ترکیب جینکو بیلوبا در بهبود شناختی پس از سکته مغزی نویدبخش است

ترکیب جینکو بیلوبا در بهبود شناختی پس از سکته مغزی نویدبخش است

خلاصه: یک مطالعه اولیه نشان می دهد که تزریق داخل وریدی اجزای جینکو بیلوبا می تواند به طور قابل توجهی بهبود شناختی اولیه را در بیماران سکته مغزی ایسکمیک بهبود بخشد.

این تحقیق که در چندین مرکز در چین انجام شد، اثرات جینکو دی ترپن لاکتون مگلومین (GDLM) را بر روی 3163 بازمانده از سکته مغزی آزمایش کرد که نشان دهنده بهبود قابل توجهی در نمرات شناختی در مقایسه با گروه دارونما بود.

این مطالعه نشان می دهد که خواص محافظت کننده عصبی جینکو دی ترپن لاکتون مگلومین ، از جمله آنتی اکسیدان و ضد التهاب، ممکن است راه جدیدی برای تقویت عملکرد شناختی پس از سکته مغزی ارائه دهد. با این حال، این یافته‌ها که توسط سازنده دارو تأمین می‌شود، نیاز به تحقیقات بیشتر برای تأیید اثربخشی و ایمنی را قبل از در نظر گرفتن استفاده بالینی نشان می‌دهد.

حقایق کلیدی:

  • بازماندگان سکته مغزی تحت درمان با جینکو دی ترپن لاکتون مگلومین نسبت به افرادی که دارونما دریافت کرده بودند، بهبود شناختی قابل توجهی را نشان دادند که نشان دهنده مزایای بالقوه برای بهبودی پس از سکته مغزی است.
  • تزریق جینکو دی ترپن لاکتون مگلومین بر اساس اجزای فعال جینکو بیلوبا است، گیاهی که به طور سنتی در چین استفاده می شود و به دلیل خواص آنتی اکسیدانی آن شناخته شده است.
  • نتایج امیدوارکننده این مطالعه مستلزم آزمایش‌های گسترده‌تری برای تأیید ایمنی و اثربخشی جینکو دی ترپن لاکتون مگلومین در بهبود سکته مغزی است و بر اهمیت ادغام محتاطانه داروهای مکمل در مراقبت‌های قلبی عروقی تأکید می‌کند.

بر اساس یک مطالعه مقدماتی ارایه شده در کنفرانس بین المللی سکته مغزی انجمن سکته مغزی آمریکا 2024، افراد مبتلا به سکته مغزی ایسکمیک (ناشی از لخته) در صورت درمان با تزریق داخل وریدی ترکیبی از اجزای فعال بیولوژیکی جینکو بیلوبا در طی دو هفته اول پس از سکته، بهبود زودهنگام عملکرد شناختی بهتری خواهند داشت.

جینکو بیلوبا گیاهی است که از برگ‌ها و دانه‌های خشک درخت جینکو، یکی از قدیمی‌ترین گونه‌های درخت زنده و بومی شرق آسیا استخراج می‌شود. این گیاه به طور گسترده در طب سنتی چینی استفاده می شود و به عنوان مکمل در ایالات متحده موجود است.

درمان‌های ترکیبی از مواد فعال جینکو بیلوبا، که توسط داخل وریدی ارائه می‌شود، به طور گسترده برای درمان سکته مغزی در چین به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی بالقوه آن که ممکن است سلول‌های عصبی را از آسیب محافظت کند، استفاده می‌شود.

به گفته مرکز ملی سلامت مکمل و یکپارچه، بخشی از مؤسسه ملی ، جینکو بیلوبا برای هیچ گونه استفاده دارویی توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده تأیید نشده است و شواهد کافی برای حمایت از استفاده غیر تأیید شده توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده وجود ندارد.

در اوایل سال 2023، محققان این مطالعه نتایج یک کارآزمایی چند مرکزی را در چین منتشر کردند که نشان می‌دهد افراد مبتلا به سکته مغزی ایسکمیک بهبودی بهتری از علائم کلی سکته مغزی خواهند داشت، اگر با تزریق روزانه جینکو دیترپن لاکتون مگلومین، ترکیبی از اجزای فعال بیولوژیکی جینکو بیلوبا، تحقیق حاضر بهبود شناختی شرکت کنندگان در آن مطالعه را تحلیل کرد.

دکتر آنکسین وانگ، دانشیار اپیدمیولوژی بالینی در بیمارستان تیانتان پکن گفت: «اگر نتایج مثبت ما در کارآزمایی‌های دیگر تأیید شود، تزریق جینکو دیترپن لاکتون مگلومین ممکن است روزی برای بهبود عملکرد شناختی بیماران پس از سکته مغزی ایسکمیک استفاده شود.

محققان بهبود شناختی 3163 بازماندگان سکته مغزی (میانگین سنی 63 سال؛ 36 درصد زن) را که برای سکته مغزی ایسکمیک خفیف تا متوسط در 100 مرکز در چین تحت درمان قرار گرفتند، تجزیه و تحلیل کردند. با شروع 48 ساعت پس از سکته مغزی، حدود نیمی از بازماندگان سکته مغزی به طور تصادفی برای دریافت روزانه 25 میلی گرم جینکو دیترپن لاکتون مگلومین به مدت 14 روز انتخاب شدند، در حالی که نیمی دیگر تزریق روزانه دارونما داخل وریدی دریافت کردند.

عملکرد شناختی قبل از درمان، در 14 روز و در 90 روز با استفاده از مقیاس ارزیابی شناختی مونترال (موکا)، یک آزمون غربالگری 30 امتیازی از عملکرد شناختی که اغلب با بازماندگان سکته مغزی استفاده می‌شود، ارزیابی شد. در ابتدا – در عرض 48 ساعت پس از سکته مغزی و قبل از شروع درمان، وضعیت شناختی اکثر بیماران با میانگین امتیاز 17 از 30 اختلال متوسطی داشت.

در مقایسه با نتایج غربالگری شناختی اولیه آنها:

  • تا روز 14، بازماندگان سکته مغزی که تزریق ترکیب جینکو بیلوبا را دریافت کردند، نمرات شناختی شان در مقایسه با افرادی که دارونما دریافت کردند (به ترتیب میانگین 3.93 در مقابل 3.62 امتیاز بالاتر) بهبود یافت.
  • در روز 90، افرادی که تزریق ترکیب جینکو بیلوبا را دریافت کردند، در مقایسه با افرادی که دارونما دریافت کردند، حتی نمرات شناختی بهتری داشتند (به طور متوسط 5.51 امتیاز در مقابل 5.04 امتیاز).

وانگ گفت: « از نظر بالینی در گروه مصرف کننده ترکیب جینکو بیلوبا بهبودی ۲۰ درصد بیشتر بود، که نشان می دهد تزریق ترکیب جینکو بیلوبا ممکن است عملکرد شناختی را در بیماران مبتلا به سکته مغزی ایسکمیک حاد بهبود بخشد. از آنجایی که زمان پیگیری در این مطالعه تنها 90 روز بود، تأثیر طولانی‌مدت تزریق ترکیب جینکو بیلوبا به تحقیقات طولانی‌مدت نیاز دارد.»

جینکو بیلوبا از طریق مکانیسم‌های متعدد، مانند گسترش رگ‌های خونی مغز و بهبود تحمل سلول‌های مغز در برابر هیپوکسی (اکسیژن ناکافی) و افزایش جریان خون مغز، یک اثر محافظتی عصبی را نشان داده است. جینکو بیلوبا همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی محافظت کننده عصبی، ضد التهابی و ضد آپوپتوز (مرگ سلولی) است.

علاوه بر این، مطالعات آزمایشگاهی قبلاً نشان داده‌اند که ترکیب جینکو بیلوبا ممکن است ترشح مواد شیمیایی مرتبط با اجتناب از بیماری‌های تحلیل برنده عصبی مانند بیماری پارکینسون و آلزایمر را افزایش دهد.

در یک بیانیه علمی انجمن قلب آمریکا در سال 2022: داروهای مکمل و جایگزین در مدیریت نارسایی قلبی، اشاره شد که ممکن است برخی از مزایا و خطرات بالقوه جدی برای داروهای مکمل و جایگزین وجود داشته باشد، بنابراین مشارکت تیم مراقبت های بهداشتی بسیار مهم است.

شریل ال. چاو، رئیس کمیته نگارش بیانیه علمی، گفت: «در حالی که این بیانیه انجمن قلب آمریکا بر استفاده از مکمل ها در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی متمرکز است، رویکرد و احتیاط یکسان باید در درمان همه بیماری های قلبی عروقی از جمله سکته مغزی استفاده شود.

بیماران سکته مغزی نباید جینکو بیلوبا یا سایر گیاهان یا مکمل ها را بدون مشورت با پزشک و داروساز خود مصرف کنند. اگر این تحقیق جدید در آزمایش‌های بالینی آتی مؤثر باشد، ممکن است ابزار ارزشمندی برای مراقبت پس از سکته مغزی باشد. با این حال، اثربخشی و ایمنی باید نشان داده شود تا استانداردهای مشابهی با تمام داروهای تجویزی و تأییدیه ایمن سازمان غذا و دارو داشته باشد.

بیشتر بخوانید : آزمایش خون می تواند نتیجه عملکردی را پس از سکته مغزی ایسکمیک پیش بینی کند

منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *