گره گشایی از ذهن انسان: تعامل بین شناخت و شخصیت

تعامل بین شناخت و شخصیت

خلاصه: محققان در ترسیم نقش متقابل پیچیده بین شناخت انسان و ویژگی‌های شخصیتی گام‌هایی برداشتند که در این نوشته از حافظه همیشه سبز آن را بررسی میکنیم.

این مطالعه داده‌های بیش از 1300 مطالعه در سطح جهان را که نشان دهنده 2 میلیون شرکت‌کننده است، ترکیب کرد تا چگونگی درهم تنیدگی ویژگی‌های شخصیتی و توانایی‌های شناختی را بررسی کند.

یافته ها نشان می دهد که ارتباط مستقیمی وجود دارد بین توانایی شناختی و سطوح فعالیت، تأثیر سلامت روان بر انباشت دانش و یک همبستگی مثبت قوی بین توانایی های شناختی و ذهن باز یعنی تمایل به جستجوی فعال برای شواهدی علیه باورها، برنامه‌ها یا اهداف مورد علاقه خود و سنجش منصفانه چنین شواهدی در صورت موجود بودن. این مطالعه درک ما از فردیت انسان را متحول می‌کند و بر روی نقش‌های متنوع ذهن انسان روشن می‌کند.

نکات کلیدی:

  • این مطالعه بر اساس داده‌های بیش از 1300 مطالعه در 50 کشور که بیش از 2 میلیون شرکت‌کننده را شامل می‌شد، استخراج شد.
  • مشخص شد که افراد فعال و پرانرژی نسبت به توانایی‌های شناختی مختلف، از جمله کسب دانش و بازیابی حافظه، تسلط بالاتری دارند.
  • بین توانایی های شناختی و ذهن باز رابطه مثبت قوی وجود دارد.

تحقیقات دانشگاه مینه سوتا، در یک مطالعه جدید، پیوندهای شگفت انگیزی را بین شناخت و شخصیت انسان نشان می دهد، در واقع ستون های فردیت انسان که شخصیت ما و نحوه تعامل ما با جهان را شکل می دهد.

شخصیت، بر اعمال، هیجان ها و افکار ما تأثیر می گذارد و مشخص می کند که آیا ما برونگرا، مؤدب، پیگیر، کنجکاو و مضطرب هستیم یا خیر.

از سوی دیگر، توانایی شناختی، چتری است که توانایی ما را برای پیمایش پیچیدگی، مانند بیان زبان، درک ریاضیات پیچیده و نتیجه‌گیری منطقی نشان می‌دهد.

با وجود این باور رایج که ارتباط های خاصی وجود دارد، به عنوان مثال، افراد درونگرا اغلب به عنوان باهوش تر تلقی می شوند، دانشمندان درک جامعی از این ارتباط های پیچیده نداشتند.

این تحقیق که در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است، داده های بیش از 1300 مطالعه مربوط به قرن گذشته را ترکیب می کند که بیش از 2 میلیون شرکت کننده از 50 کشور را نشان می دهد و داده های مجلات دانشگاهی، کتابچه راهنمای آزمون، پایگاه های داده نظامی، مجموعه داده های منتشر نشده قبلی و حتی بانک های اطلاعاتی اختصاصی شرکت های خصوصی را ادغام می کند.

این تلاش بی‌نظیر، بررسی عمیقی از مجموعه کامل ویژگی‌های شخصیتی و توانایی‌های شناختی را ارائه می‌کند که در بسیاری از فرهنگ‌ها و گروه‌های جمعیتی گسترده است. مجموعه‌ای از 79 ویژگی شخصیتی – از فروتنی تا موافق بودن – در کنار 97 توانایی شناختی – از سرعت خواندن تا حافظه را نشان می‌دهد.

دنیز وانس، یکی از نویسندگان این مطالعه و استاد روانشناسی در کالج هنرهای لیبرال، گفت: «دانستن اینکه چگونه شخصیت و هوش به هم مرتبط هستند به ما اجازه می دهد تا در مورد این سوال عمیق تر فکر کنیم که چرا».

«این یافته ها درک ما از تنوع و فردیت انسان را متحول می کند. تنها با شناخت خودمان می‌توانیم به طور کامل از پتانسیل خود استفاده کنیم.»

یافته های کلیدی عبارتند از:

  • افرادی که فعال و پرانرژی هستند، تسلط بهتری بر توانایی های شناختی مختلف دارند. مهمتر از همه، این امر شامل دانش گسترده، بازیابی کارآمد حافظه و پردازش اطلاعات پیشرفته است. صرف نظر از موضوع، افراد فعال تمایل دارند بیشتر در مورد همه چیز بدانند.
  • افرادی که معمولا سطوح بالایی از افسردگی یا اضطراب را تجربه می کنند ممکن است برای جمع آوری دانش یا استدلال منطقی با مشکل روبه شوند.
  • کسانی که سخت‌کوش‌تر و دلسوزتر بودند، از مهارت‌های دانشی کمّی و کلامی بهتری برخوردار بودند. این کشف، ارتباط هیجان انگیزی را بین ویژگی های شخصیتی و نحوه یادگیری ما نشان می دهد.
  • روابط قوی و مثبتی بین بسیاری از توانایی های شناختی و ذهن باز (به عنوان مثال، پذیرش ایده های تازه) وجود دارد.

کوین استانک، یکی از نویسندگان این مطالعه که قبلاً آزمایشگاه شخصیت و هوش کالج را رهبری می کرد، گفت: «بیش از 13 سال طول کشید و یک تیم متشکل از 30 داوطلب برای جستجو، ترجمه، ورود و تجزیه و تحلیل بیش از 1300 مطالعه دخیل بودند».

«ما از تیم تحقیقاتی و همچنین مجموعه وسیع‌تری از هزاران محقق، کتابداران و شرکت‌هایی که وقت و داده‌های خود را برای جمع‌آوری این مطالعه صرف کردند، بسیار سپاسگزاریم.»

برای مقابله با این رکود، نویسندگان در حال کار بر روی تحقیقاتی برای کشف استفاده از روش‌های نوآورانه مانند مطالعات حسگر و هوش مصنوعی مولد برای ارزیابی ویژگی‌های شخصیتی و توانایی‌های شناختی هستند.

منبع

مطالب مرتبط

ارتباط الکل و آسیب به مغز

ارتباط الکل و آسیب به مغز

تاریخ: ۴ مارس 2022 منبع: دانشگاه پنسیلوانیا خلاصه: بر اساس یک مطالعه جدید، حتی نوشیدن الکل در حد کم تا متوسط نیز با آسیب به

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *