ورزش می تواند شدت عوارض جانبی درمان سرطان سینه را کاهش دهد

ورزش می تواند شدت عوارض جانبی درمان سرطان سینه را کاهش دهد

تاریخ: 21 نوامبر 2022

منبع: دانشگاه ادیت کوان

خلاصه: پرتودرمانی به عنوان یکی از اجزای مهم درمان سرطان سینه بوجود آمده است، اما می تواند منجر به خستگی مرتبط با سرطان شود و بر کیفیت زندگی بیماران از جمله سلامت عاطفی، جسمی و اجتماعی تأثیر منفی بگذارد. تحقیقات نشان داده است که ورزش ممکن است درمان را برای بیماران قابل تحمل تر کند.

سرطان سینه  شایع ترین نوع سرطان در بین زنان است. در استرالیا، از هر 8 زن، 1 نفر تا سن 85 سالگی به سرطان سینه مبتلا می شود. پرتو درمانی جزء مهمی از درمان سرطان سینه است و با هدف درمانی و همچنین برای تسکین، استفاده می شود. یکی از عوارض جانبی شایع گزارش شده از پرتودرمانی، خستگی مرتبط با سرطان است و تخمین زده می شود که بین 70 تا 100 درصد بیماران را تحت تاثیر قرار دهد.

با این حال، آخرین تحقیقات دانشگاه ادیت کوان  نشان داده است که ورزش ممکن است پرتودرمانی را برای بیماران قابل تحمل‌تر کند. مؤسسه تحقیقاتی پزشکی ورزش دانشگاه ادیت کوان 89 زن را در این مطالعه بررسی کردند که 43 زن یک برنامه 12 هفته ای خانگی را تکمیل کردند که شامل برنامه ورزشی هفتگی شامل یک تا دو جلسه تمرین مقاومتی و 30 تا 40 دقیقه تمرین هوازی بود. بقیه بیماران گروه کنترل بودند که در برنامه تمرینی شرکت نکردند.

محققان دریافتند بیمارانی که ورزش می کردند در طول پرتودرمانی و بعد از آن در مقایسه با گروه کنترل سریعتر از خستگی ناشی از سرطان بهبود یافتند و شاهد افزایش قابل توجهی در کیفیت زندگی مرتبط با سلامت بعد از پرتودرمانی بودند.

هیچ اثر نامطلوبی از ورزش گزارش نشده است.

پروفسور راب نیوتن، سرپرست مطالعه گفت: «این امر نشان داد که ورزش مقاومتی و هوازی در منزل در طول پرتودرمانی ایمن، امکان پذیر و موثر در تسریع بهبودی خستگی ناشی از سرطان و بهبود کیفیت زندگی مرتبط با سلامتی است.

او گفت: «پروتکل خانگی ممکن است برای بیماران ارجح باشد، زیرا کم هزینه است، نیازی نیست که به مکان ورزشی بروند، نظارت حضوری نمی خواهد و می‌تواند در زمان و مکان انتخابی بیمار انجام شود. این مزایا ممکن است راحتی قابل توجهی را برای بیماران فراهم کند.»

تغییرات مهم

دستورالعمل ملی فعلی استرالیا برای بیماران مبتلا به سرطان، ورزش هوازی با شدت متوسط را به مدت 30 دقیقه در روز، پنج روز در هفته یا ورزش هوازی شدید به مدت 20 دقیقه در روز به مدت سه روز در هفته توصیه می کند.

آنها همچنین به 8-10 تمرین قدرتی با 8-12 تکرار در هر تمرین، برای دو تا سه روز در هفته نیاز دارند.

با این حال، دکتر جورجیوس ماوروپالیاس، سرپرست این مطالعه گفت که مزایای ورزش حتی با ورزش کمتر، همچنان مشاهده می شود.

او گفت: « هدف نهایی این بود که میزان تمرین به تدریج افزایش یابد تا شرکت کنندگان به هدف نهایی که رعایت دستورالعمل ملی برای سطوح تمرین توصیه شده است، برسند.»

با این حال، برنامه‌های ورزشی نسبت به ظرفیت تناسب اندام شرکت‌کنندگان بود و ما دریافتیم که حتی دوزهای بسیار کمتر ورزش نسبت به آنچه در دستورالعمل‌های ملی توصیه می‌شود، می‌تواند تأثیرات قابل‌ توجهی بر خستگی مرتبط با سرطان و کیفیت زندگی مرتبط با سلامت در طول پرتودرمانی و بعد از آن داشته باشد.

این مطالعه همچنین نشان داد زمانی که شرکت‌کنندگان یک برنامه ورزشی را شروع کردند، اکثر آنها به آن پایبند بودند.

گروه تمرین تا 12 ماه پس از پایان برنامه ورزشی تحت نظارت، بهبود قابل توجهی در فعالیت بدنی خفیف، متوسط و شدید گزارش کردند.

دکتر ماوروپالیاس گفت: «به نظر می رسد برنامه تمرینی در این مطالعه باعث ایجاد تغییراتی در رفتار شرکت کنندگان در مورد فعالیت بدنی شده است.»

بنابراین، جدا از اثرات مستقیم مفید بر کاهش خستگی ناشی از سرطان و بهبود کیفیت زندگی مرتبط با سلامت در طی پرتو درمانی، پروتکل‌های ورزشی خانگی ممکن است منجر به تغییراتی در فعالیت بدنی شرکت‌کنندگان شود که پس از پایان دوره درمان ادامه پیدا می‌کند.

منبع

https://www.sciencedaily.com/releases/2022/11/221121105225.htm

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *