وابستگی جوانان به الکل می تواند نشانه خطر افسردگی در آینده باشد

وابستگی جوانان به الکل می تواند نشانه خطر افسردگی در آینده باشد

خلاصه: نوجوانانی که علائم وابستگی به الکل دارند، بیشتر در اواسط دهه 20 سالگی، از افسردگی رنج می برند.

این تحقیق که شامل 3902 شرکت‌کننده بود، ارتباط بین مصرف الکل و وابستگی به آن در سن 18 سالگی و افسردگی در سن 24 سالگی را بررسی کرد. این  امر نشان داد افرادی که در سن 18 سالگی به الکل وابسته بودند بیشتر از همسالان خود در معرض افسردگی در 24 سالگی بودند. جالب اینجاست که مصرف زیاد الکل به تنهایی، بدون علائم وابستگی، خطر ابتلا به افسردگی را افزایش نمی دهد.

نکات کلیدی:

  • علائم وابستگی به الکل در اواخر نوجوانی ممکن است خطر ابتلا به افسردگی را در بزرگسالی افزایش دهد.
  • سطوح بالای مصرف الکل به تنهایی، بدون علائم وابستگی، خطر افسردگی را افزایش نمی دهد.
  • این مطالعه یک رابطه علی احتمالی بین وابستگی به الکل و افسردگی را نشان می‌دهد که با سلامت روان کلی ضعیف در نوجوانی توضیح داده نمی‌شود.

بر اساس مطالعه جدیدی که توسط دانشگاه کالج دانشگاه لندن و محققان دانشگاه بریستول انجام شد، نوجوانانی که علائم وابستگی به الکل را نشان می دهند، در اواسط دهه 20 سالگی بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی هستند.

دکتر جما لوئیس  یکی از نویسندگان این مقاله گفت: «با استفاده از مجموعه داده‌های طولی و بزرگ، شواهدی پیدا کردیم که نشان می‌دهد الگوهای مشکل‌ساز نوشیدن الکل در اواخر نوجوانی ممکن است خطر ابتلا به افسردگی را سال‌ها بعد افزایش دهد».

الگوهای مشکل‌ساز نوشیدن الکل می‌تواند نشانه‌ای هشداردهنده از مشکلات سلامت روان در آینده باشد، بنابراین کمک به جوانان برای اجتناب از مصرف مشکل‌ساز الکل می‌تواند مزایای بلندمدتی برای سلامت روان آنها داشته باشد.

این مطالعه شامل 3902 نفر بود که بخشی از مطالعه همگروهی تولد کودکان دهه 90 بودند (مطالعه طولی والدین و کودکان آوون درواقع یک گروه طولی از والدین و فرزندانشان که در جنوب غربی انگلستان در سال‌های 1991 و 1992 متولد شدند) در فواصل زمانی منظم بررسی شده است.

این مقاله به بررسی ارتباط بین مصرف الکل و علائم نوشیدن مشکل‌دار یا وابستگی در سن 18 سالگی و افسردگی شش سال بعد در سن 24 سالگی پرداخت.

علائم وابستگی به الکل شامل ناتوانی در ترک نوشیدن، عدم برآورده کردن انتظارات عادی به دلیل نوشیدن و احساس نیاز به نوشیدن بعد از یک شب مصرف زیاد الکل و همچنین اثرات مضر مانند از دست دادن حافظه مرتبط با نوشیدنی است.

محققان دریافتند افرادی که به نظر می رسد در سن 18 سالگی (یا در هر سنی از 17 تا 22 سالگی) به الکل وابسته هستند، بیشتر از همسالان خود در سن 24 سالگی به افسردگی مبتلا می شوند.

افرادی که نمره صفر در مقیاس وابستگی به الکل در سن 18 سالگی دارند با احتمال 11 درصد افسردگی در سن 24 سالگی مواجه می شوند، در مقایسه با 15 درصد برای کسانی که نمره یک در مقیاس (افزایش از صفر به یک در وابستگی به الکل) دارند. مقیاس نشان دهنده افزایش 28 درصدی احتمال عدم توانایی قطع نوشیدن پس از شروع و افزایش 33 درصدی در احتمال شکست در انجام کاری است که معمولاً از شما انتظار می رود.

این رابطه پس از تعدیل عوامل مخدوش‌کننده بالقوه مانند مصرف مواد و علائم افسردگی در سن 16 سالگی باقی ماند که نشان می‌دهد ممکن است یک رابطه علی بین وابستگی به الکل و افسردگی بعدی وجود داشته باشد که با سلامت روان کلی ضعیف در نوجوانی توضیح داده نمی‌شود.

محققان دریافتند که سطح مصرف به تنهایی با افزایش خطر افسردگی مرتبط نیست که به گفته آنها ممکن است تا حدی به دلیل این واقعیت باشد که نوشیدن الکل در اواخر نوجوانی اغلب با تماس اجتماعی مرتبط است و هنجارهای اجتماعی را منعکس می کند.

دکتر جما همرتون (دانشگاه بریستول) یکی از نویسندگان این مقاله گفت: «در حالی که ما دریافتیم که مصرف الکل به تنهایی احتمال افسردگی را افزایش نمی دهد، نوشیدن زیاد الکل می تواند پیش درآمدی برای وابستگی باشد و می تواند در بلند مدت اثرات مضری بر سلامت جسمانی نیز داشته باشد.

بنابراین، دفعات زیاد و مقدار زیاد مصرف الکل به عنوان اهدافی برای پیشگیری یا کاهش در دوران نوجوانی مهم باقی می‌ماند.

مداخلات بهداشت عمومی برای جلوگیری از افسردگی می‌تواند مصرف مشکل‌ساز الکل را هدف قرار دهد (مانند اینکه الکل تأثیر منفی بر روابط شخصی یا مسئولیت‌های فرد داشته باشد) که احتمالاً قبل از وابستگی رخ می‌دهد و شامل دفعات و مقدار زیاد مصرف می‌شود.»

این مطالعه توسط شورای تحقیقات پزشکی و تحقیقات الکل انگلستان (در حال حاضر تغییر الکل انگلستان) تامین شده است.

مارک لیشون، مدیر ارشد تحقیقات گفت: «مصرف الکل در بین 18 تا 24 ساله ها مدتی است که کاهش یافته است؛ با این حال، تعداد قابل توجهی از جوانان وجود دارند که از الکل به روشی مضر استفاده می کنند».

در سال 2019 بیش از 40000 بستری در بیمارستان‌های مرتبط با مصرف الکل در افراد زیر 24 سال صورت گرفت و بیش از یک چهارم این موارد به دلیل اختلالات روانی و رفتاری در نتیجه مصرف الکل بود.

یافته‌های این مطالعه جدید اهمیت محافظت از جوانان در برابر آسیب‌های الکلی را از طریق مداخله زودهنگام و تامین مالی مناسب خدمات اعتیاد جوانان تقویت می‌کند تا حمایت و درمان مناسب برای همه کسانی که به آن نیاز دارند وجود داشته باشد.

این یافته‌ها با نتایج مطالعه جدید دیگری که در بزرگسالان انجام شد، مطابقت دارد که نشان داد مصرف مشکل‌ساز الکل – اما نه سطح مصرف – با افزایش احتمال اقدام به خودکشی یا آسیب رساندن به خود مرتبط است.

بیشتر بخوانید : درمان سوء مصرف مواد و کاهش افسردگی در بین نوجوانان و جوانان 

منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *