یافته ها راه را برای درمان شخصی ام اس باز می کند

یافته ها راه را برای درمان شخصی ام اس باز می کند

تاریخ: 27 آوریل 2022

منبع: موسسه کارولینسکا

خلاصه: درمان‌های موجود در حال حاضر برای درمان مولتیپل اسکلروزیس دقیق نیستند و می‌توانند منجر به عوارض جانبی جدی شوند. محققان اکنون روشی را برای شناسایی سلول های ایمنی درگیر در بیماری های خود ایمنی ایجاد کرده اند و چهار مولکول هدف جدید با اهمیت بالقوه برای درمان شخصی ام اس را شناسایی کرده اند. نتایجی که در مجله ساینس ادونسس منتشر شده است، با همکاری موسسه سلطنتی کی تی اچ  فناوری و منطقه استکهلم به دست آمده است.

ام اس یک بیماری التهابی مزمن سیستم عصبی مرکزی است که معمولاً در سنین 20 تا 40 سالگی ایجاد می‌شود. این بیماری توسط سلول‌های ایمنی ایجاد می‌شود که به اشتباه به بافت‌های اطراف نورون‌های مغز و نخاع حمله می‌کنند. ام اس باعث علائم عصبی مانند اختلالات حسی، مشکلات در راه رفتن و تعادل و اختلال در بینایی می شود. در حال حاضر هیچ درمانی وجود ندارد، فقط درمان هایی وجود دارد که میزان عود بیماری و علائم را کاهش می دهد.

ماتیاس برونگ، دانشجوی دکترا در گروه تحقیقاتی هانس گرونلوند در بخش علوم اعصاب بالینی، مؤسسه کارولینسکا، می‌گوید: «درمان‌های موجود ام‌اس از نظر تأثیرشان بر سیستم ایمنی کاملاً بدون در نظر گرفتن نتیجه هستند، که در نهایت خطر ایجاد عوارضی مانند عفونت‌ها را در پی دارد. بنابراین، هدایت درمان‌های آینده با دقت بیشتر به سمت سلول‌های ایمنی عامل بیماری می‌تواند منجر به اثربخشی بیشتر و عوارض جانبی کمتر شود.»

گرونلوند و تیمش در کنار گروه تحقیقاتی پروفسور توماس اولسون در موسسه کارولینسکا، روشی را توسعه داده‌اند که شناسایی سلول‌های T را که به مولکول‌های هدف خاصی واکنش نشان می‌دهند، به اصطلاح اتوآنتی‌ژن‌ها، ممکن می‌سازد. مطالعه حاضر چهار اتوآنتی ژن جدید را توصیف می کند که می توانند به تعداد انگشت شماری از آنهایی که قبلاً در ام اس شناسایی شده بودند اضافه شوند و سهم قابل توجهی در پیشرفت های آینده در تشخیص و درمان خواهند داشت.

هانس گرونلوند، دکترای ایمونولوژی می‌گوید: «روش ما این امکان را فراهم می‌کند که این اتوآنتی‌ژن‌ها را به گونه‌ای ارائه کنیم که ما را قادر می‌سازد سلول‌های T را که به آن‌ها واکنش نشان می‌دهند، شناسایی کرده و متعاقباً غیرفعال کنیم.»

با توجه به اینکه افراد مبتلا به ام اس می توانند به اتوآنتی ژن های مختلف واکنش نشان دهند، شناسایی سلول های ایمنی محرک بیماری هر بیمار مهم است. این روش ایجاد درمان شخصی، پزشکی دقیق نامیده می شود.

دکتر گرونلوند توضیح می‌دهد: «هنگامی که مشخصات اتوآنتی‌ژن فردی بیمار شناسایی شد، می‌توان درمان را بر این اساس تطبیق داد. بیشتر بیماری های خودایمنی توسط سلول های T هدایت می شوند و اگر بتوانیم راهی برای هدف قرار دادن آنها در بیماری هایی مانند ام اس پیدا کنیم، می توانیم راه را برای درمان های دقیق تر با عوارض جانبی کمتر برای سایر بیماری های خود ایمنی هموار کنیم. به لطف همکاری طولانی مدت ما با پروفسور رولاند مارتین در دانشگاه زوریخ، روش ما در یک مطالعه بالینی فاز 2 گنجانده خواهد شد که هدف آن «خاموش کردن» سلول های T تهاجمی است که باعث توسعه و پیشرفت ام اس می شود.

مطالعه حاضر شامل 63 پروتئین بود که در نمونه های خون بیماران ام اس و افراد سالم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، که چهار مورد از آنها واکنش خود ایمنی را در ام اس نشان دادند. FABP7، PROK2، RTN3 و SNAP91.

بیشتر بخوانید : کشف جدید و کاهش عوارض جانبی داروهای ام اس

منبع

https://www.sciencedaily.com/releases/2022/04/220427140615.htm

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *