رژیم غذایی بهتر به غلبه بر افسردگی در مردان جوان کمک می کند

رژیم غذایی بهتر به غلبه بر افسردگی در مردان جوان کمک می کند

تاریخ:۹ می 2022

منبع: دانشگاه فناوری سیدنی

خلاصه: یک مطالعه جدید نشان می دهد که مردان جوان با رژیم غذایی نامناسب زمانی که به رژیم غذایی سالم مدیترانه ای روی آوردند، بهبود قابل توجهی در علائم افسردگی خود مشاهده کردند.

افسردگی یک بیماری روانی رایج است که هر ساله تقریباً 1 میلیون استرالیایی را تحت تأثیر قرار می دهد. این بیماری یک عامل خطر مهم برای خودکشی است که علت اصلی مرگ در بزرگسالان جوان است.

کارآزمایی کنترل تصادفی 12 هفته ای که توسط محققان دانشگاه فناوری سیدنی انجام شد، اخیراً در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده است.

جسیکا بیز، محقق ارشد، کاندیدای دکترا در دانشکده بهداشت دانشگاه فناوری سیدنی، گفت این مطالعه اولین کارآزمایی بالینی تصادفی شده برای ارزیابی تاثیر رژیم غذایی مدیترانه ای بر علائم افسردگی در مردان جوان (18 تا 25 ساله) بود.

بیز گفت: «ما از اینکه مردان جوان چقدر مایل به گرفتن یک رژیم غذایی جدید بودند شگفت زده شدیم. افرادی که به رژیم مدیترانه ای اختصاص داده شده بودند توانستند رژیم غذایی اصلی خود را تحت راهنمایی یک متخصص تغذیه در مدت زمان کوتاهی تغییر دهند.»

او گفت: «این امر نشان می دهد که پزشکان و روانشناسان باید ارجاع مردان جوان افسرده به متخصص تغذیه یا رژیم درمانی را به عنوان یک جزء مهم در درمان افسردگی بالینی در نظر بگیرند.»

این مطالعه به حوزه نوظهور روانپزشکی تغذیه کمک می کند، که هدف آن بررسی تأثیر مواد مغذی خاص، غذاها و الگوهای رژیم غذایی بر سلامت روان است. رژیم غذایی مورد استفاده در این مطالعه سرشار از سبزیجات رنگارنگ، حبوبات و غلات سبوس دار، ماهی روغنی، روغن زیتون و آجیل خام و بدون نمک بود.

بیز گفت: «تمرکز اولیه بر افزایش کیفیت رژیم غذایی با غذاهای کامل تازه و در عین حال کاهش مصرف غذاهای فست فود، شکر و گوشت قرمز فرآوری شده بود.»

بیشتر بخوانید : غذاهای ضد افسردگی

دلایل زیادی وجود دارد که چرا از نظر علمی فکر می کنیم غذا بر خلق و خو تأثیر می گذارد. برای مثال، حدود 90 درصد سروتونین، ماده شیمیایی که به ما کمک می کند احساس شادی کنیم، توسط میکروب های روده ما در روده ما ساخته می شود. شواهد جدیدی وجود دارد که نشان می دهد این میکروب ها می توانند از طریق عصب واگ که محور روده-مغز نامیده می شود، با مغز ارتباط برقرار کنند.

او گفت: «برای داشتن میکروب‌های مفید، باید فیبر را که در حبوبات، میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد، تغذیه کنیم».

تقریباً 30 درصد از بیماران افسرده به درمان های استاندارد اختلال افسردگی عمده مانند درمان شناختی رفتاری و داروهای ضد افسردگی پاسخ کافی نمی دهند.

«تقریباً همه شرکت کنندگان ما در برنامه ماندند و بسیاری از آنها مایل به ادامه رژیم غذایی پس از پایان مطالعه بودند، که نشان می دهد آنها چقدر این مداخله را موثر، قابل تحمل و ارزشمند دانستند.»

بیشتر بخوانید : تاثیر روان درمانی بر کاهش افسردگی و بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به زوال عقل

منبع

https://www.sciencedaily.com/releases/2022/05/220509112049.htm

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *