (در مقیاس 0-10) کاهش یافت و مدت حمله که 11.80 ساعت در ماه کاهش یافت. مطالعات هیچ عارضه عمده جراحی سردرد را گزارش نکردند.

دکتر جانیس و همکارانش نتیجه می‌گیرند که این مطالعه «اثربخشی جراحی سردرد را بر نتایج مورد استفاده در مقالات [جراحی پلاستیک] و مغز و اعصاب نشان می‌دهد». آنها برخی از محدودیت های مطالعه خود را تصدیق می کنند – به ویژه از جمله تنوع در مکان های ماشه ای که توسط جراحی سردرد مورد توجه قرار می گیرد. با این وجود، یافته ها “شواهد قوی در حمایت از اثربخشی جراحی سردرد ارائه می دهند.”

دکتر جانیس می گوید: «امیدواریم مطالعه ما به تقویت ارتباط مشترک بین جراحان پلاستیک و متخصصان مغز و اعصاب در ارزیابی اثرات جراحی سردرد برای بیماران مبتلا به سردرد مزمن کمک کند. مطالعات آتی جراحی سردرد باید به طور معمول شامل داده های مربوط به روزهای میگرن ماهانه باشد تا نتایج درمان های جراحی و پزشکی را بهتر مقایسه کند.»

منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *