رژیم کیتو از حملات صرع محافظت می کند 

رژیم کیتوژنیک پرچرب و کم کربوهیدرات چیزی بیش از یک روش مد روز کاهش وزن است. همچنین برای کمک به کنترل تشنج در کودکان مبتلا به صرع، به ویژه آنهایی که به داروهای خط اول ضد تشنج پاسخ نمی دهند، شناخته شده است.

در یک مطالعه جدید، محققان نشان دادند که تغییراتی که رژیم غذایی در میکروبیوم روده انسان ایجاد می‌کند یعنی تریلیون‌ها باکتری و سایر میکروارگانیسم‌هایی که در دستگاه گوارش زندگی می‌کنند، می‌تواند محافظت در برابر تشنج در موش ایجاد کند.

نویسنده اصلی این مطالعه، گرگوری لوم، محقق فوق دکتری در آزمایشگاه، گفت: درک اینکه چگونه عملکرد میکروبیوم توسط رژیم غذایی تغییر می‌کند، می‌تواند به توسعه رویکردهای درمانی جدید کمک کند که این تغییرات مفید را در بر می‌گیرد و در عین حال از برخی اشکالات رژیم غذایی جلوگیری می‌کند.

رژیم کتوژنیک به عنوان یک گزینه اولیه ضد تشنج توصیه نمی شود، زیرا بیماران اغلب از تغییرات شدید در مصرف مواد غذایی خود بیزار هستند یا به دلیل الزامات سخت و عوارض جانبی احتمالی مانند حالت تهوع، یبوست و خستگی در ادامه رژیم مشکل دارند.

به امید یافتن راه‌های جدید برای درمان مؤثرتر تشنج در تقریباً یک سوم افراد مبتلا به صرع مقاوم به درمان که به داروهای ضد تشنج موجود پاسخ نمی‌دهند، لوم به دنبال درک مکانیسم‌های مولکولی زیربنایی در تغییر رژیم غذایی در میکروبیوم روده انسان بود.

تحقیقات قبلی نشان داده بود در یک مدل موش که برای تقلید از صرع پرورش داده شده بود، موش‌هایی که از رژیم کیتوژنیک تغذیه می‌شدند نسبت به موش‌هایی که با رژیم غذایی استاندارد تغذیه می‌شدند تشنج‌های کمتری داشتند. لوم این تحقیقات را فراتر برد و بررسی کرد که چگونه میکروبیوم روده به طور مفید در کودکان مبتلا به صرع که رژیم درمانی کیتوژنیک را شروع می کنند، تغییر می کند. برای این منظور، او نمونه‌های مدفوع بیماران مبتلا به صرع اطفال تحت رژیم غذایی را به موش‌ها پیوند زد تا بررسی کند که آیا میکروبیوتای روده مرتبط با رژیم غذایی از موش‌ها در برابر تشنج محافظت می‌کند یا خیر.

نمونه های مدفوع با همکاری برنامه رژیم درمانی کیتوژنیک از 10 بیمار مبتلا به صرع کودکان که به داروهای ضد تشنج پاسخ ندادند و متعاقباً با رژیم کیتوژنیک تحت درمان قرار گرفتند، جمع آوری شد. نمونه ها هم قبل از شروع رژیم غذایی و هم بعد از یک ماه رژیم، گرفته شد.

این مطالعه نشان داد موش‌هایی که پیوند مدفوع را از بیمارانی پس از یک ماه رژیم غذایی دریافت کردند، نسبت به موش‌هایی که پیوند مدفوع رژیم کیتوژنیک دریافت کردند، در برابر تشنج مقاوم‌تر بودند.

نکته مهم، این مطالعه همچنین نشان داد که در اطفال بیمار، رژیم کیتوژنیک عملکردهای کلیدی میکروبیوم روده مربوط به اکسیداسیون اسیدهای چرب و متابولیسم اسیدهای آمینه را تغییر می‌دهد و این تغییرات زمانی که ماده مدفوع به موش‌ها پیوند زده می‌شود، حفظ می‌شود.

لوم گفت، در حالی که تحقیقات بیشتری در مورد این تغییرات مورد نیاز است، این مطالعه به عنوان گامی در جهت یافتن درمان‌های جدید مبتنی بر میکروبیوم برای بیماران مبتلا به صرع کودکان که به داروهای استاندارد ضد تشنج پاسخ نمی‌دهند، نویدبخش است.

او گفت: «تقویت عملکرد میکروب‌هایی که برای محافظت در برابر تشنج مفید هستند، می‌تواند به طور بالقوه به راه‌های جدیدی برای افزایش اثربخشی رژیم کیتوژنیک یا تقلید اثرات مفید آن منجر شود.»

منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *