آزمایش خون می تواند نتیجه عملکردی را پس از سکته مغزی ایسکمیک پیش بینی کند

آزمایش خون می تواند نتیجه عملکردی را پس از سکته مغزی ایسکمیک پیش بینی کند

محققان از دانشگاه گوتنبرگ آزمایش خون فوق العاده حساس را ایجاد کرده اند که منعکس کننده آسیب مغزی پس از سکته مغزی ایسکمیک حاد است و همچنین نتیجه عملکردی را پیش بینی می کند. انتظار می رود این کشف در آینده از اهمیت زیادی برخوردار باشد.

این یافته ها در مجله نورولوژی شرح داده شده است. این تحقیق توسط گروهی از محققان در دانشگاه گوتنبرگ انجام شد.

سال گذشته، تیم تحقیقاتی پروفسور بلنو، آزمایش خون جدیدی را برای اندازه گیری پروتئین تائو مشتق از مغز ایجاد کرد که نشان دهنده تجزیه نورون ها در سیستم عصبی مرکزی در بیماری آلزایمر است. این یک کشف اساسی برای یک ابزاری در آینده جهت ردیابی و نظارت بر روند بیماری است.

هدف از مطالعه حاضر، بررسی این موضوع است که آیا همان نشانگر می تواند آسیب عصبی را پس از سكته مغزی ایسكمی حاد نیز منعكس كند یا خیر. شایع ترین نوع سكته مغزی، ناشی از محرومیت اکسیژن در مغز در نتیجه لخته خون است.

تائو پروتئینی است که به صدمات احتمالی مغزی مرتبط است، مانند مواردی که می تواند در حین سکته مغزی اتفاق بیفتد. این شرکت در فرآیندهای مختلف مانند استرس اکسیداتیو، تحریک سمیت، آپوپتوز و التهاب نقش دارد. دانشمندان از سطح تائو در مایع مغزی نخاعی و خون (معروف به تائوی کل) استفاده می کنند تا آسیب در مغز و اعصاب را بررسی کنند، به خصوص در بیماری هایی مانند آلزایمر؛ با این حال، مقدار تائوی کل در خون همیشه با آنچه در مایع مغزی نخاعی است مطابقت ندارد؛ بنابراین، آزمایش جدیدی برای اندازه گیری خاص تائو از مغز (پروتئین تائو مشتق از مغز) و نه از سایر قسمت های بدن، انجام شد. این آزمایش برای صدمات آلزایمر و آسیب زای مغزی مفید بوده است. اکنون، محققان فکر می کنند که اندازه گیری پروتئین تائو مشتق از مغز در خون ممکن است به پیش بینی اینکه چگونه کسی پس از سکته مغزی ایسکمیک بهبود می یابد، کمک کند.

سطح بالاتر پروتئین تائو مشتق از مغز، برابر با نتیجه نامطلوب تر

محققان دریافتند که سطح بالاتر پروتئین تائو مشتق از مغز در خون در مرحله حاد سکته مغزی ایسکمیک، خطر ابتلا به نتایج شدیدتر را پس از سه ماه در گروه مورد مطالعه بیش از 800 بیمار سکته مغزی افزایش می دهد.

نتایج، مستقل از دو متغیر بالینی بود که بهترین پیش بینی کننده نتیجه پس از سکته مغزی ایسکمیک است یعنی سن و شدت سکته مغزی که مطابق با مقیاس سکته مغزی موسسه ملی سلامت است. نتایج همچنین برای جنسیت و روز نمونه گیری خون تنظیم شد.

دو نویسنده اول این مطالعه، دانشیار تارا استن، محقق سکته مغزی در گروه آزمایشگاه پزشکی و فرناندو گونزالز-اورتیز، دانشجوی دکترا در گروه روانپزشکی و نوروشیمی و یک پزشک پزشکی در بیمارستان دانشگاه ساهلگرنسکا هستند.

پتانسیل عالی برای اجرای بالینی در سکته مغزی

فرناندو گونزالز-اورتیز می گوید: «در حال حاضر نشانگرهای زیستی مبتنی بر خون وجود ندارد که به طور دقیق آسیب عصبی حاد را پس از سکته مغزی منعکس کند یا بتوان از آن برای پیش بینی نتایج بالینی در بیماران سکته مغزی استفاده کرد.»

تارا استن می افزاید: «مقاله ما اولین گزارش از نشانگر خون است که واقعاً خاص برای آسیب حاد عصبی در مغز در سکته مغزی ایسکمیک است.» «نتایج نشان می دهد که عملکرد پروتئین تائو مشتق از مغز به عنوان یک نشانگر برای اکثر زیر گروه های سکته مغزی ایسکمیک است، به این معنی که پتانسیل بسیار خوبی برای اجرای بالینی در آینده دارد.»

دانشمندان پیشنهاد می کنند که ما برای اطمینان از دقیق بودن یافته ها به مطالعات بیشتر و بزرگتر نیاز داریم. آنها همچنین به انجام مطالعات بیشتر اشاره می کنند که چندین بار نمونه خون می گیرند تا بهترین روز بعد از سکته مغزی را بفهمند و پیش بینی کنند چه اتفاقی برای بیمار خواهد افتاد.

منبع

https://medicalxpress.com/news/2024-02-blood-functional-outcome-ischemic.html

https://www.neurology.org/doi/10.1212/WNL.0000000000209129

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *