بوها حافظه را در افسردگی تقویت می کنند

بوها حافظه را در افسردگی تقویت می کنند

خلاصه: رایحه‌های آشنا می‌توانند به طور قابل‌توجهی به افراد مبتلا به افسردگی در یادآوری خاطرات سرگذشتی خاص کمک کنند و به طور بالقوه راهی جدید برای مداخله درمانی ارائه دهند. با درگیر کردن مستقیم آمیگدال از طریق نشانه‌های بویایی، این تحقیق نشان داد که رایحه‌ها در برانگیختن خاطرات واضح و خاص مؤثرتر از تذکرات کلامی هستند.

این رویکرد می‌تواند به افراد مبتلا به افسردگی با تقویت خاطرات سرگذشتی مثبت یا خنثی به رهایی از الگوهای افکار منفی کمک کند. یافته‌ها روشی امیدوارکننده و با فناوری پایین را برای تقویت یادآوری حافظه در افسردگی پیشنهاد می‌کنند که راه را برای تحقیقات بیشتر در مورد درمان‌های مبتنی بر حس هموار می‌کند.

نکات کلیدی:

  • این مطالعه نشان داد که رایحه‌ها در مقایسه با نشانه‌های کلمات، خاطرات خاص و واضح‌تری را در افراد افسرده ایجاد می‌کنند و به طور بالقوه به شکستن چرخه‌های فکر منفی کمک می‌کنند.
  • تحقیقات دکتر کیمبرلی یانگ بر ارتباط مستقیم بین محرک‌های بویایی و نقش آمیگدال در یادآوری حافظه تأکید می‌کند و نشان می‌دهد که بو می‌تواند ابزاری قدرتمند در درمان افسردگی باشد.
  • یافته‌های مثبت اولیه منجر به برنامه‌ریزی برای مطالعات پیشرفته‌تر با استفاده از اسکن مغزی برای بررسی بیشتر نحوه درگیر شدن رایحه‌ها با آمیگدال در افراد افسرده شده است.

تیمی از محققان دانشکده پزشکی دانشگاه پیتسبورگ کشف کردند که استشمام یک عطر آشنا می‌تواند به افراد افسرده کمک کند تا خاطرات سرگذشتی خاص را به خاطر بیاورند و به طور بالقوه به بهبودی آنها کمک کند.

این مطالعه نشان داد که رایحه‌ها در یادآوری خاطره‌ای از یک رویداد خاص مؤثرتر از کلمات هستند و حتی می‌توان از آنها در محیط بالینی برای کمک به افراد افسرده برای رهایی از چرخه‌های فکر منفی و تغییر الگوهای فکری استفاده کرد و به بهبود سریع‌تر کمک کرد.

دکتر کیمبرلی یانگ، محقق علوم اعصاب که به مطالعه خاطرات سرگذشتی می‌پردازد، در اوایل کار خود متوجه شد که درگیر شدن با آمیگدال – مغز خزنده که نه تنها پاسخ های «جنگ یا گریز» را کنترل می کند، بلکه توجه و تمرکز را به رویدادهای مهم هدایت می کند – به یادآوری حافظه کمک می کند.

او همچنین شواهد گسترده‌ای را می‌دانست که نشان می‌دهد افراد مبتلا به افسردگی در به خاطر آوردن خاطرات سرگذشتی خاص مشکل دارند و در افراد سالم، بوها باعث ایجاد خاطراتی می‌شوند که احساس واضح و واقعی دارند، احتمالاً به این دلیل که مستقیماً از طریق اتصالات عصبی از پیاز بویایی با آمیگدال درگیر می‌شوند.

یانگ، نویسنده ارشد این مطالعه و دانشیار روانپزشکی در پیت، می گوید: «برای من تعجب آور بود که هیچ کس پیش از این فکر نمی کرد به یادآوری حافظه در افراد افسرده با استفاده از علائم بو نگاه کند.»

بنابراین، او تصمیم گرفت آزمایش کند که آیا درگیر شدن با آمیگدال می تواند به افراد افسرده کمک کند تا به طور موثرتری به خاطرات خود دسترسی پیدا کنند و به جای استفاده از تست‌های اسکنر مغزی پرهزینه و اغلب غیرقابل دسترس، تصمیم گرفت خیلی بیشتر از فناوری پایین استفاده کند.

در این مطالعه، یانگ مجموعه‌ای از شیشه‌ های کوچک حاوی رایحه‌های آشنای قوی  از پرتقال و قهوه آسیاب شده تا پولیش کفش را به شرکت‌کنندگان در مطالعه ارائه کرد.

یانگ پس از درخواست از شرکت‌کنندگان برای بوییدن شیشه‌ های کوچک حاوی رایحه‌های آشنا، از آن‌ها خواست که یک خاطره خاص را، بدون توجه به خوب یا بد، یادآوری کنند.

یانگ متعجب شد که متوجه شد یادآوری حافظه در افراد افسرده که علائم بو را در مقابل نشانه های کلمه دریافت می کردند قوی تر است. کسانی که نشانه‌های بو دریافت کرده‌اند بیشتر احتمال دارد خاطره‌ای از یک رویداد خاص (مثلاً اینکه جمعه گذشته به یک کافی‌شاپ رفته‌اند) را به خاطر می‌آورند تا خاطرات عمومی (که قبلاً به کافی‌شاپ رفته‌اند).

خاطرات برانگیخته شده توسط بوها نیز بسیار واضح تر و واقعی تر و غوطه ورتر بودند. یانگ گفت: با وجود اینکه شرکت کنندگان را به طور خاص به یادآوری خاطرات مثبت هدایت نمی کرد، به طرز هیجان انگیزی گفت که شرکت کنندگان به احتمال زیاد رویدادهای مثبت را به خاطر می آورند.

یانگ در حال آماده شدن برای شروع مطالعات پیشرفته‌تر از نظر فناوری با استفاده از یک اسکنر مغز است تا ثابت کند که رایحه‌ها به طور موثرتر از نشانه‌های کلمات به آمیگدال افراد افسرده کمک می‌کنند، اما در این بین، او از پیشرفتی که قبلاً انجام شده هیجان‌زده است.

یانگ گفت: اگر حافظه را بهبود ببخشیم، می‌توانیم حل مسئله، تنظیم هیجانات و سایر مشکلات عملکردی را که افراد افسرده اغلب تجربه می‌کنند، بهبود ببخشیم.

منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *