ارتباط بین زایمان زودرس و اوتیسم 

ارتباط بین زایمان زودرس و اوتیسم 

اوتیسم یا اختلال طیف اوتیسم (ASD)، یک بیماری شایع رشدی است که در سطح جهانی تشخیص داده می‌شود و بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، از هر 100 کودک یک نفر به آن مبتلا می‌شود. طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، در ایالات متحده، شیوع بیشتر است و تقریباً یک کودک از هر 36 کودک مبتلا به اوتیسم تشخیص داده می شود.

شناسایی قطعی اوتیسم معمولا در حدود سن دو تا سه سالگی اتفاق می افتد، اگرچه نشانه های این اختلال ممکن است زودتر ظاهر شود. این اختلال ناشی از ترکیبی از تأثیرات ژنتیکی و محیطی است و با آسیب مغزی و التهاب مرتبط است. نارس بودن که با تولد قبل از هفته سی و هفتم بارداری مشخص می شود، به عنوان یک عنصر خطر محیطی برای این اختلال شناخته شده است و به عنوان یک خطر اولیه یا یک عامل اضافی در خانواده هایی با خواهر و برادری که به اوتیسم مبتلا هستند، عمل می کند.

بنابراین، با توجه به حساسیت قابل توجه آنها به تأخیر رشد، ضروری است که در بررسی کودکان نارس به دنیا آمده عمیق تر بپردازیم. زایمان زودرس اغلب منجر به عوارض پزشکی فوری می شود و می تواند منجر به مشکلات عصبی عضلانی مانند فلج مغزی، ناتوانی ذهنی و شرایط تنفسی شود. ثابت شده است که پیگیری منظم نوزادان مؤثرترین روش برای ردیابی سفر رشد عصبی نوزادان نارس است. عوامل خاص، از جمله جنسیت مرد، فلج مغزی، و وزن کم هنگام تولد، ارتباطی با پیامدهای رشد عصبی نامطلوب در نوزادان نارس نشان داده اند.

رابطه بین زایمان زودرس و اوتیسم موضوعی است که در تحقیقات مورد بحث قرار گرفته است. در حالی که برخی از مطالعات ارتباط بین زایمان زودرس و ابتلا به اوتیسم را پیشنهاد می کنند، تحقیقات دیگر چنین ارتباطی را پیدا نمی کنند.

یک مطالعه اخیر که در نشست سالانه انجمن پزشکی مادر و جنین ارائه شده است، یافته هایی را نشان می دهد که نشان می دهد هیچ ارتباط قابل توجهی بین زایمان زودرس و اوتیسم وجود ندارد. چکیده این مطالعه در مکمل ژانویه 2024 مجله آمریکایی زنان و زایمان منتشر شد.

محققان با استفاده از سوابق منابع مختلف، از جمله بیمارستان ها و کلینیک های اجتماعی در اسرائیل، تقریباً 115000 زایمان را در یک دوره 12 ساله از سال 2005 تا 2017 بررسی کردند. این مطالعه طیف متنوعی از افراد باردار، از جمله جمعیت‌های یهودی و مسلمان، و همچنین بادیه‌نشین‌ها را در بر می‌گیرد – یک گروه اقلیت در جامعه مسلمان که به داشتن سبک زندگی عشایری یا نیمه‌کوچ‌نشینی معروف است.

این تحقیق بر تعیین شیوع تشخیص اوتیسم در کودکان بر اساس دسته بندی های مختلف زایمان متمرکز بود: بسیار شدید زودرس، بسیار زودرس، متوسط تا دیررس زودرس.

در میان 114975 حاملگی مورد تجزیه و تحلیل، 0.3% نوزادان بسیارشدید نارس بودند که قبل از هفته 28 به دنیا آمدند. 0.6٪ بسیار زودرس بودند که بین 28 تا کمتر از 32 هفته زایمان کردند. 6% نارس متوسط تا دیررس بودند که بین 32 تا کمتر از 37 هفته زایمان کردند.

با این حال، پس از تجزیه و تحلیل جامع تر که برای عوامل بالقوه مرتبط با اوتیسم، مانند قومیت، سن حاملگی، سن مادر، و جنسیت نوزاد تنظیم شده بود، محققان به این نتیجه رسیدند که هیچ ارتباط معنی داری بین زایمان زودرس و اوتیسم وجود ندارد.

بیشتر بخوانید : التهاب مغز در کودکان ممکن است باعث اختلالات عصبی مانند اوتیسم یا اسکیزوفرنی شود

منبع

https://medicalxpress.com/news/2024-02-significant-association-preterm-delivery-autism.html

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7452728/

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *