تغییرات میکروبیوم روده: هشدار اولیه برای بیماری آلزایمر؟

تغییرات میکروبیوم روده هشدار اولیه برای بیماری آلزایمر

خلاصه: ترکیب باکتری های روده در افراد در مراحل اولیه بیماری آلزایمر به طور قابل توجهی با افراد سالم متفاوت است.

این یافته، راه را برای استفاده بالقوه از ترکیب باکتریایی روده به عنوان وسیله ای برای شناسایی افراد در معرض خطر ابتلا به زوال عقل هموار می کند؛ علاوه بر این، در را برای طراحی درمان‌های پیشگیرانه باز می‌کند که میکروبیوم روده را برای جلوگیری از افت شناختی تغییر می‌دهند.

با این حال، رابطه علت و معلولی بین روده و مغز هنوز به طور کامل مشخص نشده است.

نکات کلیدی:

  • این مطالعه نشان داد که افراد سالم و آنهایی که مبتلا به آلزایمر زودرس و پیش علامتی هستند، با وجود داشتن رژیم غذایی مشابه، باکتری‌های روده متفاوتی داشتند.
  • تفاوت در باکتری های روده با سطوح آمیلوئید بتا و تائو، پروتئین هایی که قبل از ظاهر شدن علائم شناختی آلزایمر در مغز تجمع می یابند، مرتبط است؛ با این حال، هیچ ارتباطی با تخریب عصبی یافت نشد.
  • محققان در حال برنامه ریزی یک مطالعه بعدی پنج ساله برای بررسی بیشتر این موضوع هستند که آیا تغییرات در میکروبیوم روده علت یا نتیجه بیماری آلزایمر اولیه است یا خیر.

طبق مطالعه محققان دانشکده دانشگاه واشنگتن، افرادی که در مراحل اولیه بیماری آلزایمر هستند – پس از شروع تغییرات مغزی اما قبل از آشکار شدن علائم شناختی – مجموعه ای از باکتری ها را در روده خود نگهداری می کنند که با باکتری های روده افراد سالم متفاوت است.

این یافته ها امکان تجزیه و تحلیل جامعه باکتریایی روده را برای شناسایی افراد در معرض خطر ابتلا به زوال عقل و طراحی درمان های پیشگیرانه تغییر دهنده میکروبیوم برای جلوگیری از افت شناختی باز می کند.

گوتام دانتاس، نویسنده همکار، دکترا، پروفسور کانن آزمایشگاه و پزشکی ژنومیک گفت: «ما هنوز نمی دانیم که روده بر مغز تأثیر می گذارد یا مغز بر روده، اما دانستن این ارتباط در هر دو مورد ارزشمند است».

ممکن است تغییرات در میکروبیوم روده فقط بازخوانی تغییرات پاتولوژیک در مغز باشد. جایگزین دیگر این است که میکروبیوم روده به بیماری آلزایمر کمک می کند، در این صورت تغییر میکروبیوم روده با پروبیوتیک ها یا انتقال مدفوع ممکن است به تغییر مسیر بیماری کمک کند.

دانشمندان قبلاً می‌دانستند که میکروبیوم‌های روده افراد مبتلا به آلزایمر علامت‌دار با میکروبیوم‌های افراد سالم هم سن متفاوت است، اما انس به دانتاس گفت، هیچ کس هنوز به میکروبیوم های روده افراد در مرحله بحرانی پیش از علامتی نگاه نکرده است.

انس، یکی دیگر از نویسنده‌های مرتبط گفت: «زمانی که افراد علائم شناختی پیدا می‌کنند، تغییرات قابل توجهی وجود دارد که اغلب غیر قابل برگشت هستند».

اما اگر بتوانید فردی را در مراحل اولیه بیماری تشخیص دهید، آن زمان بهترین زمان برای مداخله موثر با درمان است.

در مراحل اولیه بیماری آلزایمر که می‌تواند دو دهه یا بیشتر طول بکشد، افراد مبتلا توده‌هایی از پروتئین‌های آمیلوئید بتا و تاو را در مغز خود جمع می‌کنند، اما علائمی از تخریب عصبی یا زوال شناختی را نشان نمی‌دهند.

به عنوان بخشی از این مطالعه، شرکت کنندگان نمونه های مدفوع، خون و مایع مغزی نخاعی را ارائه کردند. یادداشت های روزانه غذایی را نگه داشتند و تحت اسکن مغزی PET و MRI قرار گرفتند.

محققان برای تشخیص شرکت‌کنندگان در مرحله اولیه بیماری آلزایمر از افراد سالم، به دنبال نشانه‌های تجمع آمیلوئید بتا و تائو از طریق اسکن مغز و مایع مغزی نخاعی بودند. از 164 شرکت کننده، حدود یک سوم (49) علائم آلزایمر اولیه را داشتند.

یک تجزیه و تحلیل نشان داد که افراد سالم و افراد مبتلا به بیماری آلزایمر پیش بالینی، با وجود اینکه اساساً رژیم غذایی مشابهی دارند، باکتری‌های روده کاملاً متفاوتی دارند – از نظر گونه‌های باکتری موجود و فرآیندهای بیولوژیکی که در آن باکتری‌ها درگیر هستند.

این تفاوت‌ها با سطوح آمیلوئید و تائو که قبل از ظاهر شدن علائم شناختی افزایش می‌یابند، مرتبط بودند، اما با تخریب عصبی که در زمان شروع به کاهش مهارت‌های شناختی آشکار می‌شود، ارتباط نداشت. به گفته محققان، این تفاوت ها به طور بالقوه می تواند برای غربالگری اولیه بیماری آلزایمر مورد استفاده قرار گیرد.

انس گفت: «نکته خوب در مورد استفاده از میکروبیوم روده به عنوان ابزار غربالگری، سادگی و سهولت آن است».

یک روز ممکن است افراد بتوانند نمونه مدفوع تهیه کنند و متوجه شوند که آیا در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر هستند یا خیر. در مقایسه با اسکن‌های مغزی یا ضربه‌های ستون فقرات، برای بخش بزرگی از جمعیت، بسیار آسان‌تر و کمتر تهاجمی‌ و در دسترس‌تر خواهد بود».

محققان یک مطالعه پیگیری پنج ساله را با هدف تعیین اینکه آیا تفاوت در میکروبیوم روده یک علت یا نتیجه تغییرات مغزی دیده شده در بیماری آلزایمر اولیه است، راه اندازی کرده اند.

دانتاس که همچنین استاد پاتولوژی و ایمونولوژی، مهندسی زیست پزشکی، میکروبیولوژی مولکولی و اطفال است، گفت: «اگر یک پیوند مسببی وجود داشته باشد، به احتمال زیاد پیوند التهابی خواهد بود.

باکتری‌ها این کارخانه‌های شیمیایی شگفت‌انگیز هستند و برخی از متابولیت‌های آن‌ها بر التهاب روده تأثیر می‌گذارند یا حتی وارد جریان خون می‌شوند، جایی که می‌توانند بر سیستم ایمنی در سراسر بدن تأثیر بگذارند.

همه اینها در حال حاضر حدس و گمان است، اما اگر مشخص شود که یک رابطه علّی وجود دارد، می‌توانیم به این فکر کنیم که آیا ترویج باکتری‌های «خوب» یا خلاص شدن از شر باکتری‌های «بد» می‌تواند باعث کند شدن یا حتی توقف رشد بیماری آلزایمر علامت دار شود».

منبع

مطالب مرتبط

 نقش پروتئین تائو در آلزایمر 

 نقش پروتئین تائو در آلزایمر 

اثرات بیماری آلزایمر ویرانگر است: ناتوانی در شناخت عزیزان، از دست دادن خاطرات ارزشمند، از دست دادن توانایی انجام کارهای ساده، رنج ناشی از تغییرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *