لباس رباتیک نرم بر خشکی پارکینسون غلبه می کند

لباس رباتیک نرم بر خشکی پارکینسون غلبه می کند

خلاصه: محققان یک ربات نرم و پوشیدنی را برای مبارزه با حالت یخ زدگی و خشکی که یکی از علامت های شایع و ناتوان کننده بیماری پارکینسون است، به کار می گیرند. این ربات که در اطراف باسن و ران ها پوشیده می شود، فشار ملایمی را در حین چرخاندن پا ایجاد می کند و به بیماران کمک می کند گام های بلندتری بردارند.

در مطالعه‌ای که بر روی مرد 73 ساله مبتلا به پارکینسون انجام شد، این دستگاه حالت یخ زدگی و خشکی را در حین پیاده‌روی در داخل خانه کاملاً از بین برد و باعث بهبود تحرک و استقلال شد. این تحقیق پتانسیل رباتیک نرم را برای کاهش این علامت چالش برانگیز برجسته می کند و امیدی را برای افزایش تحرک در بیماران پارکینسون ارائه می دهد.

نکات کلیدی:

  • حالت یخ زدگی و خشکی یکی از علائم شایع و دردسرساز بیماری پارکینسون است که اغلب منجر به زمین خوردن و کاهش تحرک می شود.
  • روباتیک پوشیدنی نرم که در اطراف باسن و ران ها استفاده می شود، راه رفتن را به طور قابل توجهی بهبود می بخشد و یخ زدگی را در بیمار پارکینسونی از بین می برد.
  • این فناوری پتانسیل افزایش تحرک و استقلال افراد مبتلا به بیماری پارکینسون را دارد.

حالت یخ زدگی و خشکی یکی از شایع ترین و ناتوان کننده ترین علائم بیماری پارکینسون است، یک اختلال تحلیل برنده عصبی که بیش از 9 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. وقتی افراد مبتلا به بیماری پارکینسون یخ می زنند، ناگهان نمی توانند پاهای خود را حرکت دهند، حتی هنگام راه رفتن. این  موضوع باعث می شود تا قدم های کوتاه و تند بردارند تا زمانی که کاملاً متوقف شوند. این دوره‌ها اغلب منجر به زمین خوردن می‌شوند که مشکل بزرگی برای افراد مبتلا به بیماری پارکینسون است.

امروزه، انجماد با طیف وسیعی از درمان‌های دارویی، جراحی یا رفتاری درمان می‌شود که هیچ‌کدام به‌ویژه مؤثر نیستند.

آیا راهی برای متوقف کردن یخ زدگی به طور کلی وجود دارد ؟

محققان دانشکده مهندسی و علوم کاربردی هاروارد جان آ. پالسون (SEAS) و کالج علوم بهداشت و توانبخشی سارجنت دانشگاه بوستون از یک ربات نرم و پوشیدنی برای کمک به فرد مبتلا به پارکینسون استفاده کرده‌اند تا بدون یخ زدن راه برود. لباس رباتیک که در اطراف باسن و ران ها پوشیده می شود، فشار ملایمی را به باسن وارد می کند که پا می چرخد و به بیمار کمک می کند گام بلندتری داشته باشد.

این دستگاه یخ زدگی شرکت‌کنندگان را در حین راه رفتن در داخل خانه کاملاً از بین می‌برد و به آن‌ها اجازه می‌داد سریع‌تر و بیشتر از آنچه می‌توانستند راه بروند.

کانر والش، استاد مهندسی و علوم کاربردی در بخش مهندسی و کاربردی گفت: “ما دریافتیم که فقط مقدار کمی کمک مکانیکی از لباس‌های نرم روباتیک ما اثرات آنی ایجاد می‌کند و به طور مداوم راه رفتن را در طیف وسیعی از شرایط برای فرد مورد مطالعه بهبود می‌بخشد.

این تحقیق پتانسیل رباتیک نرم را برای درمان این علامت ناامیدکننده و بالقوه خطرناک بیماری پارکینسون نشان می‌دهد و می‌تواند به افرادی که با این بیماری زندگی می‌کنند این امکان را بدهد که نه تنها تحرک بلکه استقلال خود را بازیابند.

برای بیش از یک دهه، آزمایشگاه بیودیزاین والش در دانشکده مهندسی و علوم کاربردی هاروارد جان آ. پالسون ، فناوری‌های روباتیک کمکی و توانبخشی را برای بهبود تحرک برای افراد پس از سکته مغزی و کسانی که مبتلا به اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یا سایر بیماری‌هایی هستند که بر تحرک تأثیر می‌گذارند، توسعه داده است. برخی از آن فناوری، به‌ویژه یک لباس بیرونی برای آموزش مجدد راه رفتن پس از سکته مغزی، از موسسه Wyss برای مهندسی الهام‌گرفته از بیولوژیک پشتیبانی دریافت کرد و توسط ReWalk Robotics مجوز و تجاری‌سازی شد.

در سال 2022، دانشکده مهندسی و علوم کاربردی هاروارد جان آ. پالسون و کالج سارجنت کمک هزینه ای از همکاری فناوری ماساچوست برای حمایت از توسعه و ترجمه نسل بعدی روباتیک و فناوری های پوشیدنی دریافت کردند.

این تحقیق در آزمایشگاه حرکت متمرکز است که ماموریت آن پشتیبانی از پیشرفت‌ها در بهبود عملکرد انسانی با فضای مشارکتی، بودجه، زیرساخت تحقیق و توسعه و تجربه لازم برای تبدیل تحقیقات امیدوارکننده به فناوری‌های بالغ است که می‌توانند از طریق همکاری با شرکای صنعتی ترجمه شوند.

منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *