درک نقش رژیم غذایی در اصلاح خطر ابتلا به بیماری آلزایمر

درک نقش رژیم غذایی در اصلاح خطر ابتلا به بیماری آلزایمر

در یک مطالعه دقیق با عنوان «نقش رژیم غذایی در اصلاح خطر ابتلا به بیماری آلزایمر: تاریخچه و درک فعلی» منتشر شده در مجله بیماری آلزایمر، در نهایت می توانیم ببینیم که کدام رژیم ها در کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مفید هستند. نقش رژیم غذایی در اصلاح خطر ابتلا به بیماری آلزایمر به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است.

رژیم های غذایی که بیشتر گیاهی هستند، مانند رژیم غذایی مدیترانه ای و رژیم های غذایی سنتی در چین، ژاپن و هند، خطر را کاهش می دهند، به خصوص در مقایسه با رژیم غذایی غربی.

نرخ بیماری آلزایمر در این کشورها با انتقال تغذیه به رژیم غذایی غربی افزایش می یابد. این مطالعه عوامل خطر دمانس (زوال عقل) را شناسایی می کند، از جمله مصرف بیشتر چربی های اشباع شده، گوشت، به ویژه گوشت قرمز مانند همبرگر و باربیکیو و همچنین گوشت های فرآوری شده مانند هات داگ و غذاهای فوق فرآوری شده سرشار از قند و غلات تصفیه شده.

این بررسی همچنین به ما نشان می دهد که چرا برخی غذاها خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش یا کاهش می دهند؛ به عنوان مثال، گوشت با افزایش عوامل خطر مانند التهاب، مقاومت به انسولین، استرس اکسیداتیو، چربی اشباع، محصولات نهایی گلیکوزیشن پیشرفته و تری متیل آمین N-اکسید، در خطر ابتلا به دمانس، بیشترین افزایش را می دهد. این مطالعه همچنین چندین غذای محافظت کننده در برابر بیماری آلزایمر را مشخص می کند، مانند سبزیجات برگ سبز، میوه ها و سبزیجات رنگارنگ، حبوبات (مانند لوبیا)، آجیل، اسیدهای چرب امگا 3 و غلات کامل.

غذاهای فوق فرآوری شده می توانند خطر چاقی و دیابت را که خود از عوامل خطر بیماری آلزایمر هستند، افزایش دهند. غذاهای فوق فرآوری شده اغلب فاقد مواد موجود در غذاهای گیاهی کامل هستند که دمانس را دور نگه می دارد، مانند اجزای ضد التهابی و آنتی اکسیدان ها.

فقر، محرک مهم بیماری آلزایمر در ایالات متحده است زیرا غذاهای فوق فرآوری شده و گوشت منابع انرژی ارزان‌تری نسبت به میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و سایر غذاهای مغذی‌تر هستند و در نتیجه باعث چاقی می‌شوند.

این مقاله همچنین نشان می دهد که پیش بینی می شود نرخ بیماری آلزایمر در ایالات متحده تا سال 2038 نسبت به سال 2018، 50 درصد افزایش یابد. این محاسبه بر اساس مقایسه روند چاقی در ایالات متحده با روند بیماری آلزایمر است. این مقایسه نشان می دهد که بین نرخ چاقی و نرخ بیماری آلزایمر فاصله 20 ساله وجود دارد. این تخمین بسیار نزدیک به تخمین منتشر شده توسط انجمن آلزایمر در سال 2018 است که افزایش 56 درصدی را برآورد می کند.

تخمین ما نشان می دهد که روند رو به افزایش چاقی به دلیل مصرف گوشت و غذاهای فوق فرآوری شده، نیروی محرک دمانس است. اگرچه خطر ابتلا به آلزایمر را می‌توان با رژیم غذایی کاهش داد، اما انتظار می‌رود افرادی که به رژیم غذایی غربی ادامه می‌دهند، همچنان در معرض خطر بیشتری باشند.

گرانت و بلیک به طور جامع نقش عوامل غذایی در بیماری آلزایمر را بررسی و ترکیب می‌کنند. شواهد از دیدگاه‌های مختلف نشان می‌دهد رژیمی که بر میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، آجیل، غلات کامل و … تاکید می‌کند بر گوشت، به ویژه گوشت قرمز، اشباع شده، چربی ها و غذاهای فوق فرآوری شده با کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط است.

بی تحرکی و چاقی نیز به افزایش خطر کمک می کند؛ علاوه بر این، الگوهای رژیم غذایی و سبک زندگی مرتبط با خطر بالاتر ابتلا به بیماری آلزایمر بر مجموعه مکانیسم هایی تأثیر می گذارد و اعتقاد بر این است که خطر را افزایش می دهد، از جمله التهاب، مقاومت به انسولین و استرس اکسیداتیو. گرانت و بلیک ادعای قوی دارند که اگرچه تحقیقات بیشتری برای درک بهتر مکانیسم‌ها لازم است، رژیم غذایی و عوامل سبک زندگی مرتبط با دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و برخی سرطان‌ها احتمالاً بر خطر ابتلا به بیماری آلزایمر تأثیر می‌گذارند.

گرانت و بلیک بررسی جامعی در مورد رژیم غذایی و سایر عوامل موثر بر خطر ابتلا به بیماری آلزایمر ارائه می دهند. جدا از نوع خاص رژیم غذایی، آنها نشان می دهند که مصرف گوشت قرمز، مقاومت به انسولین، چاقی، گونه های فعال اکسیژن، استرس اکسیداتیو، فیتوکمیکال ها و هموسیستئین، از جمله عوامل دیگر، با التهاب عصبی تعامل دارند و نقش عمده ای در علت بیماری آلزایمر دارند.

بیشتر بخوانید : رژیم غذایی می تواند بر خلق و خو، رفتار و موارد دیگر تأثیر بگذارد

منبع

مطالب مرتبط

 نقش پروتئین تائو در آلزایمر 

 نقش پروتئین تائو در آلزایمر 

اثرات بیماری آلزایمر ویرانگر است: ناتوانی در شناخت عزیزان، از دست دادن خاطرات ارزشمند، از دست دادن توانایی انجام کارهای ساده، رنج ناشی از تغییرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *