تثبیت قند خون پایین در دوران نوزادی از آسیب طولانی مدت مغز جلوگیری می کند

تثبیت قند خون پایین در دوران نوزادی از آسیب طولانی مدت مغز جلوگیری می کند

تاریخ: 30 مارس 2022

منبع: دانشگاه واترلو

یک مطالعه جدید نشان می دهد که قند خون پایین در دوران نوزادی جدی است، اما درمان می تواند از آسیب طولانی مدت مغز در نوزادان جلوگیری کند.

مطالعه دانشگاه واترلو و دانشگاه اوکلند اولین تحقیق در نوع خود است که ثابت می کند سطح قند خون در نوزادان مبتلا به هیپوگلیسمی از آسیب مغزی جلوگیری می کند.

قند خون پایین که به عنوان هیپوگلیسمی نیز شناخته می شود، زمانی رخ می دهد که سطح گلوکز در خون بسیار پایین باشد. قند خون پایین بسیار شایع است و از هر شش نوزاد  یک نوزاد را تحت تاثیر قرار می دهد. از آنجایی که گلوکز منبع اصلی سوخت برای مغز و بدن است، قند خون پایین درمان نشده می تواند اثرات نامطلوبی بر رشد عصبی کودک تا سن 4.5 سالگی داشته باشد.

در حالی که شناخته شده است که قرار گرفتن در معرض هیپوگلیسمی شکل دوره اولیه رشد را تغییر می دهد، شکاف قابل توجهی در درک ما از اینکه چگونه هیپوگلیسمی می تواند رشد کودک را پس از اوایل دوران کودکی تغییر دهد وجود دارد. مطالعه جدید این گروه، پیامدهای درازمدت رشد مغز کودک را در اواسط دوران کودکی (9 تا 10 ساله) بررسی کرد و نشان داد که تفاوت قابل‌توجهی در نتایج تحصیلی کودکانی که در نوزادی در معرض هیپوگلیسمی قرار داشتند، در مقایسه با همسالانشان وجود ندارد.

بن تامپسون، استاد دانشکده بینایی‌سنجی و علوم بینایی در واترلو، می‌گوید: «تجارب غنی دوران پیش‌دبستانی و مدرسه ممکن است به مغز کودک کمک کند تا توانایی‌های تحصیلی خود را تا نقطه عطف رشد همسالان خود سازماندهی و بهبود بخشد».

به دنبال 480 کودک متولد شده در معرض خطر هیپوگلیسمی نوزادی، محققان هر کودک 9 تا 10 ساله را در پنج زمینه کلیدی ارزیابی کردند: پیشرفت تحصیلی، عملکرد اجرایی، عملکرد بینایی- حرکتی، سازگاری روانی اجتماعی و سلامت عمومی. همه شرکت‌کنندگان کودک در مطالعات قبلی شرکت داشتند و اطلاعاتی در مورد پیامدهای رشد عصبی خود در دو و 4.5 سالگی به محققان ارائه کردند.

گروه تحقیقاتی می‌گوید که این افزایش عملکرد عصبی-شناختی می‌تواند به دلیل انعطاف‌پذیری مغز باشد یعنی توانایی مغز برای سازگاری، تغییر و بالغ شدن در نتیجه تجربه.

تامپسون گفت: «تسکین بزرگی است که بدانیم نوزادانی که با بیماری شایعی مانند هیپوگلیسمی به دنیا می آیند و تحت درمان قرار می گیرند، به احتمال زیاد دچار آسیب مغزی طولانی مدت نمی شوند».

در طول دهه گذشته، گروه تحقیقاتی به بررسی اثربخشی ژل دکستروز برای درمان قند خون پایین در 48 ساعت اول زندگی نوزاد ادامه داده است و نیازی به مراجعه نوزادان بلافاصله پس از زایمان به بخش‌های مراقبت‌های ویژه نوزاد نیست. دکستروز قندی است که از ذرت یا گندم به دست می آید که از نظر شیمیایی با قند خون یکسان است.

در یک مطالعه دیگر که در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد، این گروه خطرات بعدی ژل دکستروز را به عنوان درمانی برای هیپوگلیسمی در دوران نوزادی ارزیابی کردند و دریافتند که تفاوت قابل‌توجهی در خطر اختلالات حسی عصبی در دو سالگی ایجاد نمی‌کند. این درمان به طور گسترده در خارج از نیوزلند در تعداد فزاینده ای از کشورها از جمله کانادا، استرالیا، بریتانیا و ایالات متحده استفاده می شود.

مطالعات، ارتباط هیپوگلیسمی نوزادان با عملکرد تحصیلی در اواسط کودکی و ژل دکستروز خوراکی پیشگیرانه و اختلال حسی عصبی در پیگیری 2 ساله شرکت کنندگان در کارآزمایی تصادفی hPOD، در مجله انجمن پزشکی آمریکا در این ماه منتشر شد.

بیشتر بخوانید : آسیب جزئی سر در کودکان و ابتلا به سندرم مزمن پس از ضربه مغزی

منبع

https://www.sciencedaily.com/releases/2022/03/220330103209.htm

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *