خودآزمایی حافظه از طریق گوشی هوشمند می تواند علائم اولیه بیماری آلزایمر را شناسایی کند

خودآزمایی حافظه از طریق گوشی هوشمند می تواند علائم اولیه بیماری آلزایمر را شناسایی کند

تست‌های اختصاصی حافظه روی گوشی‌های هوشمند، تشخیص «اختلال خفیف شناختی» را با دقت بالا امکان‌پذیر می‌کند، وضعیتی که ممکن است نشان دهنده بیماری آلزایمر باشد. محققان مرکز آلمان برای بیماری های تحلیل برنده عصبی، دانشگاه اتو فون گوریکه ماگدبورگ و دانشگاه ویسکانسین مدیسون که با شرکت مستقر در شرکت ماگدبورگ نئوتیو همکاری داشتند، این یافته ها را در npj پزشکی دیجیتال گزارش کردند. مطالعه آنها بر اساس داده های 199 فرد مسن است.

یافته ها نشان می دهد که اپلیکیشن های موبایل می توانند برای مطالعه آلزایمر، آزمایش درمان های جدید و معاینات منظم پزشکی مفید باشند. اپلیکیشنی که ما آزمایش کردیم اکنون در دسترس پزشکان است تا به زودی مشکلات حافظه را پیدا کنند.

مشکلات حافظه یکی از علائم اصلی بیماری آلزایمر است. جای تعجب نیست که شدت و پیشرفت آنها در تشخیص بیماری آلزایمر و همچنین در تحقیقات آلزایمر نقش اساسی دارد.

در عمل بالینی فعلی، ارزیابی حافظه تحت راهنمایی یک متخصص پزشکی انجام می شود. افرادی که مورد آزمایش قرار می گیرند باید تکالیف استاندارد شده ای را به صورت نوشتاری یا مکالمه انجام دهند: به عنوان مثال، به خاطر سپردن و تکرار کلمات، نامگذاری خود به خود تا آنجا که ممکن است در مورد یک موضوع خاص یا ترسیم اشکال هندسی مطابق دستورالعمل. همه این آزمایشات لزوما نیاز به نظارت حرفه ای دارند، در غیر این صورت نتایج قطعی نیستند. بنابراین، این آزمایشات را نمی توان به تنهایی، به عنوان مثال در خانه، تکمیل کرد.

پروفسور امراه دوزل، عصب شناس ارشد در سایت ماگدبورگ مرکز آلمان برای بیماری های تحلیل برنده عصبی و دانشگاه ماگدبورگ و همچنین کارآفرین در فناوری پزشکی، از یک رویکرد جدید حمایت می کند. « بهتر است اگر بتوانید این آزمایشات را خودتان انجام دهید و فقط باید برای بررسی نتایج به پزشک مراجعه کنید، مشابه روشی که ما از بررسی طولانی مدت قلب استفاده می کنیم. انجام آزمایشات بدون نظارت می تواند به یافتن زودتر مشکلات حافظه و مراقبت دقیق تر کمک کند. »

مقایسه بین تست از راه دور در خانه و تحت نظارت در کلینیک

دوزل علاوه بر مشارکت در تحقیقات زوال عقل (دمانس)، همچنین مدیر ارشد پزشکی نئوتیو است، یک استارت آپ مستقر در ماگدبورگ که مرکز آلمان برای بیماری های عصبی چندین سال با آن همکاری می کند. این شرکت اپلیکیشنی را توسعه داده است که با آن می توان تست های حافظه را به صورت مستقل و بدون نیاز به نظارت حرفه ای انجام داد.

این نرم افزار بر روی گوشی های هوشمند و تبلت ها اجرا می شود و از نظر علمی تایید شده است. از آن در تحقیقات بیماری آلزایمر استفاده می شود واکنون نیز به عنوان یک ابزار دیجیتالی برای پزشکان ارائه می شود تا از تشخیص اختلالات شناختی خفیف پشتیبانی کند. اگرچه اختلالات شناختی خفیف تأثیر کمی بر زندگی روزمره افراد مبتلا دارد، با این وجود خطر ابتلا به دمانس نوع آلزایمر در طی چند سال افزایش می یابد.

دکتر دیوید برون، رهبر گروه تحقیقاتی مرکز آلمان برای بیماری های تحلیل برنده عصبی و همچنین یکی از بنیانگذاران نئوتیو توضیح می دهد: «به عنوان بخشی از فرآیند اعتبار سنجی، ما این ارزیابی های جدید از راه دور و بدون نظارت و همچنین یک باتری تست عصبی روانشناختی در کلینیک را به کار بردیم. ما دریافتیم که روش جدید قابل مقایسه با ارزیابی های درون بالینی است و اختلالات شناختی خفیف با دقت بالا تشخیص می دهد. این فناوری دارای پتانسیل بسیار زیادی برای ارائه اطلاعاتی به پزشکان است که نمی توانند در طول ویزیت بیمار به کلینیک به دست آورند.

شرکت کنندگان از آلمان و ایالات متحده

در مجموع 199 زن و مرد بالای 60 سال در مطالعه حاضر شرکت کردند. آنها در آلمان یا ایالات متحده قرار داشتند و هر کدام در یکی از دو مطالعه مشاهده‌ای طولانی‌مدت شرکت داشتند، که هر دو به آلزایمر می‌پردازند.

نمونه مطالعه، شرایط شناختی متفاوتی را که در یک موقعیت واقعی اتفاق می‌افتد منعکس می‌کرد: شامل افرادی بود که از نظر شناختی سالم بودند، بیماران مبتلا به اختلال شناختی خفیف و سایرین با مشکلات حافظه درک شده اما غیرقابل اندازه‌گیری. این تشخیص بر اساس ارزیابی‌های مشخصی بود که شامل وظایف حافظه و زبان بود. علاوه بر این، همه شرکت‌کنندگان ارزیابی‌های چندگانه حافظه را با اپلیکیشن نئوتیو در مدت حداقل شش هفته، با استفاده از گوشی‌های هوشمند یا تبلت‌های خود و هر جا که برایشان مناسب بود، انجام دادند.

لیندسی کلارک، Ph.D.، روانشناس اعصاب و محقق ارشد ارزیابی حافظه با می گوید: «ما دریافتیم که اکثر شرکت کنندگان ما می توانستند کارهای دیجیتالی بدون نظارت را از راه دور انجام دهند و آنها از تکالیف و پلت فرم دیجیتال راضی بودند.

به خاطر سپردن تصاویر و تشخیص تفاوت ها

دوزل توضیح می‌دهد: «ارزیابی‌ها با برنامه نئوتیو تعاملی هستند و شامل سه نوع کار حافظه می‌شوند. این ارزیابی‌ها به نواحی مختلف مغز می‌پردازند که می‌توانند در مراحل مختلف بیماری تحت تاثیر بیماری آلزایمر قرار گیرند. سال‌ها تحقیق در این زمینه انجام شده است. اساساً، این تست ها شامل به خاطر سپردن تصاویر یا تشخیص تفاوت بین تصاویر ارائه شده توسط برنامه است. با استفاده از امتیاز ویژه توسعه یافته، آلمان – ایالات متحده تیم تحقیقاتی قادر به مقایسه نتایج برنامه با یافته‌های ارزیابی‌های درون بالینی بود.»

دوزل می گوید: «مطالعه ما نشان می دهد که شکایات حافظه را می توان با استفاده از این رویکرد دیجیتال، از راه دور و بدون نظارت به طور معناداری ارزیابی کرد. اگر نتایج ارزیابی دیجیتال نشان دهد که اختلال حافظه معمولی برای اختلال شناختی خفیف وجود دارد، این امر راه را برای معاینات بالینی بیشتر هموار می کند. اگر آزمایش نشان دهد که حافظه برای سن فردی طبیعی است، می توان به او گفت که فعلاً همه چیز خوب است. همچنین برای مطالعه آلزایمر، این روش یک تست دیجیتالی می دهد. همانطور که قبلاً در آلمان، ایالات متحده، سوئد و سایر کشورها انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید :  نقش پروتئین تائو در آلزایمر

چشم انداز آینده

مطالعات بیشتر در حال آماده سازی یا در حال انجام است. ارزیابی جدید حافظه قرار است بر روی گروه‌های مطالعاتی بزرگ‌تر نیز آزمایش شود، و محققان همچنین قصد دارند بررسی کنند که آیا می‌توان از آن برای ردیابی پیشرفت بیماری آلزایمر در مدت زمان طولانی‌تری استفاده کرد. برون می‌گوید: «اطلاعات در مورد سرعت کاهش حافظه در طول زمان برای پزشکان و بیماران مهم است. همچنین برای آزمایش‌های بالینی مهم است، زیرا هدف درمان‌های جدید کاهش سرعت افت شناختی است.»

«برای پیشبرد چنین خودآزمایی ها، داده های بالینی بیمار باید به خودآزمایی های خارج از کلینیک، در دنیای واقعی مرتبط شود. این کار آسانی نیست، اما همانطور که مطالعه فعلی ما نشان می دهد، ما به عنوان یک زمینه در حال پیشرفت هستیم».

منبع

مطالب مرتبط

 نقش پروتئین تائو در آلزایمر 

 نقش پروتئین تائو در آلزایمر 

اثرات بیماری آلزایمر ویرانگر است: ناتوانی در شناخت عزیزان، از دست دادن خاطرات ارزشمند، از دست دادن توانایی انجام کارهای ساده، رنج ناشی از تغییرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *