آسپرین با افزایش خطر نارسایی قلبی در برخی افراد مرتبط است

images

تاریخ: ۲۳ نوامبر 2021

منبع: انجمن اروپایی قلب و عروق

خلاصه: مصرف آسپرین با ۲۶ درصد افزایش خطر نارسایی قلبی در افرادی که حداقل یک عامل مستعد کننده برای این بیماری دارند، مرتبط است.

مصرف آسپرین با ۲۶ درصد افزایش خطر نارسایی قلبی در افرادی که حداقل یک عامل مستعد کننده برای این بیماری دارند، مرتبط است. این یافته مطالعه‌ای است که امروز در مجله ESC Heart Failure، مجله انجمن اروپایی قلب و عروق (ESC) منتشر شد. عوامل مستعد کننده شامل سیگار کشیدن، چاقی، فشارخون بالا، کلسترول بالا، دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی بودند.

دکتر بِلِریم موجاج، نویسنده این مطالعه، از دانشگاه فِرایبِرگ آلمان می‌گوید: «این اولین مطالعه‌ای است که گزارش می‌دهد در میان افرادی که حداقل یک عامل خطر برای نارسایی قلبی دارند، کسانی که آسپرین مصرف می‌کنند بیشتر احتمال دارد که متعاقباً به این بیماری مبتلا شوند تا افرادی که از دارو استفاده نمی‌کنند». «اگرچه یافته‌ها نیاز به تأیید دارند، اما نشان می‌دهند که ارتباط احتمالی بین آسپرین و نارسایی قلبی باید روشن شود».

تأثیر آسپرین بر نارسایی قلبی بحث‌برانگیز است. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط آسپرین با بروز نارسایی قلبی در افراد با بیماری قلبی و بدون بیماری قلبی و همچنین ارزیابی اینکه آیا استفاده از دارو با تشخیص نارسایی قلبی جدید در افراد در معرض خطر مرتبط است یا خیر انجام شد.

این تجزیه‌وتحلیل شامل 30827 فرد در معرض خطر ابتلا به نارسایی قلبی بود که از اروپای غربی و ایالات‌متحده در مطالعه HOMAGE ثبت‌نام کرده بودند. «در معرض خطر» به‌عنوان یک یا چند مورد از موارد زیر تعریف شد: سیگار کشیدن، چاقی، فشارخون بالا، کلسترول بالا، دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی. شرکت‌کنندگان 40 سال و بالاتر سن داشتند و در ابتدا بدون نارسایی قلبی بودند. مصرف آسپرین در هنگام ثبت‌نام ثبت شد و شرکت‌کنندگان به‌عنوان مصرف‌کننده یا غیر مصرف‌کننده طبقه‌بندی شدند.

میانگین سنی شرکت‌کنندگان 67 سال و 34 درصد زن بودند. در ابتدا، درمجموع 7698 شرکت‌کننده (25%) آسپرین مصرف می‌کردند. در طول 5.3 سال پیگیری، 1330 شرکت‌کننده دچار نارسایی قلبی شدند.

محققان ارتباط بین مصرف آسپرین و نارسایی قلبی را پس از تنظیم جنسیت، سن، شاخص توده بدنی، سیگار کشیدن، مصرف الکل، فشارخون، ضربان قلب، کلسترول خون، کراتینین، فشارخون بالا، دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و درمان با رنین -مهارکننده‌های سیستم آنژیوتانسین- آلدوسترون، مسدودکننده‌های کانال کلسیم، دیورتیکها، مسدودکننده‌های بتا و داروهای کاهش‌دهنده چربی ارزیابی کردند. مصرف آسپرین به‌طور مستقل با 26 درصد افزایش خطر ابتلا به نارسایی قلبی جدید مرتبط بود.

برای بررسی ثبات نتایج، محققان تجزیه‌وتحلیل را پس از تطبیق مصرف‌کنندگان و غیر مصرف‌کنندگان آسپرین برای عوامل خطر نارسایی قلبی تکرار کردند. در این تجزیه‌وتحلیل همسان، آسپرین با 26 درصد افزایش خطر تشخیص نارسایی قلبی جدید همراه بود. برای بررسی بیشتر نتایج، تجزیه‌وتحلیل پس از حذف بیماران با سابقه بیماری قلبی عروقی تکرار شد. در 22690 شرکت‌کننده (74 درصد) بدون بیماری قلبی عروقی، مصرف آسپرین با 27 درصد افزایش خطر نارسایی قلبی مرتبط بود.

دکتر موجاج گفت: «این اولین مطالعه بزرگ برای بررسی رابطه بین مصرف آسپرین و نارسایی قلبی در افراد با بیماری قلبی و بدون بیماری قلبی و حداقل یک عامل خطر بود. آسپرین معمولاً استفاده می‌شود – در مطالعه ما از هر چهار شرکت‌کننده یک نفر آسپرین استفاده می‌کرد. در این جمعیت، مصرف آسپرین، مستقل از سایر عوامل خطر، با بروز نارسایی قلبی همراه بود».

وی در پایان گفت: «برای تأیید این نتایج به کارآزمایی‌های تصادفی چندملیتی بزرگ در بزرگ‌سالان در معرض خطر نارسایی قلبی نیاز است. تا آن زمان، مشاهدات ما نشان می‌دهد که آسپرین باید با احتیاط در افراد مبتلا به نارسایی قلبی یا دارای عوامل خطر برای این بیماری تجویز شود».

بیشتر بخوانید : الکل و بیماری ریتم قلب

منبع

Blerim Mujaj, Zhen‐Yu Zhang, Wen‐Yi Yang, Lutgarde Thijs, Fang‐Fei Wei, Peter Verhamme, Christian Delles, Javed Butler, Peter Sever, Roberto Latini, John GF Cleland, Faiez Zannad, Jan A. Staessen. Aspirin use is associated with increased risk for incident heart failure: a patient‐level pooled analysisESC Heart Failure, 2021; DOI: 10.1002/ehf2.13688

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *