آیا آهن پس از ضربه مغزی در مغز جمع می شود؟

آیا آهن پس از ضربه مغزی در مغز جمع می شود

تاریخ: 7 مارس 2024

منبع: آکادمی نورولوژی آمریکا

خلاصه: بر اساس یک مطالعه مقدماتی که امروز، 5 مارس 2024 منتشر شد، افرادی که پس از تجربه ضربه مغزی دچار سردرد می‌شوند، ممکن است سطح آهن بیشتری در نواحی مغز داشته باشند که این نشانه آسیب به سلول‌های مغز است. در هفتاد و ششمین نشست سالانه آکادمی مغز و اعصاب آمریکا که از 13 تا 18 آوریل 2024 به صورت حضوری و آنلاین در دنور برگزار شد، ارائه شد.

سیمونا نیکولوا نویسنده این مطالعه گفت: «این نتایج نشان می دهد که تجمع آهن در مغز می تواند به عنوان یک نشانگر زیستی برای ضربه مغزی و سردرد پس از سانحه استفاده شود، که به طور بالقوه می تواند به ما در درک فرآیندهای اساسی که در این شرایط رخ می دهد کمک کند.»

این مطالعه شامل 60 نفر بود که سردرد پس از ضربه ناشی از آسیب خفیف مغزی یا ضربه مغزی داشتند. 45 درصد از مردم به دلیل سقوط، 30 درصد تصادف با وسیله نقلیه موتوری و 12 درصد به دلیل نزاع بوده اند. علل دیگر ضربه سر به یا توسط یک جسم و آسیب های ورزشی بود. در مجموع 46 درصد افراد در طول زندگی خود یک آسیب خفیف مغزی، 17 درصد دو ضربه، 16 درصد سه، 5 درصد چهار و 16 درصد پنج ضربه یا بیشتر ضربه مغزی خفیف داشتند.

افراد مبتلا به آسیب های مغزی خفیف با 60 نفر که ضربه مغزی یا سردرد پس از سانحه نداشته اند مطابقت داده شد.

همه شرکت کنندگان اسکن مغزی برای بررسی سطوح آهن در نواحی مختلف مغز، با استفاده از اندازه گیری غیرمستقیم برای بار آهن داشتند. برای افرادی که آسیب های مغزی خفیف داشتند، اسکن ها به طور متوسط 25 روز پس از آسیب گرفته شد.

این مطالعه نشان داد که در مقایسه با افراد بدون ضربه مغزی، افرادی که سابقه ضربه مغزی و سردرد داشتند، سطوح بیشتری از تجمع آهن در چندین ناحیه از مغز، از جمله ناحیه پس سری چپ، مخچه راست و لوب گیجگاهی راست داشتند. به عنوان مثال، در ناحیه پس سری سمت چپ، افرادی که ضربه مغزی و سردرد داشتند، تجمع آهن بیشتری نسبت به کسانی که ضربه مغزی یا سردرد نداشتند، وجود داشت.

محققان همچنین دریافتند که هرچه افراد در طول زندگی خود ضربه های مغزی بیشتری داشته باشند و سردردهایشان بیشتر باشد، احتمال تجمع آهن در نواحی خاصی از مغز بیشتر می شود. آنها همچنین دریافتند که هر چه زمان بیشتری از وقوع ضربه مغزی می گذرد، احتمال تجمع آهن در مناطقی از مغز افراد بیشتر می شود.

نیکولوا گفت: «مطالعات قبلی نشان داده‌اند که تجمع آهن می‌تواند بر نحوه تعامل نواحی مغز با یکدیگر تأثیر بگذارد. این تحقیق ممکن است به ما در درک بهتر نحوه واکنش مغز و بهبودی پس از ضربه مغزی کمک کند.

نیکولوا گفت که از آنجایی که در این مطالعه از اندازه گیری غیرمستقیم بار آهن استفاده شده است، ممکن است تغییر در این اندازه گیری به دلیل عوامل دیگری مانند خونریزی یا تغییرات در آب بافت به جای تجمع آهن باشد.

بیشتر بخوانید : دستورالعمل‌هایی برای آسیب های مغزی تروماتیک در کودکان

منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *