درمان سوء مصرف مواد و کاهش افسردگی در بین نوجوانان و جوانان 

درمان سوء مصرف مواد و کاهش افسردگی در بین نوجوانان و جوانان

هنگامی که نوجوانان مبتلا به مشکلات سوء مصرف مواد و افسردگی برای مشکل سوء مصرف مواد تحت درمان قرار می گیرند، حدود یک سوم نیز بهبودهای اولیه افسردگی را تجربه می کنند.

تاریخ: 29 مارس 2022

منبع: الزویر

خلاصه: یک مطالعه جدید گزارش می دهد که در میان جوانان مبتلا به سوء مصرف مواد و افسردگی، نسبت قابل توجهی بهبودهای اولیه افسردگی را در طول درمان سوء مصرف مواد نشان می دهد. جوانانی که قبل از درمان کمتر از کانابیس (حشیش) استفاده می کنند و آنهایی که اختلال سلوک ندارند، بیشتر احتمال دارد که بهبود زودهنگام افسردگی را تجربه کنند.

جان کری، نویسنده ارشد، دکترا، پروفسور بازنشسته در گروه روانپزشکی و علوم رفتاری در دانشگاه دوک، دورهام، نیویورک سیتی، گفت: «ترکیبی از مصرف الکل یا حشیش و افسردگی یک مشکل مهم در میان نوجوانان و جوانان است. علاوه بر پیامدهای منفی مرتبط با سوء مصرف مواد، مانند تصادفات رانندگی و مشکلات تحصیلی، افرادی که هر دو بیماری را دارند، دوره‌های طولانی‌تری از افسردگی، مشکلات مرتبط با مواد بیشتر و مهم‌تر از همه، افزایش خطر رفتار خودکشی دارند. با این حال هیچ رویکرد استانداردی برای درمان آنها وجود ندارد و آنها اغلب در دو سیستم مراقبت جداگانه درمان می شوند».

مطالعات قبلی نشان داده است که برخی از این جوانان در طول درمان صرفا برای سوء مصرف مواد، بهبود قابل توجهی در افسردگی نشان می دهند که اگر این بهبود پایدار باشد، ممکن است نیازی به درمان افسردگی اضافی نداشته باشند. بر اساس این شواهد، محققان یک رویکرد تطبیقی را آزمایش کردند که در آن همه شرکت کنندگان درمان سوء مصرف مواد را دریافت کردند. با این حال، اگر پس از یک ماه همچنان افسرده بودند، درمان افسردگی بیشتری را یا با همان درمانگر یا در گروه دریافت کردند.

دکتر کری گفت: «این رویکرد به ما امکان داد تا دو رویکرد متفاوت برای درمان افسردگی جوانان با سوء مصرف مواد را بررسی کنیم. ما همچنین می‌خواستیم کشف کنیم که چه نسبتی از جوانان در طول درمان سوء مصرف مواد دچار افسردگی اولیه می‌شوند و چه عواملی آن را پیش‌بینی می‌کنند.»

بیشتر بخوانید : وابستگی جوانان به الکل می تواند نشانه خطر افسردگی در آینده باشد

در دو منطقه، نمونه ای متشکل از 95 جوان بین 14 تا 21 سال با سوء مصرف الکل یا حشیش و علائم افسردگی تا 12 جلسه درمان شناختی رفتاری (CBT) را برای سوء مصرف مواد به مدت 14 هفته دریافت کردند. قبل از درمان، ارزیابی های تشخیصی روانپزشکی، مصرف الکل یا حشیش و شدت افسردگی انجام شد. پاسخ افسردگی اولیه به صورت کاهش 50 درصدی علائم تا هفته 4 درمان تعریف شد. افرادی که پاسخ افسردگی اولیه را نداشتند به طور تصادفی برای اضافه کردن درمان شناختی رفتاری برای افسردگی با همان درمانگر یا درمان افسردگی در گروه انتخاب شدند.

سی و پنج شرکت کننده (37٪) پاسخ افسردگی اولیه را نشان دادند. پیش‌بینی‌کننده‌های پاسخ افسردگی اولیه، فراوانی کمتر مصرف حشیش در ابتدا و عدم تشخیص اختلال سلوک بود. هیچ متغیر دیگری  از جمله ویژگی های جمعیت شناختی، شدت افسردگی، یا سایر تشخیص های روانپزشکی پیش بینی کننده نبود. فراوانی نوشیدن الکل، نوشیدن زیاد و مصرف حشیش در طول دوره کامل درمان برای همه شرکت‌کنندگان کاهش یافت. در میان افرادی که پاسخ افسردگی اولیه را نداشتند، افسردگی با درمان شناختی رفتاری اضافی یا درمان اجتماعی به طور قابل توجهی بهبود یافت، بدون اینکه تفاوتی بین درمان‌ها وجود داشته باشد.

یفره کامینر، نویسنده ارشد، MD، پروفسور ممتاز روانپزشکی، در دانشگاه کانکتیکات، استورز، سی‌تی گفت: «این مطالعه درمانی بر اهمیت شناخت ناهمگونی جوانان با سوء مصرف مواد و اختلالات همزمان مانند افسردگی، از جمله مسیرهای متفاوت پاسخ‌های آنها به درمان تأکید می‌کند.  یک یافته مهم این است که سطح مصرف حشیش بر مسیر تغییر افسردگی در طول درمان تاثیر می گذارد. بررسی بیشتر نشانگرهای بیولوژیکی بالقوه یا سایر عوامل پیش بینی کننده پاسخ درمانی برای توسعه مداخلات مقرون به صرفه از اهمیت بالایی برخوردار است.»

تحلیل‌های بیشتر سیر افسردگی و سوء مصرف مواد را پس از درمان بررسی می‌کند و اینکه آیا جوانانی که افسردگی آنها به درمان مصرف مواد پاسخ داده‌اند همچنان کمتر افسرده باقی می‌مانند یا خیر. با توجه به نمونه نسبتاً کوچک، تکرار یافته های مطالعه در نمونه های دیگر مهم خواهد بود. تحقیقات آینده برای بررسی عواملی که زمینه ساز رابطه بین مصرف مواد و افسردگی در طول زمان است مورد نیاز می باشد.

بیشتر بخوانید : بی اعتبارکردن درد با افزایش شرم و در نتیجه افزایش خطر افسردگی همراه است

منبع

John F. Curry, Yifrah Kaminer, David B. Goldston, Grace Chan, Karen C. Wells, Rebecca H. Burke, Adrienne Banny Inscoe, Allison E. Meyer, Shayna M. Cheek. Adaptive Treatment for Youth With Substance Use and Depression: Early Depression Response and Short-term OutcomesJournal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 2022; 61 (4): 508 DOI: 10.1016/j.jaac.2021.07.807

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *