از دست دادن سروتونین با افت شناختی اولیه آلزایمر مرتبط است

از دست دادن سروتونین با افت شناختی اولیه آلزایمر مرتبط است

محققان جانز هاپکینز با مقایسه اسکن PET از بیش از 90 بزرگسال با اختلال و بدون اختلال شناختی خفیف (MCI) می گویند که سطوح نسبتاً پایین تر ماده شیمیایی به اصطلاح «شادی»، سروتونین، در بخش هایی از مغز افراد مبتلا به اختلال شناختی خفیف ممکن است نقش مهمی در مشکلات حافظه از جمله بیماری آلزایمر ایفا کند.

این یافته ها که برای اولین بار به صورت آنلاین در مجله بیماری آلزایمر منتشر شد، از شواهد رو به رشدی حمایت می کند که نشان می دهد تغییرات قابل اندازه گیری در مغز افراد مبتلا به مشکلات حافظه خفیف، مدت ها قبل از تشخیص آلزایمر اتفاق می افتد و ممکن است اهداف جدیدی برای درمان هایی به منظور کاهش یا توقف پیشرفت بیماری ارائه دهد.

دکتر گوئن اسمیت، استاد روانپزشکی و علوم رفتاری در دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز، می گوید: مطالعه نشان می دهد که افراد مبتلا به اختلال شناختی خفیف، از قبل ناقل سروتونین را از دست داده اند. این معیار که منعکس کننده انحطاط سروتونین است با مشکلات حافظه مرتبط است، حتی زمانی که در مدل آماری خود اندازه گیری های MRI مربوط به تخریب عصبی و اندازه گیری های PET مربوط به پروتئین آمیلوئیدی که با بیماری آلزایمر مرتبط است را در نظر بگیریم.

اختلال شناختی خفیف مرحله تشخیصی بین عملکرد طبیعی مغز در پیری و بیماری آلزایمر (AD) را توصیف می کند. علائم اختلال شناختی خفیف شامل فراموشی مکرر رویدادهای اخیر، مشکل در یافتن کلمه و از دست دادن حس بویایی است. محققان می گویند، افراد مبتلا به اختلال شناختی خفیف ممکن است به طور نامحدود در این مرحله بمانند یا به اشکال شدیدتر نقص های شناختی پیشرفت کنند که به جستجوی نشانگرهای پیش بینی کننده و مداخلات احتمالی پیشگیری اولیه فوریت می بخشد.

محققان هشدار دادند که مطالعه آنها ارتباط بین سطوح پایین ناقل سروتونین و مشکلات حافظه در اختلال شناختی خفیف را نشان داد و برای نشان دادن علت یا نقش سروتونین در پیشرفت از اختلال شناختی خفیف به بیماری آلزایمر طراحی نشده بود. برای پاسخ به این سوالات، تحقیقات بیشتری برای مطالعه در طول زمان افراد سالم و افراد مبتلا به اختلال شناختی خفیف برای نشان دادن نقش سروتونین در پیشرفت بیماری مورد نیاز است.

برای این مطالعه، دانشمندان هاپکینز 49 داوطلب مبتلا به اختلال شناختی خفیف و 45 بزرگسال سالم 55 ساله و بالاتر را که بین سال‌های 2009 تا 2022 تحت MRI برای اندازه‌گیری تغییرات در ساختار مغز و دو اسکن توموگرافی گسیل پوزیترون (PET) از مغزشان در جانز هاپکینز قرار گرفتند، انتخاب کردند.

تیم تحقیقاتی از اسکن PET برای بررسی خاص ناقل سروتونین – یک انتقال دهنده عصبی یا ماده شیمیایی مغز که مدت ها با خلق و خوی مثبت، اشتها و خواب مرتبط است – و بررسی توزیع پروتئین آمیلوئید بتا در مغز استفاده کرد. تصور می شود که پروتئین آمیلوئید بتا نقش اصلی را در آسیب شناسی بیماری آلزایمر بازی می کند.

مطالعات انجام شده روی موش ها در جان هاپکینز نشان داده است که تخریب سروتونین قبل از ایجاد رسوبات گسترده بتا آمیلوئید در مغز اتفاق می افتد. از دست دادن سروتونین اغلب با افسردگی، اضطراب و اختلالات روانی همراه است.

محققان دریافتند که بیماران مبتلا به اختلال شناختی خفیف نسبت به افراد سالم سطوح پایین‌تری از ناقل سروتونین و سطوح بالاتر پروتئین آمیلوئید بتا داشتند. بیماران مبتلا به اختلال شناختی خفیف تا 25 درصد سطوح کمتری از ناقل سروتونین در نواحی قشر و لیمبیک، نسبت به افراد سالم داشتند. به طور خاص، آنها گزارش کردند که سطوح ناقل سروتونین کمتری در نواحی قشر، لیمبیک و زیر قشری مغز در افراد مبتلا به اختلال شناختی خفیف یافت شد، مناطقی که به طور خاص مسئول عملکرد اجرایی، احساسات و حافظه هستند.

اسمیت می‌گوید: «همبستگی بین انتقال‌دهنده‌های سروتونین پایین و مشکلات حافظه در اختلال شناختی خفیف مهم است، زیرا ممکن است یک ماده شیمیایی مغز را شناسایی کرده باشیم که می‌توانیم با خیال راحت آن را هدف قرار دهیم که ممکن است نقص‌های شناختی و به طور بالقوه علائم افسردگی را بهبود بخشد.»

«اگر بتوانیم نشان دهیم که از دست دادن سروتونین در طول زمان به طور مستقیم در انتقال از اختلال شناختی خفیف به بیماری آلزایمر دخالت دارد، داروهای ضد افسردگی به تازگی ممکن است راهی موثر برای بهبود کمبود حافظه و علائم افسردگی و بنابراین، راهی قدرتمند برای کاهش پیشرفت بیماری باشد.»

محققان می گویند مطالعات آینده شامل پیگیری طولی افراد مبتلا به اختلال شناختی خفیف برای مقایسه دژنراسیون سروتونین با افزایش سطح پروتئین آمیلوئید بتا و همچنین افزایش سطح پروتئین تائو است که در مقایسه با بزرگسالان سالم، با بیماری آلزایمر نیز مرتبط است. آنها همچنین در حال مطالعه داروهای ضد افسردگی چند وجهی برای درمان افسردگی و نقص حافظه به امید کاهش و توقف علائم هستند.

بیشتر بخوانید : هیچ مدرکی مبنی بر اینکه افسردگی ناشی از سطوح پایین سروتونین است وجود ندارد

منبع

مطالب مرتبط

 نقش پروتئین تائو در آلزایمر 

 نقش پروتئین تائو در آلزایمر 

اثرات بیماری آلزایمر ویرانگر است: ناتوانی در شناخت عزیزان، از دست دادن خاطرات ارزشمند، از دست دادن توانایی انجام کارهای ساده، رنج ناشی از تغییرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *