رژیم غذایی مدیترانه ای خطر ابتلا به فشار خون را کاهش می دهد

رژیم غذایی مدیترانه ای خطر ابتلا به فشار خون را کاهش می دهد

در مطالعه‌ای که اخیراً در مجله اروپایی تغذیه بالینی منتشر شد، محققان تأثیر طولانی‌مدت پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای را بر بروز فشار خون بالا طی یک دوره 20 ساله در گروهی از بزرگسالان بدون فشار خون ارزیابی کردند.

فشار خون بالا به طور قابل توجهی بر سلامت جهانی تأثیر می گذارد و منجر به عوارض شدید مانند بیماری قلبی و سکته می شود، به ویژه در کشورهای با درآمد کم و متوسط رایج است. علیرغم داروهای ضد فشار خون موثر که سطح فشار خون را تثبیت می کنند، فشار خون بالا حدود 30 درصد از بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهد و هزینه ها و مرگ و میر مربوط به بیماری های قلبی عروقی (را افزایش می دهد. اصلاح شیوه زندگی، مانند رژیم غذایی متعادل، ورزش و ترک سیگار، در مدیریت و پیشگیری از فشار خون بالا ضروری است. دستورالعمل های بهداشتی از رژیم های غذایی سرشار از غذاهای گیاهی، چربی های سالم، پروتئین های بدون چربی و کم سدیم  حمایت می کنند. رژیم غذایی مدیترانه ای که از دهه 1960 برای پیشگیری از بیماری های مزمن و کاهش مرگ و میر قلبی عروقی شناخته شده است، فاقد شواهد قطعی بلندمدت در مورد اثربخشی آن در مدیریت فشار خون است که نیاز به تحقیقات بیشتر دارد.

مطالعه ATTICA یک مطالعه سلامت طولانی مدت است که در یونان انجام شده است. با 4056 نفر از منطقه آتیکا آغاز شد و 3042 نفر موافقت کردند و به مدت 20 سال پیگیری شده است. این مطالعه در سال 2001-2002 با مصاحبه حضوری در خانه یا محل کار شرکت کنندگان آغاز شد. کارشناسان بهداشت آموزش دیده اطلاعاتی را در مورد سابقه، سلامت و نمونه خون شرکت کنندگان جمع آوری کردند تا مواردی مانند قند، کلسترول و التهاب را بررسی کنند. آنها همچنین سلامت کلی و فشار خون شرکت کنندگان را بررسی کردند. این مطالعه همچنین به عوامل سبک زندگی مانند رژیم غذایی، ورزش و سیگار کشیدن و اینکه شرکت‌کنندگان چقدر رژیم مدیترانه‌ای را رعایت می‌کنند، پرداخته است.

در طول 20 سال، این مطالعه از طریق پیگیری‌های برنامه‌ریزی‌شده، تعامل با شرکت‌کنندگان را حفظ کرد، که جدیدترین آن در سال 2022 رخ داد. این آخرین پیگیری، 2169 شرکت‌کننده اصلی را مجدداً ارزیابی کرد، و داده‌هایی را در مورد پیامدهای سلامتی آنها، از جمله توسعه فشار خون بالا ، دیابت و بیماری های قلبی عروقی جمع‌آوری کرد. اطلاعات از طریق گزارش های خانواده و سوابق پزشکی کسانی که فوت کرده بودند تأیید شد.

این مطالعه از نرم افزار آماری برای تجزیه و تحلیل داده ها، مقایسه الگوهای غذایی پایه و 10 ساله و شناسایی چهار مسیر متمایز پایبندی به رژیم غذایی مدیترانه ای استفاده کرد. تجزیه و تحلیل های آماری شامل ضرایب همبستگی، آزمون های مجذور کای و مدل های رگرسیون لجستیک برای بررسی ارتباط بین رعایت رژیم غذایی و خطر فشار خون بالا، تنظیم برای عوامل مخدوش کننده متعدد مانند سن، جنس، شاخص توده بدن (BMI)، عادات سبک زندگی، و وضعیت سلامت پایه بود.

نتایج مطالعه

این مطالعه با ردیابی 1415 شرکت‌کننده، رابطه بین پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای و سلامت را در طی 20 سال بررسی کرد. در ابتدا، میانگین سنی شرکت کنندگان 41 سال بود، با توزیع تقریباً مساوی بین جنسیت (44٪ مردان). جمعیت پیروی متوسطی از رژیم غذایی مدیترانه ای نشان دادند. از نظر فیزیکی، 63.1 درصد از افراد دارای حداقل فعالیت بودند و حدود نیمی از آنها اضافه وزن داشتند یا چاق بودند. ارزیابی‌های پزشکی شیوع هیپرکلسترولمی را در 3/35 درصد و دیابت در 9/3 درصد از شرکت‌کنندگان نشان داد.

تجزیه و تحلیل داده‌های پایه نشان‌دهنده یک همبستگی منفی واضح بین پایبندی به رژیم غذایی مدیترانه‌ای و فشار خون سیستولیک و دیاستولیک بود، که نشان می‌دهد پایبندی بالاتر با سطوح پایین‌تر فشار خون مرتبط است. در طول دو دهه پیگیری، 314 نفر به فشار خون بالا مبتلا شدند که میزان بروز آن 22.2٪ بود. آنهایی که دچار فشار خون بالا شده بودند، عموماً مسن‌تر، عمدتاً مرد بودند و در مقایسه با کسانی که بدون فشار خون بالا باقی مانده بودند، دارای نرخ چاقی بالاتر، پروفایل‌های متابولیک قلبی بدتر و مصرف بیشتر تنباکو بودند.

تجزیه و تحلیل عمیق نشان داد که سطح پایه کمتر مقیاس رژیم میترانه ای با بروز بالاتر فشار خون مرتبط است. به طور خاص، شرکت‌کنندگانی که از رژیم غذایی کم پیروی می‌کردند، در مقایسه با آن‌هایی که پایبندی متوسط یا زیاد داشتند، به طور قابل‌توجهی نرخ ابتلا به فشار خون بالا بالاتری داشتند. تجزیه و تحلیل آماری تایید کرد که هر نقطه افزایش در مقیاس رژیم میترانه ای در ابتدا با کاهش 7٪ در خطر ابتلا به فشار خون بالا در طی 20 سال همراه بود. حتی پس از تعدیل عواملی مانند سن، جنسیت، شاخص توده بدن ، عادات سبک زندگی و وضعیت سلامت پایه، رابطه معکوس بین رعایت رژیم غذایی و خطر فشار خون بالا قابل توجه باقی ماند.

کاوش بیشتر در مسیرهای پایبندی به رژیم غذایی از ابتدای شروع تا نقطه عطف 10 ساله، الگوهای مختلفی را آشکار کرد. نکته قابل توجه این بود که شرکت کنندگانی که به طور مداوم از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی می کردند (مسیر پایبندی پایدار را نشان می دادند) در مقایسه با افرادی که پیروی از آنها در طول زمان کاهش یافته بود، به طور قابل توجهی بروز فشار خون بالا کاهش یافت. در مدل کاملاً تعدیل شده، این گروه 46.5٪ خطر کمتری را نشان دادند که بر تأثیر محافظتی پیروی طولانی مدت از رژیم غذایی مدیترانه ای در برابر فشار خون بالا تأکید می کند.

منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *