دستورالعمل‌هایی برای آسیب های مغزی تروماتیک در کودکان

دستورالعمل‌هایی برای آسیب های مغزی تروماتیک در کودکان

به منظور بهبود اثربخشی درمان و نرخ بقا و بهبود کلی مربوط به آسیب شدید تروماتیک مغزی در کودکان، ویرایش سوم دستورالعمل‌های بنیاد ترومای مغزی برای مدیریت آسیب مغزی تروماتیک شدید کودکان توسط گروهی از متخصصان در زمینه مراقبت های ویژه کودکان و جراحی مغز و اعصاب  ارائه شده است.

آسیب مغزی تروماتیک کودکان چیست؟

این آسیب بیشتر به دلیل ضربه یا تکان ناگهانی سر رخ می دهد و این وضعیت با اختلال در فعالیت طبیعی مغز همراه است. این امر یکی از علل اصلی مرگ و میر یا ناتوانی دائمی در کودکان است.

حتی از دست دادن حجم کمی خون، می تواند باعث شوک هموراژیک در کودکان شود که آنها را بسیار مستعد ابتلا به این آسیب می کند.

در ایالات متحده، آسیب مغزی تروماتیک هر سال بیش از 600000 کودک را تحت تاثیر قرار می دهد. از این میان، تقریباً 7000 کودک جان خود را از دست می دهند و بقیه با بیماری های مزمن مانند اختلال یادگیری، مشکلات ارتباطی و تشنج زندگی می کنند.

اگرچه هم کودکان و هم بزرگسالان علائم مشابهی از آسیب مغزی تروماتیک دارند، اما این تاثیر در کودکان به دلیل آناتومی مغز در حال رشد و ویژگی‌های خاص سنی جمجمه، مغز، صورت و عضلات گردن، بسیار بیشتر است.

از نظر عوامل ایجاد کننده، تقریبا 50 درصد آسیب مغزی تروماتیک به دلیل زمین خوردن رخ می دهد و آسیب پذیرترین جمعیت را کودکان و افراد مسن تشکیل می دهند. دومین علت اصلی این آسیب، برخورد به یک جسم است؛ علاوه بر این، آسیب مغزی تروماتیک می تواند به دلیل تصادفات رانندگی، آسیب عمدی به خود یا ضربه به سر ایجاد شود.

نسخه به روز شده دستورالعمل های آسیب مغزی شدید تروماتیک کودکان چه می گوید؟

در سال 2019، بنیاد ترومای مغزی، نسخه جدید اصلاح شده (ویرایش سوم) «راهنمای مدیریت آسیب مغزی شدید تروماتیک کودکان» را برای بهبود اثربخشی درمان و میزان بهبودی و بقای کودکان مبتلا به آسیب مغزی شدید تروماتیک منتشر کرد.

دستورالعمل ها شامل 8 توصیه جدید یا اصلاح شده برای متخصصان مراقبت های بهداشتی به منظور بهبود کیفیت درمان است و این توصیه ها با اطلاعات جدید جمع آوری شده از نزدیک به 50 مطالعه تحقیقاتی ارائه شده است.

طیف گسترده ای از اطلاعات، از جمله استفاده از سیستم نظارت داخل جمجمه و کاهش تورم حاد مغز مبتنی بر نمک هیپرتونیک، در نسخه جدید گنجانده شده است.

به عنوان راهنمای توصیه‌ها، یک الگوریتم درمانی نیز به منظور راهنمایی استفاده از درمان‌های ردیف اول و دوم برای کودکان مبتلا به آسیب مغزی شدید تروماتیک ساخته شده است. مطالعات مبتنی بر شواهد که برای ارائه توصیه‌ها استفاده می‌شوند، برای ایجاد الگوریتم، ارزیابی می‌شوند؛ علاوه بر این، در حین ساخت الگوریتم، اجماع کارشناسان اعمال می‌شود.

انتظار می رود ترکیبی از نظرات متخصص و مشاهدات تحقیقاتی مبتنی بر شواهد برای متخصصان مراقبت های بهداشتی به منظور درمان موارد شدید آسیب مغزی تروماتیک مفید باشد.

همه توصیه‌ها در سه دسته مجزا دسته‌بندی می‌شوند: توصیه‌های نظارتی، توصیه‌های آستانه و توصیه‌های درمانی.

این بنیاد همچنین (سطوح ۱،۲،۳) توصیه ها را با توجه به کیفیت شواهد مورد استفاده برای تهیه آنها درجه بندی کرده است. توصیه هایی که از شواهد با کیفیت بالا، با کیفیت متوسط و با کیفیت پایین ارائه می شوند به ترتیب در سطح ۱، سطح ۲ و سطح ۳ درجه بندی می شوند.

در نسخه جدید، چهار توصیه که به عنوان سطح ۳ درجه بندی می شوند، برای بهبود کارایی سه نوع سیستم نظارتی ارائه شده است: نظارت بر فشار داخل جمجمه، مانیتورینگ پیشرفته مغز و تصویربرداری عصبی (تازه اضافه شده).

اگرچه نظارت مستقیماً با بهبود نتایج بیمار مرتبط نیست، اطلاعات جمع‌آوری‌شده از پایش می‌تواند اثربخشی درمان را بهبود بخشد، زمانی که با ارزیابی بالینی در تصمیم‌گیری‌های درمانی استفاده شود.

توصیه های آستانه برای پیشنهاد مقادیر آستانه ای که در سیستم های نظارتی مختلف استفاده می شود، ارائه شده است؛ برای مثال، در مورد پایش فشار داخل جمجمه، مقدار آستانه هدف کمتر از 20 میلی‌متر جیوه توصیه می‌شود. به طور مشابه، در مورد پایش فشار پرفیوژن مغزی، مقدار آستانه 40 میلی متر جیوه توصیه می شود.

در دسته بندی درمان، 15 توصیه برای پوشش ده راهبرد مختلف درمانی ارائه شده است. این توصیه‌ها یا مختص مدیریت آسیب مغزی تروماتیک در بیمارستان هستند یا با خطراتی که کودکان مبتلا به این آسیب، تجربه می‌کنند، مرتبط هستند. حدود 50 درصد از این توصیه ها جدید هستند یا تجدید نظر شده اند.

همه توصیه‌ها برای بهبود گزینه‌های مهم درمانی مرتبط با آسیب مغزی تروماتیک از جمله درمان هیپراسمولار، مسکن‌ها، آرام‌بخش‌ها، انسداد عصبی عضلانی، تخلیه مایع مغزی نخاعی، پیشگیری از تشنج، درمان‌های تهویه، کنترل دما، باربیتورات‌ها، کرانیکتومی کاهش فشار، تغذیه و کورتیکواستروئیدها ارائه شده‌اند.

با توجه به کیفیت شواهد، توصیه‌های ارائه شده برای کنترل فشار داخل جمجمه با درمان هیپراسمولار و تغذیه و کنترل دما برای بهبود کلی در نتایج درمان به عنوان سطح ۲ درجه‌بندی می‌شوند. بقیه توصیه ها به عنوان سطح ۳ درجه بندی می شوند.

بیشتر بخوانید : ضربه مغزی در کودکان، درمان بی خوابی با بهبودی سریعتر مرتبط است

منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *