نارسا خوانی (اختلال در توانایی خواندن) فراتر از خواندن بر پردازش بصری کودکان تأثیر می‌گذارد

image 11

تاریخ: ۱۵ نوامبر 2021

منبع: دانشگاه ریدینگ

خلاصه: اولین مطالعه با ترکیب چندین روش جدید برای درک پردازش بینایی و فعالیت مغز در نارسا خوانی می‌تواند فرآیندهای مغزی تحت تأثیر این بیماری را درک کند و به‌طور بالقوه مداخلات را بهبود بخشد.

بر اساس تحقیقات جدیدی که بر فرآیندهای مغزی که تحت تأثیر نارسا خوانی قرار می‌گیرد و فراتر از توانایی خواندن است، کودکان مبتلا به نارسا خوانی در پردازش اطلاعات بصری کندتر عمل می‌کنند.

این مطالعه که در مجله JNeurosci منتشر شد، برای اولین بار روش‌های جدیدی را برای درک پردازش بصری و فعالیت مغز در نارسا خوانی ترکیب کرد. این مطالعه گروهی از کودکان شش تا ۱۴ ساله را به چالش کشید تا میانگین جهت حرکت توده‌ای از نقاط متحرک را شناسایی کنند، درحالی‌که فعالیت مغزی آن‌ها اندازه‌گیری شد.

داده‌ها نشان داد که کودکان مبتلا به نارسا خوانی برای جمع‌آوری شواهد بصری احتیاج به زمان بیشتری دارند و نسبت به همسالان معمولی در حال رشد خود دقت کمتری داشتند و تفاوت‌های رفتاری در تفاوت‌های فعالیت مغز منعکس می‌شد.

اگرچه شناخته شده است که توانایی خواندن تحت تأثیر نارسا خوانی قرار می‌گیرد، اما هنوز مشخص نیست که کدام فرآیندهای مغز تحت تأثیر این بیماری قرار می‌گیرند. افزایش درک این موضوع به‌طور بالقوه می‌تواند منجر به حمایت مؤثرتری از افراد آسیب دیده شود.

دکَتر کتی مَنینگ، محقق ارشد در مرکز اوتیسم در دانشگاه ریدینگ، گفت: «این یافته‌ها نشان می‌دهد که مشکلاتی که کودکان مبتلا به نارسا خوانی با آن‌ها مواجه می‌شوند به خواندن و نوشتن محدود نمی‌شود. در عوض، به‌عنوان یک گروه، کودکان مبتلا به نارسا خوانی تفاوت در نحوه پردازش اطلاعات بصری و تصمیم‌گیری در مورد آن را نیز نشان می‌دهند».

« برای اینکه ببینیم آیا این تفاوت‌ها در پردازش بصری و تصمیم‌گیری می‌تواند به‌منظور بهبود توانایی خواندن در کودکان مبتلا، آموزش داده شود یا سرنخ‌هایی در مورد علل نارسا خوانی ارائه می­دهد، تحقیقات آتی موردنیاز خواهد بود ».

بررسی فعالیت مغز با استفاده از EEG در این مطالعه نشان داد که فعالیت هم‌زمان در نواحی مرکزی جداری مغز که در تصمیم‌گیری دخیل هستند، در تمام کودکان در طول کار تا زمانی که تصمیمی بگیرند، به‌طور پیوسته افزایش می‌یابد. بااین‌حال، این امر به‌تدریج در کودکان مبتلا به نارسا خوانی اتفاق افتاد.

این مطالعه از ارتباط بین پردازش حرکت و نارسا خوانی پشتیبانی می‌کند، اگرچه دلایل آن هنوز شناخته نشده است.

در مورد اینکه آیا نارسا خوانی در هسته خود یک اختلال پردازش بینایی است، به‌شدت در میان محققان بحث می‌شود. با توجه به اینکه خواندن و نوشتن یک چالش کلیدی در میان کودکان مبتلا به نارسا خوانی است، افزایش درک تأثیرات آن بر مغز ممکن است به بهبود مداخلات موجود کمک کند.

بیشتر بخوانید : گربه‌ها در خانواده‌هایی با کودکان مبتلا به اوتیسم استرس کمتری دارند

بیشتر بخوانید: ارتباط آموزش شناخت فضایی و یادگیری ریاضی کودکان

منبع:

Catherine Manning, Cameron D. Hassall, Laurence T. Hunt, Anthony M. Norcia, Eric-Jan Wagenmakers, Margaret J. Snowling, Gaia Scerif, Nathan J. Evans. Visual motion and decision-making in dyslexia: Reduced accumulation of sensory evidence and related neural dynamicsThe Journal of Neuroscience, 2021; JN-RM-1232-21 DOI: 10.1523/JNEUROSCI.1232-21.2021

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *