خواب‌هراسی، ترس از خواب یا سومنوفوبیا چیست؟

ترس از خواب

خواب هراسی ترس شدید از خواب است. افراد مبتلا به ترس از خواب ممکن است در طول روز در مورد اینکه چگونه می‌توانند از خواب اجتناب کنند نگران باشند یا وسواس داشته باشند. آنها ممکن است از اتفاقاتی که در هنگام به خواب رفتن روی می دهد بترسند، مانند دیدن کابوس یا راه رفتن در خواب.

هراس از خواب یک نوع فوبیای خاص است. فوبیاهای خاص ترس های شدید مربوط به اشیاء، موقعیت ها یا حیوانات خاص هستند. اکثر افراد مبتلا به فوبیای خاص می دانند که اضطرابی که احساس می کنند در مقایسه با تهدید واقعی ترس بسیار شدید است. با این حال، مدیریت علائم اضطراب می تواند دشوار باشد.

تفاوت خواب هراسی و اضطراب خواب چیست؟

خواب هراسی و اضطراب خواب هر دو شامل نگرانی در مورد به خواب رفتن هستند. افراد مبتلا به اضطراب خواب ممکن است احساس اضطراب کنند زیرا برای خواب کافی تلاش می کنند. افراد مبتلا به ترس از خواب اغلب ترس شدیدتری را تجربه می‌کنند، مانند نگرانی از اینکه اتفاق بدی در هنگام خواب برایشان بیفتد.

چه کسی ممکن است به ترس از خواب مبتلا شود؟

مهم ترین عامل خطر خواب هراسی سابقه پاراسومنیا یا خواب پریشی است. پاراسومنیا مشکلات مزمن مرتبط با خواب است، مانند کابوس دیدن یا فلج خواب. افرادی که خواب پریشی دارند ممکن است در مورد خوابیدن احساس اضطراب کنند. آنها این نگرانی را دارند زیرا می ترسند دوباره مشکلات خواب را تجربه کنند.

سایر اختلالات خواب مانند بی خوابی نیز خطر ابتلا را افزایش می دهد. اگر موارد زیر را داشته باشید، احتمال ابتلا به خواب‌هراسی بیشتر است.

ترس از خواب چقدر شایع است؟

کارشناسان دقیقا نمی دانند چه تعداد از افراد ترس از خواب را تجربه می کنند. تحقیقات نشان می دهد که بیش از 40 میلیون بزرگسال در ایالات متحده به اختلال خواب مزمن مبتلا هستند و بیش از 12 درصد از بزرگسالان در ایالات متحده یک فوبیای خاص دارند. فوبیای خاص در زنان دو برابر بیشتر از مردان است.

چه چیزی باعث ترس از خواب می شود؟

کارشناسان دقیقاً نمی دانند چه چیزی باعث این حالت می شود. عوامل زیادی می توانند در ترس از خواب نقش داشته باشند. برای بسیاری از افراد، این حالت ناشی از موارد زیر است:

  • ترس از مردن در خواب
  • توهمات
  • کابوس ها
  • فلج خواب

افرادی که دارای اختلال استرس پس از سانحه هستند نیز بیشتر در معرض ابتلا به خواب هراسی هستند. اختلال استرس پس از سانحه اغلب باعث وحشت شبانه، راه رفتن در خواب یا سایر اختلالات خواب می شود که می تواند منجر به ترس عمومی از خواب شود.

آیا عوامل خطر وجود دارد؟

اگر یکی از اعضای نزدیک خانواده شما فوبیا یا سابقه خانوادگی اضطراب دارد، بیشتر احتمال دارد به فوبیای خاص مبتلا شوید.

داشتن یک اختلال خواب یا وضعیت پزشکی جدی ممکن است خطر را افزایش دهد. اگر از خطر مرگ در ارتباط با نگرانی سلامتی خود آگاه هستید، ممکن است در مورد مردن در خواب مضطرب شوید و در نهایت به خواب‌هراسی مبتلا شوید.

علائم ترس از خواب‌ چیست؟

علائم سلامت روان خاص ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • احساس ترس و اضطراب هنگام فکر کردن به خواب
  • با نزدیک شدن به زمان خواب، پریشانی را تجربه کنید
  • تا حد امکان از رفتن به رختخواب یا بیدار ماندن خودداری کنید
  • داشتن حملات پانیک زمانی که وقت خواب است
  • مشکل در تمرکز بر چیزهایی به جز نگرانی و ترس مربوط به خواب
  • تحریک پذیری یا نوسانات خلقی
  • به خاطر سپردن چیزها به سختی

علائم جسمی اغلب عبارتند از:

  • حالت تهوع یا سایر مشکلات معده مربوط به اضطراب مداوم نزدیک خواب
  • سفتی در قفسه سینه و افزایش ضربان قلب هنگام فکر کردن به خواب
  • عرق کردن، لرز و تهویه بیش از حد یا سایر مشکلات تنفسی زمانی که به خواب فکر می کنید

کودکانی که از خوابیدن می ترسند همچنین ممکن است:

  • به مراقبان بچسبند
  • بی اختیار گریه کنند
  • در طول شب چندین بار بیدار شوند
  • کج خلقی داشته باشند
  • در رفتن به رختخواب مقاومت کنند

اجتناب کامل از خواب امکان پذیر نیست. اگر مدتی است که خواب‌هراسی داشته‌اید، احتمالاً بیشتر شب‌ها می‌توانید کمی بخوابید. اما این خواب ممکن است خیلی آرام نباشد. ممکن است مرتب از خواب بیدار شوید و در به خواب رفتن مجدد دچار مشکل شوید.

سایر نشانه‌های ترس از خواب‌ حول تکنیک‌های مقابله است. برخی از مردم ترجیح می دهند برای حواس پرتی، چراغ ها، تلویزیون یا موسیقی را روشن کنند. برخی دیگر ممکن است برای کاهش احساس ترس از خواب به موادی از جمله الکل روی آورند.

چگونه خواب هراسی تشخیص داده می شود؟

اگر مشکوک به ترس از خواب‌ هستید، به پزشک خود اطلاع دهید. آنها ممکن است برای تأیید یا رد این شرایط از شما سؤال کنند.

آنها ممکن است بپرسند که آیا ترس از خوابیدن:

  • بر کیفیت خواب شما تأثیر می گذارد.
  • حواس شما را از کارهای روزمره پرت می کند.
  • شش ماه یا بیشتر طول کشیده است.
  • در روابط، کار، مدرسه یا سایر مسئولیت های شما دخالت می کند.
  • منجر به استرس یا اضطراب مداوم می شود.
  • بر سلامت عاطفی یا جسمی شما تأثیر منفی می گذارد.

چگونه درمان می شود؟

همه ترس ها نیاز به درمان ندارند. در برخی موارد، اجتناب از چیزی که از آن می ترسید نسبتاً آسان است. اما کم خوابی می تواند عواقب جدی برای سلامت جسمی و روانی داشته باشد. به همین دلیل است که درمان به طور کلی برای هر شرایطی که شما را از داشتن خواب آرام باز می دارد توصیه می شود.

درمان ممکن است به علت زمینه ای خواب هراسی بستگی داشته باشد. به عنوان مثال، اگر شما اختلال خواب دارید، پرداختن به آن مشکل ممکن است ترس ازخواب شما را برطرف کند. اما در بیشتر موارد، مواجهه درمانی موثرترین گزینه درمانی است.

  • درمان از طریق مواجهه

در مواجهه درمانی، با یک درمانگر کار خواهید کرد تا به تدریج خود را در معرض ترس خود قرار دهید و در عین حال بر روی راه هایی برای کاهش ترس و اضطراب کار کنید.

برای خواب‌هراسی، مواجهه درمانی ممکن است شامل بحث در مورد ترس، استفاده از تکنیک‌های آرام‌سازی و سپس تصور اینکه خواب خوب شبانه چگونه است، باشد.

در مرحله بعد، ممکن است شامل مشاهده تصاویر افرادی باشد که در خواب هستند و به نظر می رسد به راحتی در حال استراحت هستند. سپس، وقتی بر این نشانه‌ها مسلط شدید، ممکن است تشویق شوید که چرت‌های کوتاهی داشته باشید – با شریک زندگی، والدین یا دوست مورد اعتمادی که در خانه حضور دارند – تا اعتماد کنید که می‌توانید با خیال راحت از خواب بیدار شوید.

گزینه دیگری برای مواجهه درمانی بیشتر، خوابیدن در آزمایشگاه خواب یا با یک متخصص پزشکی است که در حین خواب بیدار می ماند، خواه چرت باشد یا یک شب.

  • درمان شناختی رفتاری 

درمان شناختی رفتاری نیز ممکن است کمک کند. این رویکرد به شما کمک می‌کند ترس‌های مربوط به خواب را شناسایی کرده و با آن‌ها کار کنید. شما یاد خواهید گرفت که وقتی افکار را تجربه می کنید به چالش بکشید و آنها را مجدداً تنظیم کنید تا باعث ناراحتی کمتری شوند. این افکار ممکن است مربوط به خود خواب یا ترس خاصی باشد که باعث اضطراب در هنگام خواب می شود.

یکی از رویکردهایی که ممکن است درمانگر شما توصیه کند، محدودیت خواب است. این امر شامل رفتن به رختخواب و بیدار شدن در زمان های خاص است، صرف نظر از اینکه واقعا چقدر می خوابید. این کار به بدن شما کمک می کند تا الگوهای خواب بهتری ایجاد کند که در ترکیب با درمان شناختی رفتاری می تواند برای ترسیدن هنگام خواب مفید باشد.

  • دارو

در حالی که هیچ دارویی وجود ندارد که به طور ویژه ترس های خاص را درمان کند، داروهای خاص می توانند علائم ترس و اضطراب را کاهش دهند و ممکن است در صورت استفاده همراه با درمان مفید باشند.

روانپزشک ممکن است مسدود کننده های بتا یا بنزودیازپین ها را برای استفاده کوتاه مدت یا گاه به گاه تجویز کند:

مسدود کننده های بتا به کاهش علائم فیزیکی اضطراب کمک می کنند. به عنوان مثال، این داروها می توانند به شما کمک کنند ضربان قلب را ثابت نگه دارید و فشار خون را افزایش ندهند.

بنزودیازپین ها نوعی آرام بخش هستند که می توانند به رفع علائم اضطراب کمک کنند. آنها می توانند اعتیاد آور باشند، بنابراین قرار نیست برای مدت طولانی از آنها استفاده شود.

پزشک شما همچنین ممکن است یک کمک خواب کوتاه مدت را برای کمک به خواب بهتر و در عین حال رفع ترس در درمان توصیه کند.

چگونه می توانم خطر خواب هراسی را کاهش دهم؟

یک راه واحد برای جلوگیری از ترس از خواب وجود ندارد. ممکن است با اتخاذ عادات سبک زندگی سالم شانس خود را برای بهتر خوابیدن افزایش دهید. ارائه دهنده مراقبت های سلامتی ممکن است این عادات را بهداشت خواب خوب بنامد.

شما ممکن است:

  • حداقل یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب از تبلت، تلفن هوشمند یا تلویزیون استفاده نکنید.
  • یک رژیم غذایی مغذی داشته باشید و غذاهای فرآوری شده را محدود کنید.
  • به طور منظم ورزش کنید.
  • کافئین و الکل را محدود کنید که می تواند بر چرخه خواب تأثیر بگذارد.
  • در یک محیط خنک و تاریک بخوابید.

آیا اثرات بلندمدت خواب هراسی وجود دارد؟

کمبود خواب طولانی مدت می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود. کمبود خواب مداوم می تواند خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش دهد:

بسیاری از افراد مبتلا به خواب‌هراسی نیز ممکن است برای به خواب رفتن از مواد مخدر استفاده کنند. خواب‌هراسی درمان‌نشده ممکن است خطر اعتیاد به مواد مخدر (اختلال مصرف مواد)، مصرف بیش از حد حشیش یا اعتیاد به الکل را افزایش دهد.

آیا درمانی برای هراس از خواب وجود دارد؟

هیچ درمان واحدی برای هراس از خواب وجود ندارد. با درمان، علائم برخی از افراد از بین می رود. درحالیکه برخی افراد یاد می گیرند که این وضعیت را در درازمدت مدیریت کنند. برای کاهش علائم خواب هراسی، با یک ارائه دهنده مراقبت های سلامتی در مورد گزینه های درمانی صحبت کنید.

خلاصه

هراس از خواب، ترس شدید از خواب، ممکن است مانع از برآورده کردن خواب مورد نیاز بدن برای عملکرد شود. اگر هراس از خواب دارید، احتمالاً مشکلات سلامت جسمانی مرتبط با کمبود خواب را همراه با فوبیای اضطراب و پریشانی که معمولاً به واسطه آن ایجاد می‌شود، تجربه خواهید کرد.

اگر فکر می‌کنید که ممکن است خواب‌هراسی داشته باشید، با ارائه‌دهنده مراقبت‌های سلامتی اولیه خود صحبت کنید. آنها می توانند شما را به یک متخصص سلامت روان با تجربه در تشخیص و درمان ترس معرفی کنند.

منابع

https://www.healthline.com/health/somniphobia#takeaway

https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/22645-somniphobia

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *