طب سوزنی ممکن است خطر افزایش سکته مغزی مرتبط با آرتریت روماتوئید را کاهش دهد

طب سوزنی ممکن است خطر افزایش سکته مغزی مرتبط با آرتریت روماتوئید را کاهش دهد

یک مطالعه مقایسه ای منتشر شده نشان می دهد که یک دوره طب سوزنی ممکن است خطر افزایش سکته مغزی مرتبط با آرتریت روماتوئید را کاهش دهد.

به نظر می‌رسد این اثرات مستقل از جنسیت، سن، مصرف دارو و شرایط هم‌زمان است. یافته‌ها محققان را بر آن می‌دارد تا پیشنهاد کنند که این روش ممکن است سطوح پروتئین‌های پیش‌التهابی (سیتوکین‌ها) مرتبط با بیماری قلب و عروقی را در بدن کاهش دهد.

علت اصلی مرگ در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید بیماری قلبی عروقی است. محققان خاطرنشان کردند که احتمال سکته مغزی در آنها بیشتر از جمعیت عمومی است.

طب سوزنی در حال حاضر برای کنترل درد و کاهش التهاب مورد استفاده قرار می گیرد و محققان می خواستند دریابند که آیا ممکن است خطر سکته مغزی ایسکمیک – ناشی از لخته خون در مغز – را که با التهاب سیستمیک مرتبط است نیز کاهش دهد.

آنها از سوابق پزشکی ملی از پایگاه داده بیماران مبتلا به بیماری فاجعه‌آمیز (RCIPD) برای 47809 بزرگسال که به تازگی مبتلا به آرتریت روماتوئید بین سال‌های 1997 تا 2010 تشخیص داده شده بودند، استفاده کردند.

تجزیه و تحلیل نهایی شامل 23226 بیمار با اطلاعات کامل بود که 12266 نفر از آنها پس از تشخیص تا پایان دسامبر 2010 تحت درمان با طب سوزنی قرار گرفتند.

از این تعداد، 11613 مورد از نظر سن، جنس، شرایط هم‌زمان (دیابت، فشار خون بالا، چربی خون بالا، نارسایی احتقانی قلب، اضطراب/افسردگی، چاقی، فیبریلاسیون دهلیزی، وابستگی به الکل و سیگار کشیدن)، مصرف دارو – داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، استاتین ها و داروهای تعدیل کننده بیماری و سال تشخیص با بیماری که با طب سوزنی درمان نشده بود، هماهنگ شدند.

زنان، افراد 40 تا 59 ساله و شرکت کنندگان با فشار خون بالا در هر دو گروه غالب بودند.

اکثر (87٪) کسانی که در گروه طب سوزنی بودند با طب سوزنی دستی درمان شدند (87٪). 3٪ با طب سوزنی الکتریکی تحت درمان قرار گرفتند که به موجب آن الکترودی که پالس پایینی از الکتریسیته تولید می کند به سوزن متصل می شود و 10% هر دو نوع را دریافت کردند.

به طور متوسط 1065 روز بین تشخیص آرتریت روماتوئید و دریافت اولین درمان طب سوزنی سپری شده است که تعداد درمان ها در مجموع به طور متوسط حدود 10 است.

در طول دوره پایش تا پایان سال 2011، 946 بیمار سکته مغزی ایسکمیک داشتند. جای تعجب نیست که خطر همزمان با افزایش سن و با تعداد بیماری‌های هم‌وجود افزایش می‌یابد.

به عنوان مثال، افرادی که فشار خون بالا داشتند، بیش از دو برابر افرادی که فشار خون طبیعی داشتند، در معرض خطر سکته مغزی بودند، در حالی که افراد مبتلا به دیابت 58 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سکته بودند.

با این حال، موارد به طور قابل توجهی کمتر از سکته مغزی ایسکمیک در میان گروه طب سوزنی وجود داشت: 341 در مقابل 605، معادل 43٪ خطر کمتر. این مستقل از سن، جنس، مصرف دارو و شرایط هم‌زمان بود.

این یک مطالعه مشاهده‌ای است و به این ترتیب، هیچ نتیجه‌گیری قطعی در مورد علت و معلول نمی‌توان گرفت و محققان همچنین اذعان داشتند که آنها فقط می‌توانستند شدت بیماری را از روی داروهایی که بیماران مصرف می‌کردند تخمین بزنند.

آنها همچنین اطلاعاتی در مورد عوامل بالقوه تأثیرگذار، مانند قد، وزن، آزمایش‌های آزمایشگاهی یا سطح فعالیت بدنی نداشتند و همه افراد فشار یکسانی نداشتند.

آنها پیشنهاد می‌کنند: «التهاب یک پیش‌بینی‌کننده ثابت و مستقل بیماری‌های قلبی عروقی در آرتریت روماتوئید است»، بنابراین طب سوزنی ممکن است پروتئین‌های پیش التهابی را کاهش دهد و در نتیجه خطر بیماری‌های قلبی عروقی، از جمله سکته مغزی ایسکمیک را کاهش دهد.

آنها توضیح می دهند: «فشار خون ناپایدار و پروفایل لیپیدی دو عامل خطر برای سکته مغزی ایسکمیک هستند و طب سوزنی مزیت کنترل فشار خون بالا و اختلال چربی خون را دارد. افزایش فعالیت های روزانه که ممکن است خطر سکته را نیز کاهش دهد.»

منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *