فراتر از درد: راهنمای جامع برای مدیریت سردرد

راهنمای جامع برای مدیریت سردرد

نکات کلیدی

  • دو نوع رایج سردرد، میگرن و سردرد تنشی هستند.
  • اگر کمتر از 7 ساعت می خوابید و سردرد دارید، تمام تلاش خود را برای بهبود عادات خواب خود انجام دهید.
  • یکی دیگر از محرک های رایج، کافئین است که هم می تواند باعث سردرد شود و هم می تواند سردرد را درمان کند.

آیا از سردرد رنج می برید؟ این احتمال وجود دارد که بیش از نیمی از بزرگسالان حداقل یک بار در سال دچار سردرد شوند و بسیاری از آنها به دفعات بیشتر دچار سردرد می شوند.

سردرد گاهی اوقات نشانه چیزی بد و ناخوب است. اما بیشتر اوقات سردرد به دلیل کاری هست که ما ناخواسته با خود انجام می دهیم.

سردردها گروه بسیار متنوعی از شرایط هستند، اما دو نوع رایج سردرد، میگرن و سردرد تنشی هستند، بنابراین ما بر روی آنها تمرکز خواهیم کرد.

میگرن یک سردرد با شدت متوسط تا شدید است که معمولاً آهسته شروع می شود (بیش از 2 تا 4 ساعت)، یک طرفه و ضربان دار است. اغلب با حالت تهوع و یا تغییرات بصری («اورا یا هاله») همراه است و از چهار ساعت تا سه روز طول می کشد. در زنان شایع تر است و معمولاً بین 20 تا 50 سالگی شروع می شود. حدود یک سوم از کل بزرگسالان به میگرن مبتلا می شوند.

نوع دیگر، سردرد تنشی یک سردرد با شدت خفیف تا متوسط است که به عنوان یک «نوار» یا سفتی در اطراف سر توصیف می شود. سردردهای تنشی بیشتر به دلیل مشکلات عضلانی در سر و گردن هستند، اگرچه بسیاری از افراد احساس می کنند که استرس نقش مهمی در این زمینه دارد.

اگر از هر یک از این سردردها یا انواع دیگر رنج می برید، بدانید که اقدامات احتمالی وجود دارد که می توانید انجام دهید و ممکن است رنج شما را به حداقل برساند یا حتی از بین ببرد:

  • کم خوابی عامل اصلی سردرد است. سردرد در افراد مبتلا به اختلالات خواب، 4 تا 8 برابر بیشتر است زیرا یک ناحیه از مغز مسئول هر دوی آنها است. اگر کمتر از هفت ساعت در شب می خوابید و از سردرد رنج می برید، باید تمام تلاش خود را برای بهبود عادات خواب خود انجام دهید. اگر اغلب با سردرد، خروپف می‌کنید و از خواب بیدار می‌شوید، باید به پزشک خود مراجعه کرده و از نظر آپنه خواب ارزیابی شوید.
  • ممکن است تعجب آور نباشد که چیزی که می خورید یا می نوشید می تواند باعث سردرد نیز شود. اکثر افراد می‌دانند که الکل می‌تواند باعث سردرد شود. یک نوشیدنی ممکن است در برخی افراد برای تحریک میگرن کافی باشد.
  • یکی دیگر از محرک های رایج، کافئین است که هم می تواند باعث سردرد شود و هم می تواند سردرد را درمان کند. شما باید سعی کنید با مصرف کافئین خود سازگار باشید زیرا افزایش یا کاهش مصرف می تواند باعث میگرن شود. اگر روزی هفت فنجان قهوه می نوشید، حداقل از نظر سردرد مشکلی ندارد و به شرطی که هر روز هفت فنجان مصرف کنید، دچار سر درد نمی شوید. برخی دیگر از محرک های کمتر آشکار اما رایج عبارتند از: برخی پنیرها، شکلات، ماهی دودی، شیرین کننده های مصنوعی و نگهدارنده هایی مانند نیترات ها .
  • اکنون، اگر فکر می‌کنید که «درمان بدتر از بیماری به نظر می‌رسد»، به یاد داشته باشید که این غذاها و نوشیدنی‌ها در همه افراد مبتلا به سردرد، علائمی ایجاد نمی‌کنند. هر فردی محرک های خاص خود را دارد و معمولاً این محرک ها کاملاً سازگار هستند. بهترین راه برای پی بردن به محرک های سردرد، داشتن یک دفترچه یادداشت سردرد است. آنچه را که در 12 تا 24 ساعت قبل از هر سردرد اتفاق افتاده را بنویسید، سپس به دنبال الگوهای آن باشید. این امر باید شامل مواردی مانند استرس، تغییرات آب و هوا و قاعدگی باشد که ممکن است هیچ کنترلی روی آنها نداشته باشید، اما همچنین عوامل مهمی در ایجاد رنج برای شما دخیل هستند.
  • آخرین نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که داروهای ضد درد در صورت استفاده مکرر می توانند باعث میگرن شوند. این امر در مورد هر داروی سردرد، چه با نسخه یا بدون نسخه، از جمله ادویل، آلو، آسپرین و تایلنول صدق می کند. اگر بیش از دو بار در هفته از داروی سردرد استفاده می‌کنید، ممکن است دچار سردرد قطع مصرف شده باشید که می‌تواند بدتر از دلیل اصلی شروع دارو باشد؛ بنابراین در مصرف مکرر داروهای مسکن احتیاط کنید. کلاس های متناوب داروها، مانند مصرف استامینوفن و ادویل در روزهای متناوب، می تواند سردردهای قطع مصرف را محدود کند.
  • در نهایت، اگر علائم نگران کننده ای مانند تب، ضعف، بی حسی، از دست دادن بینایی، سفتی گردن یا ضربه اخیر به سر دارید، باید سریع به پزشک مراجعه کنید.

همانطور که اغلب صحیح است، درست غذا خوردن، خواب کافی و اجتناب از عادات بدی مانند الکل زیاد و کافئین باعث زندگی بهتر می شود. وقتی با بدن خود درست رفتار می کنیم، بدن نیز با ما درست رفتار می کند.

منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *