تشنج به عنوان علت احتمالی مرگ ناگهانی و غیر قابل توضیح در کودکان 

در مطالعه‌ای که برای درک بهتر مرگ‌های ناگهانی و غیر منتظره در کودکان خردسال طراحی شده است که معمولاً در هنگام خواب اتفاق می‌افتد، محققان تشنج‌های مختصر همراه با تشنج عضلانی را به عنوان یک علت بالقوه شناسایی کرده‌اند.

کارشناسان تخمین می زنند که سالانه بیش از 3000 خانواده در ایالات متحده یک نوزاد یا کودک خردسال خود را به طور غیر منتظره و بدون توضیح از دست می دهند. بیشتر نوزادان مبتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد یا SIDS هستند، اما 400 مورد یا بیشتر در مواردی که مرگ ناگهانی غیر قابل توضیح در کودکان (SUDC) نامیده می شود، شامل کودکان 1 ساله و بالاتر هستند. بیش از نیمی از این کودکان نوپا هستند.

یافته‌های مطالعه از ثبت بیش از 300 مورد مرگ ناگهانی غیر قابل توضیح در کودکان بدست می‌آید که یک دهه پیش توسط محققان دانشکده پزشکی مدرسه پزشکی دانشگاه نیویورک ایجاد شده است. محققان از تجزیه و تحلیل سوابق پزشکی گسترده و شواهد ویدئویی اهدایی خانواده ها برای ثبت مرگ غیر قابل توضیح هفت کودک نوپا بین سنین 1 تا 3 که به طور بالقوه به تشنج نسبت داده می شد، استفاده کردند. به گفته نویسندگان این مطالعه، این تشنج ها کمتر از 60 ثانیه طول کشید و در 30 دقیقه قبل از مرگ هر کودک رخ داد.

برای دهه‌ها، محققان به دنبال توضیحی برای رویدادهای مرگ ناگهانی در کودکان بودند و متوجه ارتباط بین افرادی با سابقه تشنج‌های تب (تشنج‌های همراه با تب) بودند. تحقیقات قبلی گزارش داده بود کودکانی که به طور ناگهانی و غیر منتظره می میرند، 10 برابر بیشتر از کودکانی که به طور ناگهانی و غیر منتظره نمی میرند، دچار تشنج تب می شوند. تشنج ناشی از تب نیز در یک سوم موارد مرگ ناگهانی غیر قابل توضیح در کودکان ثبت شده مشاهده می شود.

این مطالعه جدید که در مجله نورولوژی آنلاین در 4 ژانویه منتشر شد، شامل تجزیه و تحلیلی توسط تیمی متشکل از هشت پزشک از موارد نادر مرگ ناگهانی غیر قابل توضیح در کودکان بود که برای آنها فیلم‌های ضبط‌شده خانگی نیز از سیستم‌های امنیتی یا دوربین‌های تخت‌خواب تجاری انجام شده بود، در حالی که هر کودک در حال خواب در شب یا بعد از ظهر بود.

پنج مورد از هفت مورد در آن زمان بدون توقف اجرا می شد و صدای مستقیم و حرکت قابل مشاهده را نشان می داد که نشان دهنده وقوع تشنج است. دو مورد ضبط باقیمانده توسط صدا یا حرکت انجام شد، اما تنها یکی نشان داد که تشنج عضلانی، نشانه تشنج، رخ داده است. همچنین، تنها یک کودک نوپا دارای سابقه مستند قبلی تشنج تب بود. همه کودکان در این مطالعه قبلاً تحت کالبد شکافی قرار گرفته بودند که هیچ دلیل قطعی مرگی نشان داده نشد.

لورا گولد، محقق ارشد این مطالعه، استادیار پژوهشی در دانشگاه نیویورک لانگون، گفت: «مطالعه ما، اگرچه کوچک است، اما اولین شواهد مستقیم را ارائه می دهد که تشنج ممکن است مسئول برخی از مرگ های ناگهانی در کودکان باشد که معمولاً در خواب مشاهده نمی شود.» گولد دخترش ماریا را در 15 ماهگی در سال 1997 در مرگ ناگهانی غیرقابل توضیح در کودکان از دست داد. گولد خاطرنشان می‌کند که اگر شواهد ویدیویی نبود، تحقیقات مرگ منجر به تشنج نمی‌شد.

دکتر اورین دوینسکی، محقق ارشد و متخصص مغز و اعصاب مطالعه گفت: یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که تشنج‌ها بسیار شایع‌تر از آن چیزی است که تاریخچه پزشکی بیماران نشان می‌دهد و برای تعیین اینکه آیا تشنج در مرگ‌های ناشی از خواب در کودکان نوپا و به طور بالقوه در نوزادان، کودکان بزرگ‌تر و بزرگسالان اتفاق می‌افتد، تحقیقات بیشتری لازم است.

دوینسکی، یکی از بنیانگذاران گفت: «مطالعه این پدیده ممکن است بینش مهمی در مورد بسیاری از مرگ‌های دیگر، از جمله مرگ‌های ناشی از سندرم مرگ ناگهانی نوزاد و صرع فراهم کند.»

دوینسکی خاطرنشان می کند که تحقیقات بیشتری نیز برای تعیین دقیق چگونگی تشنج با تب یا بدون تب که ممکن است باعث مرگ ناگهانی شود، مورد نیاز است. او می گوید که تحقیقات قبلی در بیماران صرعی به مشکل تنفسی اشاره می کند که مشخص است بلافاصله پس از تشنج رخ می دهد و می تواند منجر به مرگ شود. مشخص شده است که این اتفاق بیشتر در بیماران صرع رخ می دهد، همانطور که در کودکان شرکت کننده در این مطالعه اتفاق می افتد، در حالی که آنها روی شکم می خوابند و کسی شاهد مرگ نیست.

او توضیح می‌دهد که برای تأیید این امر، نظارت مستمر مرگ‌ و میر کودکان و بهبود سوابق بهداشتی برای ردیابی اینکه این تشنج‌ها چند وقت قبل از مرگ پیش می‌آیند، مورد نیاز است. مرگ های مرتبط با تشنج در افراد مبتلا به صرع و بدون صرع کمتر گزارش شده است.

منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *