کودکان در معرض خطر ام اس اغلب در مراحل اولیه شناسایی نمی شوند

کودکان در معرض خطر مولتیپل اسکلروزیس

مطالعه نشان می‌دهد ابزارهای تشخیصی که برای بزرگسالان در معرض خطر استفاده می‌شوند، در پیش‌بینی اختلال عصبی در بیماران جوان ناکام هستند.

تاریخ: 16 مارس 2023

منبع: دانشگاه راتگرز

خلاصه: بر اساس یک مطالعه جدید، معیارهایی که توسط متخصصان مغز و اعصاب برای ارزیابی مولتیپل اسکلروزیس (ام اس) در بزرگسالان استفاده می‌شود، ممکن است در شناسایی بیماری در کودکان با تصویربرداری مشکوک به این بیماری ناکام باشد، به عبارتی نادیده گرفتنی که می‌تواند درمان بیماری را در مراحل اولیه آن به تاخیر بیندازد.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) ابزار اولیه ای است که برای تشخیص ام اس استفاده می شود و پزشکان در طول سال ها استانداردهای مختلفی را برای طبقه بندی افرادی که احتمال ابتلا به این بیماری را دارند اعمال کرده اند. آخرین استاندارد که به عنوان معیار مک دونالد شناخته می شود، آخرین بار در سال 2017 به روز شد.

در برخی موارد، تصویربرداری مشکوک برای ام اس به طور اتفاقی قبل از بروز بیماری پیدا می شود، وضعیتی که به عنوان سندرم ایزوله شده از نظر رادیولوژی (RIS) شناخته می شود. اما پس از بررسی MRI کودکان مبتلا به RIS، محققان دریافتند که این معیارها احتمالاً برای اطفال بیمار ناکافی هستند.

ویکرام بیس، مدیر بخش عصبی کودک و ناتوانی‌های رشدی در راتگرز، مدرسه پزشکی رابرت وود جانسون و نویسنده اصلی این مطالعه که در مجله مولتیپل اسکلروزیس و اختلالات مرتبط منتشر شده است گفت: در مطالعه ما، همه بیماران معیارهای مک‌دونالد یا بارخوف (استاندارد فعلی برای تشخیص RIS بزرگسالان) را نداشتند، اما برخی از آنها به ام‌اس مبتلا شدند. این امر نشان می دهد که معیارهای مورد استفاده برای توصیف RIS در بزرگسالان ممکن است برای جمعیت جوان ناکافی باشد.

برای تعیین اینکه آیا کودکان مبتلا به یافته های MRI غیر طبیعی علائم مرتبط با ام اس را بروز می دهند یا خیر و برای درک اینکه چگونه ابزارهای تشخیصی مورد استفاده برای بزرگسالان، برای کودکان کاربرد دارد، محققان تصاویر MR از کودکان مشکوک به دمیلیناسیون، آسیب به غلاف محافظ میلین که رشته های عصبی مغز را احاطه کرده است را بررسی کردند.

هنگامی که غلاف میلین آسیب می بیند، تکانه های عصبی کند یا حتی متوقف می شوند و باعث مشکلات عصبی می شوند. این آسیب به صورت ضایعات – لکه های سفید یا خاکستری – در MRI ظاهر می شود. دلایل زیادی برای یافته های غیر طبیعی MRI وجود دارد. بیشتر آنها نشان دهنده دمیلیناسیون نیستند. در حالی که همه بیماران با یافته های MRI معمولی برای دمیلیناسیون به ام اس مبتلا نمی شوند، تعداد قابل توجهی از آنها مبتلا می شوند.

شرکت کنندگان در این مطالعه از طریق شبکه مراکز مولتیپل اسکلروزیس کودکان و پایگاه های داده دانشکده پزشکی رابرت وود جانسون راتگرز شناسایی شدند. بیماران بین 7.6 سال تا 17.8 سال سن داشتند و هر کدام یافته های MRI داشتند که دمیلیناسیون را نشان می داد.

هیچ یک از کودکان در این مطالعه علائم جسمی یا عصبی مشترک با ام اس  مانند تاری دید یا از دست دادن بینایی، سرگیجه، بی حسی یا ضعف در یک یا هر دو پا را در زمان MRI اولیه نداشتند. در حالی که پایگاه داده دلیل آزمایش شرکت کنندگان را ثبت نکرده است، ویکرام بیس گفت سردرد شایع ترین دلیل است.

پس از بررسی اولیه داده‌های MRI، داده‌های بیمار در مدت میانگین 3.7 سال برای اندازه‌گیری توسعه اولین حمله ام‌اس یا ضایعات جدید ارزیابی شد. از 38 بیمار شرکت‌کرده در مطالعه، 14 نفر از 35 نفر (40 درصد) حمله بالینی جدیدی را تجربه کردند و 27 نفر از37 نفر (73 درصد) ضایعات MRI جدید را در طول دوره بررسی نشان دادند.

هنگامی که محققان اقدامات تشخیصی کنونی ام اس را برای گروه، مورد استفاده قرار دادند، دریافتند که بسیاری از بیماران با وجود اینکه معیارهای مک دونالد یا بارخوف را برآورده نمی کنند، همچنان به ام اس مبتلا می شوند.

ویکرام بیس گفت: پیدا کردن زودهنگام ام اس می تواند به پزشک کمک کند تا مجموعه ای از مشکلات آینده را برای بیماران خود برطرف کند. اما این امر تنها با ابزارهای تشخیصی دقیق امکان پذیر است.

طبق اعلام فدراسیون بین المللی ام اس، شبکه جهانی جوامع ام اس، در ایالات متحده، حدود 1 میلیون نفر با ام اس زندگی می کنند و حدود 4000 نفر زیر 18 سال سن دارند.

منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *