خوردن میوه بیشتر ممکن است خطر ابتلا به افسردگی را کاهش دهد

خوردن میوه بیشتر ممکن است خطر ابتلا به افسردگی را کاهش دهد

در سطح جهانی، افسردگی یک نگرانی عمده برای سلامت عمومی است. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، این بیماری بیشترین سهم را در بار غیرکشنده بیماری دارد، به طوری که بیش از 80 درصد از این بار در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​رخ می دهد.

مجموعه رو به رشدی از شواهد نشان می دهد که رفتارهای غذایی – به ویژه مصرف بیشتر میوه و سبزیجات – ممکن است در کاهش خطر افسردگی مهم باشد.

تحقیقات جدید به رهبری آنابل ماتیسون، برای اولین بار به کمبود شواهد تحقیقاتی که برای افراد مسن یا برای افراد در کشورهای کم درآمد تا متوسط ​​وجود دارد، پرداخت.

ماتیسون می‌گوید: «در مقایسه با افسردگی در بزرگسالان جوان، افسردگی در افراد مسن تأثیر بیشتری بر عملکرد فیزیکی و شناخت دارد و با کیفیت پایین‌تر زندگی و میزان مرگ و میر بالاتر مرتبط است. هدف ما از این مطالعه بررسی ارتباط بین مصرف میوه و سبزیجات و افسردگی در بزرگسالان 45 سال و بالاتر بود.

شرکت کنندگان در این مطالعه از چندین منطقه در شش قاره از جمله ایالات متحده، سوئد، برزیل، نیجریه، مالزی و استرالیا بودند. همه داده‌ها از ده مطالعه طولی جمع‌آوری و هماهنگ شدند.

محققان 7801 بزرگسال ساکن جامعه را بدون افسردگی مورد ارزیابی قرار دادند و ارتباط مفیدی بین مصرف بیشتر میوه و خطر کمتر افسردگی در دوره 9 ساله نشان دادند.

ماتیسون می گوید: «این یافته جالب از ارتباط محافظتی بین مصرف میوه و خطر ابتلا به افسردگی، نیاز به تأکید بیشتر بر رژیم غذایی در مراقبت های بهداشتی را نشان می دهد. اگرچه نتایج این مطالعه حاکی از فواید مصرف سبزیجات بود، اما از نظر آماری معنی دار نبودند.

دلیل اینکه ما رابطه مفیدی برای میوه و نه مصرف سبزیجات پیدا کردیم، ممکن است این باشد که سبزیجات معمولاً به صورت پخته مصرف می شوند که ممکن است بر محتوای مواد مغذی آنها تأثیر بگذارد، در حالی که میوه ها به طور کلی خام مصرف می شوند.

مصرف میوه و سبزی از طریق پرسشنامه جامع بسامد غذا، پرسشنامه غذای کوتاه یا سابقه رژیم غذایی گزارش شد. علائم افسردگی با استفاده از معیارهای معتبر ارزیابی شد و افسردگی با استفاده از برش های معتبر تعریف شد. ارتباط بین مصرف پایه میوه و سبزیجات و افسردگی ناشی از یک دوره پیگیری سه تا نه ساله با استفاده از روش رگرسیون کاکس مورد بررسی قرار گرفت.

پیشنهاد شده است که سطوح بالای آنتی اکسیدان ها، فیبر غذایی و ویتامین های موجود در میوه ها و سبزیجات ممکن است از طریق مکانیسم های متعددی مانند نقش آنها در التهاب، استرس اکسیداتیو و میکروبیوتای روده، تأثیر مفیدی بر افسردگی بگذارد. از آنجایی که میوه ها و سبزیجات حاوی مواد مغذی مختلفی هستند، به نظر می رسد که انواع مختلف میوه ها و سبزیجات ممکن است تأثیرات متفاوتی بر خطر افسردگی داشته باشند. شواهد نشان می دهد که مرکبات و سبزیجات برگ سبز با خطر کمتر افسردگی مرتبط هستند.

پروفسور هنری بروداتی یکی از نویسندگان این تحقیق، گفت که تحقیقات آینده با توجه به مصرف انواع مختلف میوه و سبزیجات با استفاده از معیارهای استاندارد و تمرکز بر تعداد بیشتری از افراد مسن قطعاً تضمین شده است، به ویژه برای افراد کم و کم کشورهای با درآمد متوسط.

پروفسور بروداتی می گوید: “گسترش تحقیقات فعلی که در مورد ژن های مرتبط با مصرف رژیم غذایی انجام می شود، یک راه امیدوارکننده برای تاثیرگذاری بر مصرف میوه و سبزیجات فراهم می کند.

او می‌گوید: «ما همچنین باید انواع میوه‌ها و سبزیجات مصرف‌شده را برای درک بهتر روابط درگیر در نظر بگیریم و مطالعات باید به گونه‌ای طراحی شود که امکان مقایسه بیشتر بین گروه‌ها فراهم شود.

منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *