تشخیص زودهنگام سکته مغزی در اثر انسداد عروق بزرگ 

تشخیص زودهنگام سکته مغزی در اثر انسداد عروق بزرگ 

سکته مغزی علت اصلی ناتوانی در سراسر جهان و دومین علت مرگ و میر است، اما مداخله زودهنگام صحیح می تواند از عواقب شدید جلوگیری کند. مطالعه جدیدی که توسط محققان بیمارستان زنان بریگام و یکی از اعضای مؤسس سیستم مراقبت های بهداشتی مس جنرال بریگام و همکارانش انجام شد، آزمایش جدیدی را با ترکیب نشانگرهای زیستی مبتنی بر خون با امتیاز بالینی برای شناسایی بیماران مبتلا به سکته مغزی با انسداد عروق بزرگ با دقت بالا ارائه کردند.

بیشتر سکته ها ایسکمیک هستند که در آن جریان خون به مغز مختل می شود. سکته مغزی در اثر انسداد عروق بزرگ یک نوع تهاجمی از سکته مغزی ایسکمیک است که زمانی رخ می دهد که انسداد در یک شریان اصلی مغز رخ می دهد. هنگامی که خون رسانی به مغز به خطر می افتد، کمبود اکسیژن و مواد مغذی باعث می شود سلول های مغز در عرض چند دقیقه بمیرند. سکته های انسداد عروق بزرگ اورژانس های پزشکی عمده هستند و نیاز به درمان سریع با ترومبکتومی مکانیکی دارند، یک روش جراحی که انسداد را بازیابی می کند.

برنستاک می‌گوید: «ترومبکتومی مکانیکی به افرادی که در غیر این صورت می‌میرند یا به طور قابل توجهی ناتوان می‌شوند، این امکان را می‌دهد تا به طور کامل ترمیم شوند، گویی سکته مغزی آنها هرگز اتفاق نیفتاده است. هرچه این مداخله زودتر اجرا شود، نتیجه بیمار بهتر خواهد بود. این فناوری جدید هیجان انگیز این پتانسیل را دارد که به افراد بیشتری در سراسر جهان این امکان را بدهد که سریعتر این درمان را دریافت کنند.»

تیم تحقیقاتی قبلاً دو پروتئین خاص موجود در خون مویرگی را مورد هدف قرار دادند، یکی به نام پروتئین اسیدی فیبریلی گلیال (GFAP) که با خونریزی مغزی و آسیب مغزی تروماتیک نیز مرتبط است و دیگری به نام دی-دایمر. در این مطالعه، آنها نشان دادند که سطوح این نشانگرهای زیستی مبتنی بر خون همراه با ارزیابی میدانی تریاژ سکته مغزی برای نمرات مقصد اضطراری (FAST-ED) می‌تواند سکته‌های ایسکمیک انسداد عروق بزرگ را شناسایی کند و در عین حال سایر شرایط مانند خونریزی در مغز را رد کند. خونریزی مغزی علائم مشابه سکته مغزی انسداد عروق بزرگ را ایجاد می کند و تشخیص آنها را از یکدیگر در میدان سخت می کند، اما درمان برای هر یک بسیار متفاوت است.

در این مطالعه مشاهده‌ای دقت تشخیصی آینده‌نگر، محققان به داده‌های گروهی متشکل از 323 بیمار کدگذاری شده برای سکته مغزی در فلوریدا بین ماه مه 2021 تا آگوست 2022 پرداختند. آنها دریافتند که ترکیب سطوح بیومارکرهای اسیدی فیبریلی گلیال و دی-دایمر با نمرات مقصد اضطراری داده‌های کمتر از شش ساعت از شروع علائم به این تست اجازه می‌دهد سکته‌های انسداد عروق بزرگ را با 93 درصد ویژگی و 81 درصد حساسیت تشخیص دهد. یافته‌های دیگر شامل این بود که این آزمایش تمام بیماران مبتلا به خونریزی مغزی را رد کرد و این نشان می‌دهد که این فناوری ممکن است در نهایت برای تشخیص خونریزی داخل مغزی در میدان مورد استفاده قرار گیرد.

تیم برنستاک همچنین استفاده آینده بالقوه امیدوارکننده ای از این ابزار تشخیصی قابل دسترس را در کشورهای با درآمد کم و متوسط، جایی که تصویربرداری پیشرفته همیشه در دسترس نیست، می بیند. همچنین ممکن است در ارزیابی بیماران مبتلا به آسیب های مغزی تروماتیک مفید باشد. در مرحله بعد، آنها در حال انجام آزمایش آینده نگر دیگری برای اندازه گیری عملکرد آزمایش در هنگام استفاده در آمبولانس هستند. آنها همچنین یک کارآزمایی مداخله ای طراحی کرده اند که از این فناوری برای تسریع تریاژ بیماران سکته مغزی با دور زدن تصویربرداری استاندارد و حرکت مستقیم به مداخله استفاده می کند.

برنستاک گفت: در مراقبت از سکته مغزی، زمان، مهم است. هر چه زودتر یک بیمار در مسیر مراقبت درست قرار گیرد، بهتر عمل می کند. خواه این به معنای رد کردن خونریزی باشد یا حکم کردن در مورد چیزی که نیاز به مداخله دارد، انجام این کار در یک محیط پیش بیمارستانی با فناوری ساخته شده ما واقعاً متحول خواهد بود.

منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *