آسیب دوران کودکی با سردرد در بزرگسالی مرتبط است

آسیب دوران کودکی با سردرد در بزرگسالی مرتبط است

بر اساس یک متاآنالیز منتشر شده در 25 اکتبر 2023، شماره آنلاین نورولوژی، افرادی که در دوران کودکی وقایع آسیب زا مانند سوء استفاده، غفلت یا اختلال در عملکرد خانواده را تجربه کرده اند، ممکن است در بزرگسالی بیشتر دچار اختلالات سردرد شوند. این تحقیق ثابت نمی کند که چنین تجربه هایی باعث سردرد می شود، فقط یک ارتباط را نشان می دهد.

کاترین کراتسولاس، نویسنده این مطالعه، دکترای دانشگاه هاروارد، دانشکده بهداشت عمومی چان در بوستون، ماساچوست می گوید: رویدادهای آسیب زا در دوران کودکی می توانند پیامدهای جدی برای سلامتی در آینده داشته باشند. متاآنالیز ما تایید می‌کند که رویدادهای آسیب‌زای دوران کودکی، عوامل خطر مهمی برای اختلالات سردرد در بزرگسالی هستند، از جمله میگرن، سردردهای تنشی، سردردهای خوشه‌ای و سردردهای مزمن یا شدید. این یک عامل خطر است که ما نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم.

متاآنالیز شامل 28 مطالعه با 154739 شرکت کننده در 19 کشور بود.

از مجموع شرکت کنندگان، 48625 نفر (31%) حداقل یک رویداد آسیب زای دوران کودکی را گزارش کردند و 24956 نفر (16%) با سردردهای اولیه تشخیص داده شدند. در میان شرکت‌کنندگانی که حداقل یک رویداد آسیب‌زا در دوران کودکی داشتند، 26 درصد با یک اختلال سردرد اولیه تشخیص داده شدند، در مقایسه با 12 درصد از شرکت‌کنندگانی که هیچ رویداد آسیب‌زا در دوران کودکی نداشتند.

محققان دریافتند افرادی که یک یا چند رویداد آسیب زا را در دوران کودکی تجربه کرده اند، 48 درصد بیشتر از افرادی که چنین رویدادهای آسیب زایی را تجربه نکرده اند، در معرض ابتلا به اختلالات سردرد هستند.

آنها همچنین دریافتند که با افزایش تعداد حوادث آسیب زا در دوران کودکی، احتمال ابتلا به سردرد نیز افزایش می یابد. در مقایسه با افرادی که رویداد آسیب زای دوران کودکی را تجربه نکرده‌اند، افرادی که یک نوع رویداد آسیب‌زا را تجربه کرده‌اند، 24 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به اختلال سردرد هستند، در حالی که افرادی که چهار نوع یا بیشتر از حوادث آسیب‌زا را تجربه کرده‌اند، دو برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به اختلال سردرد هستند.

محققان همچنین به ارتباط بین انواع رویدادهای آسیب زا در دوران کودکی نگاه کردند. رویدادهایی که به عنوان آسیب‌های تهدید طبقه‌بندی می‌شوند شامل سوء استفاده فیزیکی، سوء استفاده جنسی، سوء استفاده عاطفی، شاهد خشونت بودن و یا تهدید به خشونت یا درگیری‌های جدی خانوادگی است. رویدادهایی که به عنوان آسیب های محرومیت طبقه بندی می شوند شامل غفلت، ناملایمات اقتصادی، زندانی بودن یکی از اعضای خانواده، طلاق یا جدایی، مرگ والدین و زندگی در خانواده ای با بیماری روانی، ناتوانی مزمن یا بیماری و سوء مصرف الکل یا مواد است.

آنها دریافتند که ترومای تهدید با افزایش 46 درصدی سردرد و آسیب های ناشی از محرومیت با افزایش 35 درصدی سردرد مرتبط است. در میان انواع اصلی ترومای تهدید، تجربه آزار جسمی و جنسی با افزایش 60 درصدی خطر سردرد مرتبط بود. در میان صدمات ناشی از محرومیت، کسانی که در دوران کودکی غفلت را تجربه کردند، تقریباً سه برابر افزایش خطر ابتلا به اختلالات سردرد داشتند.

کراتسولاس گفت: «این متاآنالیز نشان می‌دهد که رویدادهای آسیب‌زای دوران کودکی که به عنوان آسیب‌های تهدید یا محرومیت طبقه‌بندی می‌شوند، عوامل خطر مهم و مستقل برای اختلالات سردرد در بزرگسالی هستند.» «شناسایی انواع خاص تجربه های دوران کودکی ممکن است به راهبردهای پیشگیری و درمان برای یکی از اختلالات ناتوان کننده پیشرو در سراسر جهان کمک کند. برای رسیدگی به این رویدادهای آسیب زا در کودکی به یک برنامه جامع سلامت عمومی و راهبردهای های مداخله بالینی نیاز است.»

توجه به این نکته حائز اهمیت است که به دلیل ماهیت حساس گزارش رویدادهای آسیب زا در دوران کودکی، برآورد واقعی این ارتباط احتمالاً بالاتر است.

منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *