داروهای فشار خون بالا ممکن است از صرع جلوگیری کند

داروهای فشار خون بالا ممکن است از صرع جلوگیری کند

محققان پزشکی استانفوردو همکارانشان کشف کردند که گروهی از داروهایی که در حال حاضر برای کاهش فشار خون در بازار وجود دارد، به نظر می رسد خطر ابتلا به صرع را در بزرگسالان کاهش می دهد. این یافته از تجزیه و تحلیل سوابق پزشکی بیش از 2 میلیون آمریکایی که داروهای فشار خون مصرف می کردند، به دست آمد.

این مطالعه که در 17 ژوئن منتشر شد، نشان می‌دهد داروهایی که مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین نامیده می‌شوند، می‌توانند از ابتلا به صرع در افرادی که در معرض بالاترین خطر ابتلا به این بیماری هستند، از جمله افراد مسن که سکته کرده‌اند، پیشگیری کنند.

دکتر کیمفورد میدور، پروفسور علوم اعصاب و نویسنده ارشد مقاله، گفت: «این امر فوق‌العاده هیجان‌انگیز است زیرا ما در حال حاضر هیچ دارویی برای پیشگیری از صرع نداریم. امیدوارم این یافته‌های اولیه منجر به آزمایش‌های بالینی تصادفی شود.»

پیشگیری از تشنج بعد از سکته مغزی

در حالی که صرع اغلب در دوران کودکی تشخیص داده می شود، بیش از 1٪ از افراد بالای 65 سال با تشنج های مکرر که مشخصه این اختلال هستند تشخیص داده می شوند. این تشنج ها می توانند به طور موقت عملکرد مغز را مختل کنند و باعث ایجاد طیف وسیعی از علائم شوند.

در افراد مسن، شایع ترین عامل خطر برای ابتلا به صرع، سکته مغزی است. حدود 10 درصد از بازماندگان سکته مغزی در طی پنج سال تشنج را تجربه می کنند. بیماری عروقی و فشار خون بالای مزمن، حتی در غیاب سکته نیز خطر صرع را افزایش می دهد.

میدور، یکی از اعضای موسسه علوم اعصاب وو تسای می‌گوید: «این موضوع می‌تواند یک اختلال بسیار ناتوان‌کننده باشد و در افراد مسن‌تر بسیار شایع‌تر از آن چیزی است که مردم تصور می‌کنند». اگرچه پس از تشخیص می توان از داروهای ضد تشنج برای کنترل صرع استفاده کرد، اما هیچ دارویی برای پیشگیری از صرع در افراد در معرض خطر بالای ابتلا به این اختلال تایید نشده است.

با این حال، در طول دهه گذشته، مطالعات نشان داده‌اند که یک نوع از داروهای فشار خون به دلیل توانایی آنها در کاهش التهاب، ممکن است به سرکوب تشنج کمک کند. این جنبه به ویژه برای پیشگیری از تشنج‌هایی که به دنبال سکته مغزی یا آسیب‌های مغزی تروماتیک می‌شوند مناسب است، زیرا هر دو منجر به التهاب مغزی می‌شوند که می‌تواند باعث صرع شود.

در سال 2022، مطالعه ای بر روی بیش از 160000 نفر در آلمان نشان داد افرادی که مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین – یکی از دسته های متعدد داروهای تجویز شده برای درمان فشار خون بالا – مصرف می کنند، خطر ابتلا به صرع را کاهش می دهند. این داروها گیرنده های هورمونی خاصی را مسدود می کنند که منجر به کاهش فشار خون و کاهش التهاب در رگ های خونی و سایر اندام ها از جمله مغز می شود.

میدور گفت: «این نتایج خارج از آلمان همان چیزی بود که در مطالعات حیوانی یافت شده بود و بسیار امیدوارکننده به نظر می‌رسید، اما من احساس کردم که بازتولید آن تجزیه و تحلیل با استفاده از داده‌های مربوط به افراد در ایالات متحده مهم است.

مجموعه داده های بزرگتر و گسترده تر

برای مطالعه جدید، میدور و همکارانش در دانشگاه رود آیلند به یک پایگاه داده ملی روی آوردند که شامل اطلاعاتی در مورد ادعاهای مراقبت های بهداشتی از بیش از 20 میلیون آمریکایی ثبت نام شده در طرح های بیمه درمانی تجاری یا مدیکر است – گروهی که از نظر نژادی متفاوت تر از آن در مطالعه آلمانی است. آنها تجزیه و تحلیل خود را بر روی 2.2 میلیون بزرگسال متمرکز کردند که فشار خون بالا تشخیص داده شده بود، حداقل یک داروی فشار خون برای آنها تجویز شده بود و قبلاً صرع نداشتند.

به طور کلی، افرادی که مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین مصرف می‌کنند، بین سال‌های 2010 تا 2017 در مقایسه با افرادی که سایر داروهای فشار خون مصرف می‌کنند، 20 تا 30 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به صرع بودند. این تفاوت حتی زمانی که بیماران مبتلا به سکته مغزی از تجزیه و تحلیل حذف شدند نیز صادق بود و نشان می‌دهد که میزان پایین‌تر صرع صرفاً نتیجه کاهش خطر سکته مغزی نیست.

میدور گفت: «کاری که ما انجام دادیم تکرار آنچه در آلمان یافت شد بود اما در جمعیتی بزرگتر و کاملاً متفاوت. این امر واقعاً قدرت سیگنال را افزایش می‌دهد و به ما می‌گوید که اینجا چیزی واقعی در حال وقوع است.»

داده‌ها همچنین نشان داد که یک مسدودکننده خاص گیرنده آنژیوتانسین – لوزارتان – قوی‌ترین اثر را در کاهش خطر صرع داشت، اما محققان گفتند که برای تأیید آن به کار بیشتری نیاز است.

به سمت آزمایشات بالینی

همه داروهای فشار خون احتمالاً در کاهش خطر صرع تأثیر دارند زیرا فشار خون بالا یک عامل ایجاد کننده صرع است. به گفته میدور، کنترل فشار خون از طریق هر ترکیبی از داروهای ضد فشار خون و عوامل سبک زندگی می‌تواند احتمال ابتلای فرد به صرع را کاهش دهد.

با این حال، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین ممکن است برای کاهش خطر صرع نسبت به سایر داروهای ضد فشار خون مفیدتر باشند. در مطالعه جدید، حدود 14 درصد از افرادی که داروی فشار خون مصرف می‌کنند، مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین را مصرف می‌کنند، در حالی که بیشتر گروه‌های دارویی دیگر را برای کنترل فشار خون خود مصرف می‌کنند، از جمله مسدودکننده‌های بتا، مسدودکننده‌های کانال کلسیم و مهارکننده‌های آنزیم تبدیل‌کننده آنژیوتانسین.

میدور گفت: «این امر می تواند فصل جدیدی در داستان پزشکی پیشگیرانه باشد. بسیاری از افراد مبتلا به سکته مغزی یا فشار خون بالا وجود دارند؛ دانستن اینکه این دسته از داروها نه تنها فشار خون را کاهش می دهد، بلکه به کاهش خطر صرع نیز کمک می کند، می تواند نحوه درمان ما را تغییر دهد.

با این حال، میدور اضافه کرد، آزمایش‌های بالینی تصادفی‌سازی شده برای اثبات ارتباط بین مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین و کاهش خطر صرع قبل از تغییر دستورالعمل‌های درمانی مورد نیاز است.

منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *