راه‌هایی برای پیش‌بینی زمان وقوع حمله میگرنی 

راه‌هایی برای پیش‌بینی زمان وقوع حمله میگرنی 

میگرن اغلب کمتر تشخیص داده می‌شود و درمان نمی‌شود و حتی زمانی که درمان می‌شود، درمان زودهنگام و یافتن راهکارهایی برای پیشگیری از حملات می‌تواند دشوار باشد. یک مطالعه جدید به روش‌هایی برای پیش‌بینی دقیق‌تر زمان وقوع میگرن – از طریق استفاده از برنامه‌های تلفن همراه برای ردیابی خواب، انرژی، احساسات و استرس – برای افزایش توانایی پیشگیری از حملات می‌پردازد. این مطالعه در شماره آنلاین نورولوژی منتشر شده است.

این مطالعه نشان داد که کیفیت خواب ضعیف درک شده و همچنین کیفیت خواب کمتر از حد معمول در شب قبل، هر دو با افزایش خطر ابتلا به میگرن در صبح روز بعد مرتبط هستند. سطح انرژی کمتر از حد معمول در روز قبل نیز با سردرد صبح روز بعد همراه بود. این عوامل منجر به افزایش خطر میگرن در بعد از ظهر یا عصر نشدند. تنها پیش بینی کننده سردرد بعد از ظهر یا عصر، افزایش سطح استرس یا داشتن انرژی بالاتر از حد متوسط در روز قبل بود.

کاتلین آر. مریکانگاس، نویسنده این مطالعه، دکترا، از مؤسسه ملی سلامت روان، بخشی از مؤسسه ملی، گفت: «این الگوهای مختلف پیش‌بینی‌کننده‌های سردرد صبحگاهی و بعد از روز، نقش ریتم‌های شبانه‌روزی را در سردرد برجسته می‌کند. این یافته‌ها ممکن است به ما بینشی در مورد فرآیندهای زمینه‌ساز میگرن بدهد و به ما در بهبود درمان و پیشگیری کمک کند.»

این مطالعه شامل 477 نفر از سنین 7 تا 84 سال، از جمله 291 شرکت کننده زن بود. از طریق یک اپلیکیشن موبایل، از شرکت کنندگان خواسته شد تا چهار بار در روز به مدت دو هفته به خلق و خو، انرژی، استرس و سردرد خود امتیاز دهند. آنها همچنین کیفیت خواب خود را یک بار در روز ارزیابی کردند و از مانیتورهای خواب و فعالیت بدنی استفاده کردند. نزدیک به نیمی از شرکت کنندگان سابقه میگرن داشتند و 59 درصد حداقل یک بار در طول مطالعه دچار سردرد صبحگاهی شدند.

افرادی که کیفیت خواب ضعیف‌تری داشتند، به طور متوسط 22 درصد بیشتر احتمال داشت که صبح روز بعد دچار حمله سردرد شوند. کاهش کیفیت خواب معمولی گزارش شده توسط خود نیز با افزایش 18 درصدی احتمال حمله سردرد در صبح روز بعد همراه بود. به همین ترتیب، کاهش سطح معمول انرژی در روز قبل با 16 درصد بیشتر احتمال سردرد در صبح روز بعد همراه بود.

در مقابل، میانگین سطوح بیشتر استرس و انرژی بسیار بالاتر از حد معمول روز قبل با افزایش 17 درصدی احتمال سردرد در بعد از ظهر یا عصر روز بعد همراه بود. پس از در نظر گرفتن خواب، انرژی و استرس، خلق و خوی مضطرب و افسرده با حملات سردرد مرتبط نبود.

مریکانگاس گفت: «در کمال تعجب، ما هیچ ارتباطی بین علائم اضطراب و افسردگی یک فرد – اعم از داشتن علائم بیشتر یا داشتن سطوح بالاتر از میانگین علائم – و احتمال حمله میگرن در روز بعد پیدا نکردیم.»

شاید جالب‌تر از همه، سردرد به جای معیارهای واقعی الگوهای خواب، با کیفیت خواب خود رتبه‌بندی شده مرتبط بود.

ترنم لطیف، نویسنده این مطالعه، از سیستم بهداشت ملی کودکان در واشنگتن دی سی، گفت: «مطالعه ما اهمیت نظارت بر تغییرات خواب را به عنوان یک پیش بینی کننده حملات سردرد نشان می دهد». «حالات رفتاری و احساسی در زمان واقعی می تواند اطلاعات ارزشمندی را ارائه دهد که می تواند به ما در مدیریت میگرن کمک کند.»

منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *