آیا درمانی برای اختلال شناختی خفیف وجود دارد؟

آیا درمانی برای اختلال شناختی خفیف وجود دارد؟

در حال حاضر هیچ دارویی برای درمان اختلالات شناختی خفیف تأیید نشده است. داروهایی که برای درمان علائم بیماری آلزایمر استفاده می‌شوند با نتایج متفاوتی آزمایش شده‌اند (برخی کارآزمایی‌ها سودمندی در استفاده از این داروها برای اختلالات شناختی خفیف را نشان داده‌اند، برخی دیگر نه). اخیراً، یک مرور جهانی از مطالعات مربوط به اختلال شناختی خفیف توسط آکادمی نورولوژی آمریکا به این نتیجه رسید که داروهای مورداستفاده برای درمان بیماری آلزایمر هیچ مزیت شناختی یا کاهش سرعت پیشرفت اختلال شناختی خفیف به زوال عقل را نشان نمی‌دهند. آزمایش‌های سایر داروها ازجمله NSAID ها، جینکو بیلوبا و ویتامین E فایده واضحی را نشان نداده است.

اگر یک وضعیت پزشکی قابل‌درمان به‌عنوان علت اختلال شناختی خفیف مشخص شود، بیمار باید برای آن شرایط تحت درمان قرار گیرد. همچنین در صورت وجود علائم رفتاری یا روان‌پزشکی (مثلاً بی‌قراری، عصبانیت، اضطراب، مشکلات خواب، افسردگی، هذیان) و تداخل در کیفیت زندگی بیمار، ممکن است دارو تجویز شود.

درمان علل برگشت پذیر اختلال شناختی خفیف

سایر بیماری‌های رایج به غیر از اختلال شناختی خفیف می‌تواند باعث شود شما احساس فراموشی کنید یا از نظر ذهنی کمتر از حد معمول هوشیار باشید. درمان این شرایط می تواند به بهبود حافظه و عملکرد کلی ذهن شما کمک کند. شرایطی که می تواند بر حافظه تأثیر بگذارد عبارتند از:

  • فشار خون بالا. افراد مبتلا به اختلال شناختی خفیف بیشتر در معرض مشکلات عروق خونی داخل مغز هستند. فشار خون بالا می تواند این مشکلات را بدتر کند و باعث مشکلات حافظه شود. پزشک می تواند فشار خون شما را کنترل کند و در صورت بالا بودن فشار، اقداماتی را برای کاهش آن توصیه می کند.
  • افسردگی. وقتی افسرده هستید، اغلب احساس فراموشی و ذهنی «مه آلود» می کنید. افسردگی در افراد مبتلا به اختلال شناختی خفیف شایع است. درمان افسردگی ممکن است به بهبود حافظه کمک کند و که کنار آمدن با تغییرات زندگی را آسان تر می کند.
  • آپنه خواب. در این شرایط، تنفس شما به طور مکرر متوقف می شود و زمانی که خواب هستید شروع می شود و استراحت شبانه خوب را دشوار می کند. آپنه خواب می تواند باعث شود در طول روز احساس خستگی مفرط، فراموشی و ناتوانی در تمرکز کنید. درمان می تواند این علائم را بهبود بخشد و هوشیاری را بازگرداند.

بیشتر بخوانید : آپنه خواب پیری را تسریع می کند، اما درمان ممکن است آن را معکوس کند

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *