چگونه با تغییرات کنار بیاییم

چگونه با تغییرات کنار بیاییم

چگونه با تغییرات کنار بیاییم؟ کنار آمدن با تغییرات چگونه است؟

تغییر بخش جداناپذیر هر زندگی است. ما تغییر در کار و روابط، تغییرات در سلامت جسمی و روانی و رویدادهای جدید در جوامع محلی و دنیای خود را تجربه می کنیم. گاهی اوقات می دانیم که تغییری رخ خواهد داد، در حالی که برخی اوقات به طور ناگهانی و غیرمنتظره رخ می دهد. شاید این امر یک ناامیدی یا یک سورپرایز فوق العاده باشد.

بسیاری از مردم زمان و انرژی زیادی را صرف تلاش برای جلوگیری از تغییر می کنند، اما به ناچار تغییر به آنها خواهد رسید. اگر بتوانید کنار آمدن با تغییرات را یاد بگیرید، خطر ابتلا به اضطراب و افسردگی را کاهش خواهید داد. روابط شما شکوفا می شود و بدن شما احساس سلامتی بیشتری می کند. اما اگر نمی‌توانید با تغییرات کنار بیایید، تنها مقدار کمی استرس می‌تواند باعث شود احساس کنید تحت تأثیر زندگی هستید. همچنین ممکن است برای تعیین و رسیدن به اهدافی که برای خود دارید، دچار مشکل شوید.

توانایی کنار آمدن با تغییرات را گاهی تاب آوری می نامند. اگرچه محیط و ژن‌های شما ممکن است بر سطح انعطاف‌پذیری شما تأثیر بگذارد، اما مقدار آن مشخص نیست. تمرین روش‌های مختلف تفکر و حضور در دنیا می‌تواند توانایی شما را برای رویارویی با تغییرات افزایش دهد و به شما کمک کند زندگی سازگار با مکان‌های جدید و رویدادهای غیرمنتظره ایجاد کنید. بیایید نگاهی بیندازیم که چرا مقابله با تغییر آسان نیست و در ادامه به چند روش سالم برای افزایش سطح انعطاف پذیری و مقابله با تغییرات بپردازیم.

چرا مقابله با تغییر آسان نیست؟

تغییر نیاز به تنظیمات دارد. گاهی اوقات تنظیمات می توانند چیزهای کوچکی مانند یافتن راهی جدید برای انجام کاری یا اضافه کردن یک مرحله جدید به برخی از کارهای روزمره شما باشند. در موارد دیگر، ممکن است متوجه شوید که تغییر باعث ایجاد اختلالات قابل توجهی در شیوه زندگی شما می شود. این امر می تواند در برخی موارد استرس یا احساس اضطراب و افسردگی ایجاد کند.

این موضوع بدان معنا نیست که تغییر همیشه بد است. اما حتی تغییرات خوبی که در مورد آنها هیجان زده هستید نیز می تواند استرس زا باشد. ممکن است همه چیز در گذشته کامل نبوده باشد، اما در حالت تعادل قبلی خود راحت بوده باشید؛ بطور مثال، در روتینی که دارید می دانید که چه چیزی را باید انتظار داشته باشید، بنابراین غافلگیری یا چالش های غیرمنتظره شما را به سختی نمی اندازد.

همانطور که تغییر اتفاق می افتد، روتین شما مختل می شود. هنگامی که بیشتر و بیشتر از منطقه راحتی خود رانده می شوید، باید خود را با تغییر وفق دهید.

استرسی که این تغییرات به ارمغان می‌آورد، گاهی اوقات می‌تواند بسیار طاقت‌فرسا باشد و می تواند تاثیرات منفی بر سلامت جسمی و روحی شما داشته باشد؛ برای مثال، ممکن است علائمی مانند موارد زیر را تجربه کنید:

  • اضطراب
  • تغییرات در اشتها
  • افسردگی یا غم
  • تحریک پذیری
  • درد عضلانی
  • مشکلات خواب
  • ناراحتی معده
  • سردردهای تنشی
  • مشکل در تمرکز

داشتن استراتژی‌هایی برای مقابله می‌تواند به شما کمک کند در برابر استرس انعطاف‌پذیرتر شوید و سازگاری با تغییرات زندگی را آسان‌تر کنید. ممکن است نتوانید جلوی وقوع تغییرات را بگیرید، اما می توانید کنترل بیشتری بر نحوه واکنش خود داشته باشید.

۵ نکته برای کنار آمدن با تغییرات

سطح کنترل خود را ارزیابی کنید

گاهی اوقات خیلی آسان است که به رویدادهایی که هیچ قدرتی در آنها نداریم یا افرادی که ممکن است هرگز اعمال یا نگرش خود را تغییر ندهند، متمرکز شویم. اما افراد انعطاف پذیر به جای تمرکز بر سرزنش دیگران یا حرکت دادن افراد غیرقابل حرکت، به آنچه می توانند کنترل کنند، توجه دارند. برای ارزیابی سطح کنترل خود بر یک موقعیت، می توانید از خود بپرسید: «در این موقعیت چه مسئولیتی می توانم بپذیرم؟» وقتی به دنبال فرصت هایی برای توانمندسازی خود هستید و برای تغییری که امکان پذیر است تلاش می کنید، احتمال کمتری وجود دارد که در موقعیت های سخت گیر بیفتید.

مراقبت از خود را پس از از دست دادن تمرین کنید

غالباً تغییرات زندگی شامل ضررهایی مانند مرگ، یک حرکت بزرگ، از دست دادن شغل یا پایان یک رابطه است. حتی انتقال های مثبت، مانند فارغ التحصیلی یا تغییر شغل، می تواند شما را کمی غمگین کند. در این دوران انتقال، غم و اندوهی را که ممکن است احساس کنید از بین نبرید. از دست دادن را بپذیرید و به آنچه از این تجربه آموخته اید توجه کنید. در میان دوستان و خانواده به دنبال حمایت و رفاقت باشید و اگر احساس می‌کنید در طول دوره انتقال به حمایت بیشتری نیاز دارید، با یک مشاور یا سایر متخصصان سلامت روان صحبت کنید.

الگوهای فکری خود را بررسی کنید

در زمان تغییر ممکن است همه چیز را سیاه یا سفید ببینید، یا تصور کنید بدترین اتفاق خواهد افتاد. اما اگر برای بررسی الگوهای فکری خود وقت بگذارید و میزان منطقی بودن آنها را ارزیابی کنید، ممکن است فضایی برای سوق دادن تفکر خود به سمت انعطاف‌پذیری پیدا کنید. اگر مطمئن نیستید که چگونه ذهن خود را آرام کنید، تمرین تکنیک های آرامش بخش، مانند تمرکز حواس یا تنفس عمیق، می تواند به شما کمک کند کنترل بیشتری بر مغز خود و نحوه ارزیابی یک تغییر عمده داشته باشید.

همچنین می توانید افکار مثبت بیشتری ایجاد کنید اگر زمانی را برای یادآوری در مورد انتقال ها و چالش هایی که در گذشته با موفقیت پشت سر گذاشته اید، اختصاص دهید. فهرستی از روش هایی که در زندگی خود انعطاف پذیر بوده اید تهیه کنید و در نظر بگیرید که چه ویژگی ها و اقداماتی می توانند به شما در چالش فعلی کمک کنند. با تمرکز بر نقاط قوت خود به جای نقاط ضعف خود، احساس قدرت بیشتری برای رویارویی با آنچه پیش رو دارید خواهید داشت.

در زمان حال باشید

در حالی که مهم است که برای یافتن نقاط قوت خود به گذشته نگاه کنید، گاهی اوقات ممکن است در زمان تغییر بیش از حد به سمت آینده کشیده شوید. وقتی نگران این هستید که آینده چه خواهد شد یا چه اشتباهاتی ممکن است مرتکب شوید، فراموش می کنید که در زمان حال باشید و آنچه را که در اطرافتان اتفاق می افتد مشاهده کنید. برای بازگرداندن خود به زمان حال، با بدن خود هماهنگ شوید. به نحوه واکنش بدن به استرس توجه کنید و هر روز زمانی را به استراحت اختصاص دهید، چند نفس عمیق بکشید و تمرکز خود را به زمان حال برگردانید.

اولویت های خود را پیدا کنید

انعطاف پذیرترین افراد، تغییر را فرصت می دانند و نه هیولایی برای ترس. تغییر در زندگی به شما این امکان را می دهد که در نظر بگیرید اولویت های شما کجاست. واقعاً می خواهید وقت خود را چگونه بگذرانید؟ واقعاً چه چیزی برای شما مهم است؟ کجا وقت و انرژی خود را هدر می دهید؟ با درک روشنی از اهداف و ارزش‌های خود، متوجه خواهید شد که ذهن و بدن شما می‌توانند نسبت به عوامل استرس‌زای تغییر بسیار انعطاف‌پذیرتر باشند.

مهمتر از همه، اولویت دادن به سلامتی در مراحل انتقال زندگی به این معنی است که از درخواست کمک در مواقعی که به آن نیاز دارید نترسید. انسان ها ذاتا موجودات اجتماعی هستند، بنابراین شما ساخته نشده اید که در مقابل هر رویداد ناگهانی زندگی بدون حمایت دیگران مقاومت کنید. با خانواده و دوستانی که تغییرات مشابهی را تجربه می کنند صحبت کنید یا در نظر داشته باشید که یک گروه پشتیبانی در جامعه خود پیدا کنید. از پزشک خود بپرسید که چگونه سلامت خود را در طول تغییر، اولویت بندی کنید و از صحبت با یک مشاور یا سایر متخصصان سلامت روان در مورد ایجاد تاب آوری نترسید. شما نمی توانید از تغییر اجتناب کنید، اما زندگی انعطاف پذیری دارید. شما می توانید انتقال را در آغوش بگیرید و چالش ها را فرصتی برای پیشرفت بدانید.

خلاصه

شما همیشه نمی توانید تغییرات را کنترل کنید، اما می توانید نحوه واکنش خود را به این تغییرات مدیریت کنید. ایجاد یک ذهنیت مثبت، راه عالی برای ارتقای تاب آوری است، اما مراقبت از خود در این دوران انتقال نیز مهم است. مطمئن شوید که به یک روال پایبند هستید، به نیازهای جسمی و عاطفی خود اهمیت می دهید و در صورت نیاز از عزیزان خود کمک خواهید گرفت.

منبع

https://www.verywellmind.com/5-tips-for-dealing-with-change-5205553

https://www.psycom.net/dealing-with-change

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *