هدف آینده بالقوه برای درمان اختلالات سردرد اولیه شناسایی شد

هدف آینده بالقوه برای درمان اختلالات سردرد اولیه شناسایی شد

محققان موسسه کارولینسکا یک هدف درمانی بالقوه جالب در آینده را در اختلالات سردرد اولیه شناسایی کرده اند. آنها مقادیر بیشتری از ژن مرتبط با سردرد خوشه ای، MERTK، و لیگاند آن Gal-3 را در بافت بیماران سردرد خوشه ای یافته اند.

آندریا کارمین بلین، محقق اصلی مرکز سردرد خوشه‌ای، می‌گوید: گانگلیون سه قلو در سیگنال‌دهی درد در هنگام حملات سردرد نقش دارد و ما توانسته‌ایم نشان دهیم که MERTK و Gal-3 هر دو در این ناحیه در بافت موش‌ها قرار دارند.

افزایش سطوح MERTK و Gal-3

یک مطالعه ارتباط گسترده ژنومی (GWAS) نشانگرهای ژنتیکی را در کل ژنوم غربال می‌کند و فراوانی بین بیماران و گروه کنترل را برای شناسایی مناطق ژنومی و ژن‌های کاندید مرتبط با بیماری مقایسه می‌کند.

کارولین ران متخصص تحقیقات در همان بخش، و نویسنده اول مطالعه مشترک می‌گوید: «ما اولین توصیف یکی از ژن‌هایی که قوی‌ترین ارتباط با سردرد خوشه‌ای را در مطالعه ارتباط گسترده ژنومی دارد، گیرنده MERTK، با استفاده از بانک زیستی خود متشکل از بافت بیولوژیکی بیماران سردرد خوشه‌ای و کنترل‌ها و همچنین داده‌های بالینی انجام دادیم.

محققان توانستند سطوح MERTK و لیگاندی را که به MERTK، Gal-3 متصل می‌شود، در نمونه‌های خون بیماران سردرد خوشه‌ای در مقایسه با گروه کنترل نشان دهند.

فلیسیا جنیسدوتر اولوفسگارد، Ph.D می گوید: “گانگلیون سه قلو در سیگنال دهی درد در حملات سردرد نقش دارد و ما همچنین توانسته ایم هر دو MERTK و Gal-3 را در این ناحیه در بافت موش محلی کنیم.

یک درمان بالقوه

این نتایج مهم هستند زیرا سردرد خوشه ای یک اختلال سردرد اولیه شدید است که در آن اثربخشی درمان موجود ناکافی است و عوارض جانبی زیادی ایجاد می کند. علاوه بر این، هیچ درمانی وجود ندارد. هیچ دارویی به طور خاص برای سردرد خوشه ای ساخته نشده است، علیرغم اینکه از هر هزار یک نفر تحت تاثیر قرار می گیرد.

اخیراً، ما و گروه‌های تحقیقاتی در کنسرسیوم بین‌المللی برای ژنتیک سردرد خوشه‌ای، چند ناحیه کلیدی را در ژنوم خود شناسایی کرده‌ایم که به شدت با افزایش خطر ابتلا به سردردهای خوشه‌ای با استفاده از مطالعه ارتباط گسترده ژنومی مرتبط هستند. ژن‌ها در این مناطق می‌توانند به طور بالقوه نشان دهنده اهداف دارویی آینده باشند و ما کارمین بلین می‌گوید، شروع به شناسایی یکی از نامزدهای برتر، MERTK، در بافت بیمار و کنترل کرده‌اند.

برای مطالعات انسانی، بافت بیولوژیکی از بیماران با تشخیص سردرد خوشه‌ای معتبر و گروه کنترل سالم از نظر عصبی جمع‌آوری شد.

از آنجایی که محققان در حال حاضر به بافت عصبی انسان دسترسی نداشتند، از بافت موش برای مطالعات گانگلیون سه قلو استفاده کردند. برای مطالعات حیوانی، گانگلیون سه قلو موش تشریح شد، و آنها MERKT، لیگاندهای آن و همچنین گیرنده‌ها و لیگاندهایی را که به خوبی در این بافت با استفاده از ایمونوهیستوشیمی فعال هستند، مورد مطالعه قرار دادند.

مراحل بعدی

در ابتدا، این تیم قصد دارد MERTK و لیگاندهای آن را در سایر انواع سلول و بافت از بیماران و گروه کنترل مشخص کند و بررسی کند که چگونه فعالیت تحت تأثیر واکنش های ایمنی در گانگلیون سه قلو قرار می گیرد، زیرا MERTK نقش مهمی در التهاب عصبی دارد.

کارمین بلین می‌گوید: «ما همچنین می‌خواهیم MERTK را در بافت بیماران با تشخیص سردرد به غیر از سردرد خوشه‌ای بررسی کنیم تا بفهمیم آیا MERTK به طور خاص در سردرد خوشه‌ای تحت تأثیر قرار می‌گیرد یا به طور کلی در سایر سردردهای اولیه مانند میگرن دخیل است».

سردرد خوشه ای و میگرن از نظر علائم دارای ویژگی های مشابهی هستند و تا حدودی با همان نوع دارو درمان می شوند.

منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *