ضربه مغزی مرتبط با انفجار با خطر بالاتر آلزایمر مرتبط است

ضربه مغزی مرتبط با انفجار با خطر بالاتر آلزایمر مرتبط است

تاریخ:13 مارس 2024

منبع: دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن

خلاصه: به گفته محققان، مشخص شد که سربازان جنگ دیده آمریکایی درجنگ افغانستان و عراق که در اثر قرار گرفتن در معرض انفجارها آسیب مغزی خفیف داشتند، تغییراتی در پروتئین‌های مایع مغزی نخاعی داشتند که معمولاً در افرادی که به بیماری آلزایمر مبتلا می‌شوند دیده می‌شود.

دکتر جی لی، نویسنده اول مقاله و دانشیار روانپزشکی می گوید:«در حالی که تحقیقات ما ثابت نمی کند که جانبازانی که این آسیب ها را تجربه کرده اند به بیماری آلزایمر مبتلا شوند، اما این احتمال را افزایش می دهد که آنها ممکن است در مسیری که منجر به دمانس (زوال عقل شود).»

تحقیقات قبلی نشان داده است که ماندگاری آسیب تروماتیک مغزی متوسط تا شدید خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را در افراد افزایش می دهد. با این حال، مشخص نیست که آیا آسیب تروماتیک مغزی خفیف به طور مشابه این خطر را افزایش می دهد یا خیر.

در مطالعه جدید، محققان سطح پروتئین موجود در مایع نخاعی 51 سربازان جنگ دیده آمریکایی در جنگ های افغانستان و عراق را تجزیه و تحلیل کردند. هر یک از آنها در اثر قرار گرفتن در معرض انفجارها دچار آسیب تروماتیک مغزی خفیف شده بودند و به طور متوسط 20 آسیب ناشی از انفجار داشتند. این سطوح پروتئین با سطوح پروتئین 85 سربازان جنگ دیده و غیرنظامی با سن مشابه که هرگز به آسیب تروماتیک مغزی مبتلا نشده بودند، مقایسه شد.

در این مطالعه، در نظر گرفته شد که سربازان جنگ دیده در صورت تغییر یا از دست دادن هوشیاری ناشی از انفجار، دچار آسیب تروماتیک مغزی شده اند. اگر از دست دادن هوشیاری 30 دقیقه یا کمتر طول بکشد و هیچ نشانه ای از آسیب مغزی در ام آر آی بالینی استاندارد یا سی تی اسکن وجود نداشته باشد، آسیب تروماتیک مغزی خفیف در نظر گرفته می شوند. چنین آسیبی معادل ضربه مغزی در نظر گرفته می شود.

محققان سطوح پروتئین را در مایع مغزی نخاعی سربازان جنگ دیده بررسی کردند که در اطراف و از طریق مغز جریان دارد و مواد زائد را با خود می برد. دو تا از پروتئین های اندازه گیری شده، اجزای اصلی پلاک های آمیلوئیدی را تشکیل می دهند که در مغز افراد مبتلا به آلزایمر تجمع می یابند. این پروتئین ها آلفا بتا آمیلوئید 40 و 42  نامیده می شوند.

سایر پروتئین ها نسخه هایی از پروتئین تائو هستند. به طور معمول، پروتئین‌های تائو بخشی از اسکلت سلولی هستند که به سلول‌ها شکل می‌دهند. اما با آلزایمر، این ساختارها تغییر می‌کنند و درون سلول‌های مغز گره‌هایی ایجاد می‌کنند و آن‌ها را می‌کشند. این ویژگی دیگر آلزایمر است.

با بیماری آلزایمر، سطح پروتئین های آلفا-بتا آمیلوئید در مایع نخاعی به طور معمول کاهش می یابد. محققان فرض می‌کنند که پروتئین‌ها به جای رفتن به مایع نخاعی و انتقال آن‌ها به طور معمول، در پلاک‌های آمیلوئیدی رسوب کرده و در مغز باقی می‌مانند. با پیشرفت بیماری، در مقابل، سطوح تائو بیشتر از حد طبیعی است، زیرا پروتئین ها از سلول های مغزی در حال مرگ آزاد می شوند.

در این مطالعه، سربازان جنگ دیده آسیب تروماتیک مغزی خفیف در اواخر دهه 40 و 50 زندگی خود در مقایسه با سربازان جنگ دیده و غیرنظامیانی که چنین صدماتی نداشتند، سطوح پایین تری از پروتئین های بتا آمیلوئید داشتند.

سطح پروتئین تائو نیز در سربازان جنگ دیده آسیب تروماتیک مغزی خفیف مسن غیر طبیعی بود. به طور معمول، با افزایش سن، سطح تائو افزایش می یابد. اما در میان سربازان جنگ دیده میانسال با آسیب تروماتیک مغزی خفیف ، سطح پروتئین تائو ثابت ماند. بدین معنی که سیستم پاکسازی طبیعی مغز ممکن است در بین افراد مبتلا به آسیب تروماتیک مغزی خفیف به خوبی کار نکند.

در میان سربازان جنگ دیده مسن‌تر با آسیب تروماتیک مغزی خفیف ، داشتن سطوح پایین‌تر بتا آمیلوئید 42 نیز با عملکرد کمتر در آزمون‌های شناختی برای ارزیابی حافظه کلامی و روانی همراه بود.

دکتر الین پسکیند گفت که کاهش پروتئین های بتا آمیلوئید، به ویژه بتا آمیلوئید 42، نگران کننده است.

او گفت: «کاهش بتا آمیلوئید 42 اولین تغییر قابل تشخیص ناشی از آلزایمر است که می تواند در یک فرد از نظر شناختی عادی مشاهده شود. این تغییر می تواند تا 20 سال قبل از علائم ظاهر شود. بنابراین یک فرد می تواند آسیب شناسی آلزایمر را در مغز خود داشته باشد اما هنوز هیچ علامتی نداشته باشد درواقع مشکلی با حافظه یا عملکردهای فکری خود ندارد».

پسکیند و همکارانش گمان می‌کنند که علت تغییرات در پروتئین‌های مایع نخاعی سربازان جنگ دیده با آسیب تروماتیک مغزی خفیف به دلیل آسیب ناشی از انفجار به سیستمی در مغز به نام سیستم گلیمفاتیک است که به مایعات اجازه می‌دهد در مغز جریان داشته باشند و مواد زائد را با خود ببرند.

منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *