آپنه خواب پیری را تسریع می کند، اما درمان ممکن است آن را معکوس کند

آپنه خواب پیری را تسریع می کند، اما درمان ممکن است آن را معکوس کند

محققان دریافتند تنها یک سال درمان فشار جریان هوای همواره مثبت، سرعت روند پیری را کاهش می دهد

تاریخ: 9 مارس 2022

منبع: دانشگاه میسوری-کلمبیا

خلاصه: آپنه انسدادی خواب حدود ۲۲ میلیون نفر را در ایالات متحده تحت تاثیر قرار می دهد و با خطر بالای فشار خون، حملات قلبی، سکته مغزی، دیابت و بسیاری از بیماری های مزمن دیگر مرتبط است. اما اکنون محققان دریافته‌اند که آپنه انسدادی خواب درمان ‌نشده نیز روند پیری بیولوژیکی را تسریع می‌کند و درمان مناسب می‌تواند روند را کاهش داده یا احتمالاً معکوس کند.

آزمایش شتاب سن شامل یک آزمایش خون است که DNA را تجزیه و تحلیل می کند و از الگوریتمی برای اندازه گیری سن بیولوژیکی افراد استفاده می کند. پدیده فراتر رفتن سن بیولوژیکی افراد از سن تقویمی آنها «شتاب سن اپی ژنتیک» نامیده می شود و با مرگ و میر کلی و بیماری های مزمن مرتبط است.

رنه کورتز، دکترا، استادیار دپارتمان بهداشت کودکان و دپارتمان زنان و زایمان، گفت: «شتاب سن مختص آپنه انسدادی خواب نیست – می‌تواند ناشی از عوامل محیطی مختلفی مانند سیگار کشیدن، رژیم غذایی نامناسب یا آلودگی باشد. در فرهنگ غربی، تجربه شتاب سن اپی ژنتیک برای افراد، غیر معمول نیست، اما ما می‌خواستیم بدانیم آپنه انسدادی خواب در افرادی که دچار این مشکل هستند در مقایسه با افرادی که از این عارضه رنج نمی‌برند، چگونه بر شتاب سن سیستمیک تأثیر می‌گذارد».

گروه کورتز 16 فرد بزرگسال غیر سیگاری را که مبتلا به آپنه انسدادی خواب تشخیص داده شده بودند مورد مطالعه قرار دادند و آنها را با 8 فرد کنترل بدون این شرایط مقایسه کردند تا تاثیر آپنه انسدادی خواب بر شتاب سن اپی ژنتیک را در یک دوره یک ساله ارزیابی کنند. پس از آزمایش خون پایه، گروه آپنه انسدادی خواب تحت درمان، فشار جریان هوای همواره مثبت را به مدت یک سال دریافت کردند و بعد تحت آزمایش مجدد قرار گرفتند.

کورتز گفت: «نتایج ما نشان داد که اختلالات خواب ناشی از آپنه انسدادی خواب و سطوح پایین اکسیژن در طول خواب باعث افزایش سرعت سن بیولوژیکی در مقایسه با گروه کنترل می شود؛ با این حال، بیماران آپنه انسدادی خواب که درمان فشار جریان هوای همواره مثبت دریافت کرده بودند، کاهش سن اپی ژنتیکی را نشان دادند، در حالی که روند شتاب سن برای گروه کنترل تغییری نکرد. نتایج ما نشان می‌دهد که اگر درمان موثر آپنه انسدادی خواب اجرا شود، شتاب سن بیولوژیکی حداقل تا حدی قابل برگشت است».

کورتز گفت که کلید موفقیت درمان فشار جریان هوای همواره مثبت در کاهش شتاب سن، پایبندی قوی به استفاده از دستگاه برای حداقل چهار ساعت در شب است. مشخص نیست که شتاب سن چگونه بر نتایج بالینی تأثیر می گذارد و چگونه برای سایر گروه های خطر یا کودکان مبتلا به آپنه انسدادی خواب اعمال می شود.

کورتز گفت: «از آنجایی که با کودکان مبتلا به آپنه انسدادی خواب متفاوت از بزرگسالان رفتار می شود، این تحقیق سؤالات زیادی را ایجاد می کند. ما باید در مورد مکانیسم ها و زیست شناسی پشت این یافته ها بیشتر بیاموزیم. این تحقیقات بسیار هیجان انگیز و قابل تامل است».

بیشتر بخوانید : آیا بین کم‌ کاری تیروئید و بی خوابی ارتباطی وجود دارد؟

منبع

Rene Cortese, David Sanz-Rubio, Leila Kheirandish-Gozal, José Maria Marin, David Gozal. Epigenetic age acceleration in obstructive sleep apnea is reversible with adherent treatmentEuropean Respiratory Journal, 2022; 2103042 DOI: 10.1183/13993003.03042-2021

مطالب مرتبط

بلندی صدای خروپف و سلامتی 

بلندی صدای خروپف و سلامتی 

خروپف اغلب نشانه یک بیماری بسیار جدی است که به عنوان آپنه انسدادی خواب شناخته می شود، یک اختلال رایج که با خروپف بلند مشخص

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *