آیا خطر سکته مغزی ناشی از عوامل خطر رایج با افزایش سن افراد تغییر می کند؟

آیا خطر سکته مغزی ناشی از عوامل خطر رایج با افزایش سن افراد تغییر می کند

تاریخ: 18 ژانویه 2023

منبع: آکادمی نورولوژی آمریکا

خلاصه: فشار خون بالا و دیابت از عوامل خطر شناخته شده برای سکته مغزی هستند، اما اکنون یک مطالعه جدید نشان می دهد که میزان خطر ممکن است با افزایش سن کاهش یابد.

جورج هوارد، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه آلاباما در دانشکده بهداشت عمومی بیرمنگام، نویسنده این مطالعه گفت: «فشار خون بالا و دیابت دو عامل خطر مهم برای سکته مغزی هستند که می‌توانند با دارو کنترل شوند و خطر ابتلا را کاهش دهند. یافته های ما نشان می دهد که ارتباط آنها با خطر سکته مغزی ممکن است در سنین بالاتر به میزان قابل توجهی کمتر باشد، اما سایر عوامل خطر با افزایش سن تغییر نمی کنند. این تفاوت ها در عوامل خطر نشان می دهد که تعیین اینکه آیا یک فرد در معرض خطر بالای سکته مغزی است ممکن است بسته به سن او متفاوت باشد.»

این مطالعه شامل 28235 نفر بود که هرگز سکته مغزی نکرده بودند. از این گروه 41 درصد سیاه پوست و 59 درصد سفیدپوست بودند. شرکت کنندگان به طور متوسط 11 سال پیگیری شدند.

در شروع مطالعه، با شرکت کنندگان مصاحبه کردند و معاینه جسمی برای ارزیابی عوامل خطر انجام شد. عوامل خطر شامل فشار خون بالا، دیابت، سیگار کشیدن، فیبریلاسیون دهلیزی، بیماری قلبی و هیپرتروفی بطن چپ است که ضخیم شدن بطن چپ قلب است. هاوارد افزود: «به دلیل خطر بالای شناخته شده سکته مغزی در افراد سیاه پوست، نژاد نیز به عنوان بخشی از عوامل خطر ارزیابی شده در نظر گرفته شد».

محققان هر شش ماه یک بار شرکت کنندگان را پیگیری کردند و با بررسی سوابق پزشکی، سکته مغزی را تایید کردند.

در طول این مطالعه، 1405 سکته مغزی در 276074 نفر در سال رخ داد.

شرکت کنندگان به سه گروه سنی تقسیم شدند و سپس با هم مقایسه شدند. محدوده سنی برای آن گروه ها بسته به داده هایی که توسط محققان تجزیه و تحلیل می شود کمی متفاوت بود. به طور کلی، گروه جوان‌تر شامل شرکت‌کنندگان 45 تا 69 ساله، گروه میانی شامل افرادی در اواخر 60 تا 70 سالگی و گروه بزرگ‌تر شامل افراد 74 سال و بالاتر بود.

محققان دریافتند که افراد مبتلا به دیابت در گروه سنی جوان‌تر تقریباً دو برابر بیشتر از افراد هم‌سن و سال که دیابت ندارند، در معرض خطر سکته مغزی هستند، در حالی که افراد مبتلا به دیابت در گروه سنی بالاتر تقریباً 30 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سکته مغزی هستند، نسبت به افراد در سنین مشابه که دیابت نداشتند.

محققان همچنین دریافتند که افراد مبتلا به فشار خون بالا در گروه سنی جوان‌تر ۸۰ درصد بیشتر از افراد هم‌سن و سال بدون فشار خون بالا در معرض خطر سکته مغزی هستند، در حالی که این خطر برای افراد مبتلا به فشار خون بالا در گروه سنین بالاتر به ۵۰ درصد در مقایسه با افراد هم سن و بدون فشار خون بالا کاهش می‌یابد.

علاوه بر این، هنگامی که محققان نژاد را به عنوان یک عامل خطر بررسی کردند، متوجه شدند که خطر سکته مغزی برای شرکت‌کنندگان سیاه‌پوست در گروه سنی جوان‌تر در مقایسه با شرکت‌کنندگان سفیدپوست در آن گروه بیشتر است. تفاوت نژاد در گروه سنی بالاتر کاهش یافت. برای عوامل خطر سکته مغزی مانند سیگار کشیدن، فیبریلاسیون دهلیزی و هیپرتروفی بطن چپ، محققان تغییری مرتبط با سن در خطر پیدا نکردند.

هاوارد گفت: «توجه به این نکته مهم است که نتایج ما نشان نمی‌دهد که درمان فشار خون بالا و دیابت در سنین بالا بی‌اهمیت می‌شود.» چنین درمان هایی هنوز برای سلامتی افراد بسیار مهم هستند. اما همچنین ممکن است عاقلانه باشد که پزشکان بر روی مدیریت عوامل خطر مانند فیبریلاسیون دهلیزی، سیگار کشیدن و هیپرتروفی بطن چپ با افزایش سن تمرکز کنند.

هاوارد همچنین خاطرنشان کرد که حتی در مواردی که تأثیر عوامل خطر با افزایش سن کاهش می یابد، تعداد کل افراد مبتلا به سکته مغزی در سنین بالاتر ممکن است بیشتر باشد زیرا خطر کلی سکته با افزایش سن افزایش می یابد. به عنوان مثال، در گروه سنی جوان‌تر برای فشار خون بالا، محققان تخمین می‌زنند که حدود 2.0 درصد از افراد با فشار خون طبیعی دچار سکته مغزی شده‌اند، در حالی که این رقم در افراد مبتلا به فشار خون بالا 3.6 درصد است. در گروه سنی بالاتر، حدود 6.2 درصد از افراد با فشار خون طبیعی دچار سکته مغزی شدند، در حالی که 9.3 درصد افراد مبتلا به فشار خون بالا دچار سکته مغزی شدند.

محدودیت تحقیق این بود که عوامل خطر شرکت کنندگان در شروع مطالعه فقط یک بار مورد ارزیابی قرار گرفت و ممکن است در طول زمان تغییر کرده باشند.

این مطالعه توسط مؤسسه ملی بهداشت، از جمله مؤسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی و مؤسسه ملی پیری پشتیبانی شد.

بیشتر بخوانید : تغییرات هیجانی و رفتاری ناشی از سکته مغزی

منبع

https://www.sciencedaily.com/releases/2023/01/230118195717.htm

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *