اختلال شناختی پس از آسیب مغزی تروماتیک با اختلالات اتصال مغز مرتبط است

اختلال شناختی پس از آسیب مغزی تروماتیک با اختلالات اتصال مغز مرتبط است

پس از یک آسیب مغزی تروماتیک (TBI)، وضعیتی که هر سال تقریباً 1.7 میلیون آمریکایی را تحت تأثیر قرار می دهد، اختلال شناختی به عنوان یک مسئله رایج و قابل توجه ظاهر می شود. دانشمندان در مرکز سلامت مغز، واقع در دانشگاه تگزاس در دالاس، به بررسی اختلالات پیچیده در الگوهای اتصال مغز در میان افراد در فاز مزمن پس از یک آسیب مغزی تروماتیک پرداخته‌اند. این تلاش تحقیقاتی نویدبخش روشن کردن نقص‌های عملکرد شناختی پایدار است که اغلب با چنین آسیب‌هایی همراه است.

در یک مطالعه جامع اخیر که در مجله انجمن بین المللی عصب روانشناسی منتشر شد، محققان مشاهدات قابل توجهی را در مورد افرادی انجام دادند که از آسیب مغزی تروماتیک آن ها شش ماه گذشته بود. این مطالعه اختلالات را در اتصال بین شبکه‌های مغزی متمایز، به ویژه در حالت پیش‌فرض و شبکه‌های توجه پشتی و همچنین حالت پیش‌فرض و شبکه‌های کنترل پیشانی-آهیانه ای روشن کرد. این یافته بر نقش محوری این تعاملات در اجرای وظایف مرتبط با اهداف زندگی روزمره و بر اهمیت آنها در عملکرد شناختی پس از آسیب مغزی تروماتیک تاکید می کند.

دکتر کیهوان هان، نویسنده اصلی این مطالعه، توضیح داد: «همکاری بین شبکه حالت پیش‌فرض، توجه پشتی و شبکه‌های کنترل پیشانی آهیانه کلیدی برای کنترل قطارهای درونی فکر و دستیابی به وظایف در محیط‌های متغیر است. تعاملات بین این شبکه ها به طور پیچیده در هم تنیده شده و برای کارهای روزمره زندگی مانند برنامه ریزی، یادگیری و حل مسئله حیاتی است. این کار نشان می دهد که نقص های شناختی ممکن است نتیجه کاهش کارایی در ارتباطات شبکه مغز باشد.»

این مطالعه اسکن‌های MRI 40 نفر مبتلا به آسیب مغزی تروماتیک را با 17 فرد سالم که از نظر جنسیت، سن و سال‌های تحصیلی همسان بودند، مقایسه کرد. شرکت کنندگان از 19 تا 45 سال سن داشتند و همه افراد در گروه آسیب مغزی تروماتیک حداقل شش ماه پس از آسیب در زمان مطالعه بودند. میانگین مدت زمان پس از آسیب هشت سال بود و هیچ یک از شرکت کنندگان سابقه اختلالات عصبی یا روانپزشکی قابل توجه و بالینی تشخیص داده شده قبل از آسیب مغزی تروماتیک خود را نداشتند.

دانیل کراوچیک، دکتری، محقق اصلی و دانشیار علوم اعصاب شناختی در مرکز سلامت مغز، خاطرنشان کرد: «مطالعات قبلی عمدتاً بر جداسازی شبکه‌های مغزی فردی متمرکز شده‌اند.

این مطالعه افتتاحیه برای آشکار کردن ارتباطات متقابل بین شبکه‌های مختلف و اختلالات آنها در افراد مبتلا به آسیب مغزی تروماتیک است.”

کراوچیک تصریح کرد: زمانی که شبکه‌های مغزی اساسی قادر به برقراری ارتباط موثر نباشند، کارایی مغز به خطر می‌افتد. “تحقیقات آتی ما روش هایی را برای تقویت این شبکه ها، حتی پس از یک آسیب مغزی تروماتیک، از طریق مداخلات شناختی بررسی خواهد کرد.”

بیشتر بخوانید : آسیب مغزی تروماتیک باعث تغییر ارتباط های بین سلول های عصبی در سراسر مغز می شود

منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *