چگونه موثرتر بیاموزیم

چگونه موثرتر بیاموزیم

یادگیری چیزی جدید، یک تجربه برای باز کردن ذهن است. این یکی از بهترین هدایایی است که می توانید به خود بدهید. وقتی زبان دوم، مهارت یا موضوعی را یاد می گیرید، «نقاط» دانش ایجاد می کنید. هنگامی که این نقاط را در دسترس خود داشته باشید، می توانید آنها را به هم متصل کنید تا چیزی کاملا جدید ایجاد کنید.

دلایل زیادی برای یادگیری وجود دارد. در اینجا چند دلیل آورده شده است:

  • یادگیری چیزهای جدید توانایی شما را برای تفکر منطقی و عینی بهبود می بخشد.
  • می توانید بهتر ارتباط برقرار کنید و مهارت های بین فردی خود را بهبود بخشید.
  • می تواند زندگی شما را غنی کند. یادگیری با تیز نگه داشتن ذهن شما با افزایش سن همراه است.

دانستن موثرترین استراتژی ها برای نحوه یادگیری می تواند به شما کمک کند زمانی که در تلاش برای یادگیری چیزهای جدید هستید از زمان خود بیشترین بهره را ببرید. اگر شما مانند بسیاری از افراد هستید، زمان شما محدود است، بنابراین مهم است که بیشترین بهره آموزشی را از زمانی که در دسترس دارید به دست آورید.

با این حال، سرعت یادگیری تنها عامل مهم نیست. مهم است که بتوانید اطلاعاتی را که یاد می‌گیرید به‌دقت به خاطر بسپارید، در آینده آن‌ها را به خاطر بیاورید و در موقعیت‌های مختلف به طور مؤثر از آن‌ها استفاده کنید.

تبدیل شدن به یک یادگیرنده کارآمد چیزی نیست که یک شبه اتفاق بیفتد، اما استفاده از تعدادی از این تکنیک های یادگیری در تمرین روزانه می تواند به شما کمک کند از زمان مطالعه خود بهره بیشتری ببرید.

چگونه موثرتر بیاموزیم

در ادامه راه کارهایی را بررسی می‌کنیم که به واسطه آن میتوانیم یادگیری موثرتری داشته باشیم.

۱- حافظه خود را بهبود بخشید

کارهای مختلفی وجود دارد که می توانید برای بهبود حافظه خود انجام دهید. نکات اساسی مانند بهبود تمرکز، پرهیز از مکان های شلوغ و ساختاردهی زمان مطالعه، موارد خوبی برای شروع هستند.

استراتژی هایی که می تواند به بهبود حافظه شما کمک کند عبارتند از:

  • انجام تمرینات بدنی منظم که با بهبود حافظه و سلامت مغز مرتبط است
  • وقت گذاشتن برای معاشرت با افراد دیگر
  • به اندازه کافی خوابیدن
  • از بین بردن حواس‌پرتی‌ها برای اینکه بتوانید روی چیزی که یاد می‌گیرید تمرکز کنید
  • اطلاعاتی را که مطالعه می کنید سازماندهی کنید تا به خاطر سپردن آن آسان تر شود
  • استفاده از تمرین تکرار هنگام مطالعه؛ وقتی چیز جدیدی یاد می گیرید، چند لحظه آن را با کلمات خودتان برای خودتان توصیف کنید
  • استفاده از وسایل دیداری کمکی مانند عکس و نمودار
  • خواندن اطلاعاتی که مطالعه می کنید با صدای بلند

بطور مثال، بسیاری از مردم از تجسم اطلاعاتی که مطالعه می کنند سود زیادی می برند. به عکس ها، نمودارها و سایر گرافیک های کتاب های درسی خود توجه کنید. اگر نشانه های دیداری برای کمک ندارید، سعی کنید خودتان نمونه هایی ایجاد کنید. نمودارها یا شکل هایی را در حاشیه یادداشت های خود بکشید یا از هایلایت یا خودکار در رنگ های مختلف برای گروه بندی ایده های مرتبط در مطالب مطالعه نوشتاری خود استفاده کنید.

مثال دیگر، هنگامی که در حال خواندن مطالب ناآشنا هستید، به این فکر کنید که چگونه این اطلاعات با آنچه از قبل می دانید ارتباط دارد. با ایجاد رابطه بین ایده های جدید و مطالب قبلی موجود، می توانید احتمال یادآوری اطلاعات اخیر را به طور چشمگیری افزایش دهید.

۲- به یادگیری چیزهای جدید ادامه دهید

یکی از راه های مطمئن برای تبدیل شدن به یک یادگیرنده موثرتر این است که به یادگیری ادامه دهید. تحقیقات نشان داده است که مغز قادر به تولید سلول های مغزی جدید است، فرآیندی که به عنوان نوروژنز شناخته می شود؛ با این حال، بسیاری از این سلول ها در نهایت می میرند مگر اینکه فرد درگیر نوعی یادگیری پرتلاش باشد.

بنابراین، اگر در حال یادگیری یک زبان جدید هستید، مهم است که به تمرین زبان ادامه دهید تا دستاوردهایی را که به دست آورده اید حفظ کنید. این پدیده «استفاده کن-یا-از دست می دهی» شامل یک فرآیند مغزی به نام «هرس» است.

مسیرهای خاصی در مغز حفظ می شوند، در حالی که برخی دیگر حذف می شوند. اگر می خواهید اطلاعات جدیدی که به تازگی آموخته اید باقی بماند، به تمرین و تکرار آن ادامه دهید.

۳– آنچه را که در حال یادگیری آن هستید، آموزش دهید

یکی از قوی ترین راه های یادگیری، آموزش دادن به دیگران است. همانطور که سعی می کنید مفهومی را به کسی آموزش دهید، مجبور می شوید آن را شکسته و در ذهن خود آسان تر کنید. صحبت کردن و آموزش دادن به دیگران نیزباعث می شود که توجه تان زیاد شود.

از آنجایی که باید برای آموزش به کسی آماده شوید، با مطالب خود بیشتر آشنا خواهید شد. وقتی مردم از شما سوال می پرسند، می توانید اطلاعات را عمیق تر بررسی کنید و دانش خود را بهبود ببخشید. آموزش دادن به دیگران یک راه هیجان انگیز و با ارزش برای یادگیری چیزهای جدید و کمک به دیگران برای یادگیری است.

۴- از اشتباه کردن نترسید

در حالی که مدل سنتی کلاس درس نشان می دهد که باید از اشتباهات در یادگیری و مطالعه اجتناب کرد، تحقیقات نشان داده است که اشتباه کردن هنگام یادگیری می تواند نتایج یادگیری را بهبود بخشد.

طبق یک مطالعه، یادگیری آزمون و خطا در جایی که اشتباهات به پاسخ واقعی نزدیک بود، در واقع بخش مفیدی از فرآیند یادگیری بود.

مطالعه دیگری نشان داد که وقتی اشتباهات با بازخورد اصلاحی همراه شود، می تواند برای یادگیری مفید باشد.

بنابراین اگر هنگام مطالعه اشتباه می‌کنید، مثلاً جواب را اشتباه می‌گویید یا به نتیجه نادرست می‌رسید، مدتی را به تصحیح اشتباه و بررسی نحوه رسیدن به پاسخ نادرست اختصاص دهید. این نوع استراتژی می‌تواند به تقویت مهارت‌های تفکر انتقادی کمک کند و شما را در موقعیت‌های یادگیری که نیاز به تغییر ذهنیت دارند سازگارتر کند.

۵- به اطلاعات دشوار توجه بیشتری داشته باشید

آیا تا به حال توجه کرده اید که چگونه گاهی اوقات به خاطر سپردن اطلاعات در ابتدا یا انتهای یک فصل آسان تر است؟ محققان دریافته‌اند که ترتیب اطلاعات می‌تواند در یادآوری نقش داشته باشد که به عنوان اثر موقعیت توالی شناخته می‌شود.

در حالی که یادآوری اطلاعات میانی ممکن است دشوار باشد، می توانید با صرف زمان اضافی برای تمرین این اطلاعات بر این مشکل غلبه کنید.

استراتژی دیگر این است که سعی کنید آنچه را که یاد گرفته اید بازسازی کنید تا به خاطر سپردن آن آسان تر شود. وقتی با مفهومی به خصوص دشوار مواجه شدید، زمان بیشتری را به حفظ کردن اطلاعات اختصاص دهید.

۶- از تمرین توزیع شده استفاده کنید

استراتژی دیگری که می تواند کمک کند، به عنوان تمرین توزیع شده شناخته می شود. به جای اینکه سعی کنید در چند جلسه طولانی مطالعه کنید، یک جلسه کوتاه و متمرکز را امتحان کنید و سپس استراحت کنید.

بنابراین اگر در حال یادگیری یک زبان جدید هستید، می توانید مدت زمانی را به یک جلسه فشرده مطالعه اختصاص دهید. پس از استراحت، دوباره بر‌گردید و یادگیری قبلی خود را تمرین ‌کنید و در عین حال آن را به یادگیری جدید نیز تعمیم ‌دهید. این روند بازگشت به جلسات کوتاه در یک دوره زمانی طولانی، یکی از بهترین راه ها برای یادگیری کارآمد و مؤثر است.

۷- امتحان بدهید

اگرچه ممکن است به نظر برسد که صرف زمان بیشتر برای مطالعه یکی از بهترین راه‌ها برای به حداکثر رساندن یادگیری است، اما تحقیقات نشان داده است که امتحان در واقع به شما کمک می‌کند تا آنچه را که یاد گرفته‌اید بهتر به خاطر بسپارید، حتی اگر همه مطالبی که یادگرفته اید در آزمون پوشش داده نشده باشد.

این پدیده که به عنوان اثر آزمون شناخته می شود، نشان می دهد که صرف زمان برای بازیابی اطلاعات از حافظه، حافظه بلند مدت آن اطلاعات را بهبود می بخشد. این تمرین بازیابی، احتمال اینکه بتوانید آن اطلاعات را دوباره در آینده به خاطر بسپارید، بیشتر می کند.

اطلاعات بیشتر : ارزیابی حافظه

خلاصه ای از حافظه همیشه سبز

یادگیری چیزهای جدید یکی از لذت بخش ترین تجربیاتی است که می توانید داشته باشید. شما می توانید در هر مرحله از زندگی خود شروع به یادگیری کنید و ذهن خود را غنی کنید.

ما چند راه را بررسی کرده ایم که می توانید یادگیری خود را مؤثرتر کنید. با پیروی از این نکات، یادگیری را تسریع کنید.منبع

https://www.forbes.com/sites/theyec/2020/07/15/five-ways-to-learn-more-effectively/?sh=2a225b903e7d

https://www.verywellmind.com/how-to-become-a-more-effective-learner-2795162

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *