نوشیدنی های انرژی زا با کیفیت پایین خواب و بی خوابی در بین دانشجویان مرتبط است

نوشیدنی های انرژی زا و کیفیت پایین خواب و بی خوابی در بین دانشجویان

یک مطالعه نروژی نشان داده است که مصرف نوشیدنی های انرژی زا با کیفیت خواب ناکافی و بی خوابی در دانشجویان مرتبط است.

بر اساس یافته‌ها، هر چه دانش‌آموزان بیشتر نوشابه‌های انرژی‌زا مصرف می‌کردند، ساعات خواب شبانه کمتری داشتند. حتی مصرف گاه به گاه، بین 1 تا 3 بار در ماه، با افزایش خطر اختلال خواب مرتبط بود.

محققان تاکید می‌کنند که نوشیدنی‌های انرژی‌زا معمولاً حاوی ۱۵۰ میلی‌گرم کافئین در هر لیتر، همراه با مقادیر مختلف قند، ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه هستند. این نوشیدنی ها که به عنوان تقویت کننده های شناختی و فیزیکی به بازار عرضه می شوند، در بین دانشجویان و جوانان محبوب هستند.

اگرچه شواهدی وجود دارد که حاکی از تأثیر منفی بر کیفیت خواب است، اما جنبه‌های خاص خواب تحت تأثیر قرار می‌گیرد و اینکه آیا تفاوت‌های جنسیتی وجود دارد یا خیر هنوز مشخص نیست.

برای بررسی عمیق‌تر این جنبه‌ها، محققان از داده‌های 53266 شرکت‌کننده 18 تا 35 ساله در مطالعه سلامت و بهزیستی دانشجویان یعنی آخرین موج از یک نظرسنجی ملی جامع از دانشجویان کالج و دانشگاه در نروژ استفاده کردند.

از دانش‌آموزان در مورد دفعات مصرف نوشیدنی انرژی‌زا، با گزینه‌های پاسخ شامل روزانه، هفتگی (یک بار، 2-3 بار، 4-6 بار)، ماهانه (1-3 بار) و به ندرت / هرگز سؤال شد.

همچنین از آنها سؤالات مفصلی در مورد الگوهای خواب معمولشان پرسیده شد: زمانی که به رختخواب رفتند و از خواب بلند شدند. چه مدت طول کشید تا آنها به خواب رفتند (تاخیر خواب)؛ بیداری بعد از خواب سپس بازده خواب از کل ساعات خواب شبانه در مقابل زمان صرف شده در رختخواب محاسبه شد.

بی خوابی به عنوان تجربه مشکلات در به خواب رفتن و ماندن در خواب و بیدار شدن زودهنگام در حداقل سه شب در هفته، به علاوه خواب آلودگی و خستگی در طول روز برای حداقل سه روز از هفته، حداقل برای سه ماه تعریف شد.

پاسخ‌های نظرسنجی تفاوت‌های واضح جنسی را در الگوهای مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا نشان داد؛ به عنوان مثال، زنان بیشتر از مردان گزارش دادند که هرگز نوشیدنی های انرژی زا مصرف نکردند یا به ندرت مصرف می کردند: 50٪ در مقابل 40٪.

از بین کسانی که گفته اند این نوشیدنی ها را مصرف می کنند، 5.5 درصد از زنان گفتند که آنها را 4 تا 6 بار در هفته می نوشند و کمی بیش از 3 درصد مصرف روزانه را گزارش کرده اند. ارقام قابل مقایسه برای مردان به ترتیب 8 و 5 درصد بود.

اما ارتباط واضحی بین دوز-پاسخ برای هر دو جنس بین مصرف نوشیدنی انرژی زا و ساعات خواب کمتر وجود داشت.

هم مردان و هم زنانی که مصرف روزانه خود را گزارش کردند، حدود نیم ساعت کمتر از آنهایی که مصرف گهگاهی را گزارش کردند یا هرگز مصرف نمی کردند، خوابیدند. ارتباط های مشابهی نیز برای بیدار شدن پس از به خواب رفتن و زمان طولانی تری برای به خواب رفتن مشاهده شد.

افزایش مصرف با افزایش متناظر در زمان بیداری شبانه و زمان صرف شده برای به خواب رفتن همراه بود – کارایی خواب ضعیف تر.

همچنین بی‌خوابی در بین زنان و مردانی که مصرف روزانه را گزارش می‌کردند نسبت به کسانی که مصرف گاه به گاه را گزارش می‌کردند یا هرگز مصرف نمی کردند، شایع‌تر بود: 51% در مقابل 33% (زنان) و 37% در مقابل 22% (مردان).

به طور کلی، مصرف بیشتر نوشیدنی انرژی‌زا با افزایش خطر مشکلات خواب در تمام جنبه‌های مورد مطالعه همراه بود، با قوی‌ترین ارتباط‌ها برای مدت زمان کوتاه خواب.

در مقایسه با افرادی که اصلا نوشیدنی انرژی زا مصرف نمی کردند یا مصرف آن ها فقط گاه به گاه بود، مردانی که مصرف روزانه خود را گزارش کردند، دو برابر بیشتر احتمال داشت که کمتر از شش ساعت در شب بخوابند، در حالی که زنان 87 درصد بیشتر احتمال داشت این کار را انجام دهند.

اما حتی آنهایی که گزارش دادند فقط 1 تا 3 بار در ماه نوشیدنی انرژی زا مصرف می کردند، همچنان در معرض خطر مشکلات خواب بودند.

این یک مطالعه مشاهده ای است و به این ترتیب، هیچ نتیجه قطعی در مورد علت نمی توان گرفت و محققان اذعان می‌کنند که علیت معکوس – به موجب آن مصرف نوشیدنی انرژی‌زا ممکن است نتیجه خواب ضعیف باشد نه برعکس – ممکن است ارتباط‌های یافت شده را توضیح دهد.

هیچ اطلاعاتی در مورد زمان مصرف یا مقادیر دقیق نوشیدنی وجود نداشت و این مطالعه به جای معیارهای عینی مصرف و الگوهای خواب بر ارزیابی خود تکیه داشت.

با وجود این، محققان نتیجه می‌گیرند: «نتایج مطالعه حاضر نشان می‌دهد که ارتباط قوی بین دفعات مصرف نوشیدنی انرژی‌زا و پارامترهای مختلف خواب وجود دارد.»

«شناسایی عوامل خطر قابل اصلاح برای مشکلات خواب در بین دانشجویان بسیار مهم است و نتایج ما نشان می دهد که فراوانی مصرف می تواند یک هدف احتمالی برای مداخلات باشد.»

منبع

مطالب مرتبط

بلندی صدای خروپف و سلامتی 

بلندی صدای خروپف و سلامتی 

خروپف اغلب نشانه یک بیماری بسیار جدی است که به عنوان آپنه انسدادی خواب شناخته می شود، یک اختلال رایج که با خروپف بلند مشخص

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *