پیش بینی خطر بیماری قلبی عروقی 10 ساله با یک ابزار جدید

پیش بینی خطر بیماری قلبی عروقی 10 ساله با یک ابزار جدید

تحقیقات مشترکی که توسط دانشگاه آکسفورد انجام شده، ابزار جدیدی به نام QR4 ایجاد کرده است که خطر 10 ساله بیماری‌های قلبی عروقی، مانند بیماری قلبی و سکته مغزی را با دقت بیشتری پیش‌بینی می‌کند، به‌ویژه به شناسایی بیماران پرخطری که ابزارهای پیش‌بینی کنونی از دست می‌دهند.

یافته های کلیدی در یک نگاه:

  • QR4، یک ابزار جدید برای پیش‌بینی خطرات قلبی عروقی، با استفاده از داده‌های سلامت بیش از 16 میلیون بزرگسال بریتانیایی ایجاد شد.
  • QR4 شامل هفت عامل خطر جدید قابل اعمال برای همه بزرگسالان است: بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)، ناتوانی های یادگیری، سندرم داون و چهار نوع سرطان (خون، ریه، دهان و مغز)، که نشان می دهد دیگر بیماری های مهم چگونه بر سلامت قلب تأثیر می گذارند.
  • QR4 همچنین فاکتورهای مخصوص سلامت زنان را شناسایی کرد که خطر بیماری قلبی در آینده را پیش‌بینی می‌کنند، مانند عوارض ناشی از فشار خون بالا در دوران بارداری و افسردگی پس از زایمان.
  • بیماری های قلبی عروقی عامل اصلی مرگ و میر در جهان است. بهبود پیش‌بینی خطر قلبی عروقی به این معنی است که درمان‌های پیشگیرانه را می‌توان برای کسانی که بیشترین سود را دارند، دریافت درمان‌های مناسب برای افراد مناسب و کاهش بار کلی بیماری‌های قلبی عروقی برای افراد و سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی هدف‌گذاری کرد.

QR4 را می توان به عنوان نوعی ماشین حساب در نظر گرفت که به پزشکان امکان می دهد از داده های سلامتی افراد مانند فشار خون، سن و سابقه پزشکی استفاده کنند تا احتمال ابتلای آنها به بیماری قلبی عروقی در 10 سال آینده را تخمین بزنند و به به آنها اجازه می دهد تا برای پیشگیری از بیماری زودتر مداخله کنند.

پیش بینی ریسک بهتر برای افراد بیشتر

محققان چندین عامل خطر منحصر به فرد مشترک برای همه جنسیت‌ها را شناسایی کردند که بخشی از عوامل خطر قلبی عروقی فعلی نبودند علاوه بر این، آنها عوامل جدیدی را برای سلامت زنان شناسایی کردند، مانند پره اکلامپسی – یک عارضه بارداری که با فشار خون بالا مشخص می شود – و افسردگی پس از زایمان که هر دو پیش بینی کننده خطر بیماری قلبی در آینده هستند.

 

پروفسور هیپیسلی کاکس گفت: «در حالی که عوامل خطر سنتی قلبی عروقی مانند سیگار کشیدن و کلسترول بالا به خوبی شناخته شده اند، تحقیقات اخیر ما شاخص های خطر کمتر واضح و در عین حال حیاتی را شناسایی می کند. به عنوان مثال، شرایطی مانند افسردگی پس از زایمان و سندرم داون به طور قابل توجهی خطر قلبی عروقی را افزایش می دهد و رابطه پیچیده بین سلامت روان، عوامل ژنتیکی و سلامت قلب را برجسته می کند. QR4 همچنین به رفع نابرابری ها در سلامت کمک می کند، به ویژه در مورد ناتوانی های یادگیری، که اغلب با موانع مدیریت موثر سلامت و دسترسی منطبق است و منجر به افزایش خطر می شود.

پروفسور مونا بافادل، یکی از نویسندگان، رئیس بخش پزشکی تنفسی، کالج کینگ، لندن و پروفسور آسم + ریه بریتانیا، گفت: «یافته‌های ما همچنین نشان می‌دهد که زنان مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه در معرض خطر بیشتری نسبت به بیماری‌های قلبی عروقی هستند که قبلاً درک شده بود». این امر بر نیاز حیاتی به نظارت و مداخلات هدفمند قلب و عروق در این بیماران تاکید می کند که با تشخیص زودهنگام شروع می شود.

امکان تغییر شکل سیاست های بهداشت عمومی

با ادغام این پیش‌بینی‌کننده‌های جدید در مدل QR4، محققان ابزاری دقیق‌تر و جامع‌تر برای پیش‌بینی بیماری‌های قلبی عروقی ایجاد کرده‌اند، و اطمینان حاصل می‌کنند که استراتژی‌های پیشگیرانه شخصی‌تر، فراگیرتر و پاسخگوی نیازهای جمعیت گسترده‌تر و متنوع‌تر هستند.

پروفسور کیت چانون، پزشکی قلب و عروق در دانشگاه آکسفورد گفت: خطر قلبی عروقی در برخی از جمعیت ها کمتر شناخته شده است، که از طریق QR4 اکنون می توانیم بهتر به آن رسیدگی کنیم. یافته‌های جدید به شناسایی گروه‌های متنوع‌تری از افرادی که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی بالایی دارند، کمک می‌کند و آنها را قادر می‌سازد تا به مداخلات و درمان‌هایی برای کاهش خطر دسترسی داشته باشند.»

بیشتر بخوانید : آسیب های مغزی به‌عنوان یک عامل خطر بیماری قلبی عروقی 

QR4 دقیق ترین پیش بینی های 10 ساله را تا به امروز ارائه می دهد

به عنوان بخشی از یک ارزیابی جامع، الگوریتم QR4 به شدت در برابر برخی از معتبرترین ابزارهای ارزیابی خطر قلبی عروقی که در حال حاضر در ایالات متحده و اروپا استفاده می‌شوند مورد آزمایش قرار گرفت و دقت پیش‌بینی آنها را بهبود بخشید.

دکتر کارول کوپلند، محقق ارشد در دانشگاه آکسفورد و پروفسور آمار پزشکی در مراقبت های اولیه در دانشگاه ناتینگهام و یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: «مدل QR4 به طور بالقوه استاندارد جدیدی در ارزیابی خطرات قلبی عروقی ایجاد می کند. مقایسه ما با مدل های تثبیت شده نشان می دهد که QR4 فروفایل ریسک دقیق تری را برای هر فرد ارائه می دهد، که امکان استراتژی های مداخله زودتر و دقیق تری را فراهم می کند. این امر در زمینه‌ای که تشخیص زودهنگام می‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد بسیار مهم است و می‌تواند به طور قابل‌توجهی بر نحوه رویکرد ما به پیشگیری در مقیاس جهانی تأثیر بگذارد.

این الگوریتم جدید مبتنی بر تقریباً دو دهه کار و رهبری جهانی در زمینه الگوریتم‌های خطر، و به‌ویژه الگوریتم‌های خطر قلبی عروقی است. محققان امیدوارند که پزشکان، نهادهای مشاوره، تنظیم‌کننده‌ها و سیاست‌گذاران بهداشت و مراقبت، پیامدهای قابلیت‌های پیش‌بینی پیشرفته QR4 را بر دستورالعمل‌های سلامت ملی در نظر بگیرند و از پذیرش آن در محیط‌های بالینی برای بهبود نتایج سلامت قلبی عروقی حمایت کنند.

منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *