افراد مبتلا به صرع عمر کوتاه تری دارند

افراد مبتلا به صرع عمر کوتاه تری دارند

تاریخ: 5  آوریل 2022

منبع: دانشگاه آرهوس

طول عمر بیماران صرعی چقدر است؟ یک فرد مبتلا به صرع به طور متوسط چه میزان عمر دارد؟

خلاصه: به طور متوسط، افراد مبتلا به صرع 10 تا 12 سال کمتر از افرادی که این بیماری را ندارند زندگی می کنند. مرگ و میر بیش از حد به ویژه در میان افراد مبتلا به صرع و اختلالات روانی مشهود است.

50000 دانمارکی مبتلا به صرع هستند که یکی از شایع ترین بیماری های عصبی است. تحقیقات جدید نشان می دهد که افراد مبتلا به صرع به طور قابل توجهی زودتر از افراد بدون صرع می میرند – به طور متوسط آنها 10 تا 12 سال کمتر عمر می کنند.

جولی ورنبرگ درایر، که محقق ارشد مرکز ملی تحقیقات در دانشگاه آرهوس و یکی از محققین پشت این مطالعه است، توضیح می‌دهد: «کاهش چشمگیر امید به زندگی هم در افرادی که در نتیجه یک بیماری زمینه‌ای مانند سرطان مغز یا سکته مغزی به صرع مبتلا می‌شوند و هم در افرادی که بدون دلیل زمینه‌ای آشکار به صرع مبتلا می‌شوند، دیده می‌شود».

طیف گسترده ای از علل مرگ و میر

میانگین کاهش امید به زندگی برای مردان مبتلا به صرع 12 سال و برای زنان 11 سال بود. مرگ و میر بیش از حد به ویژه در میان افراد مبتلا به صرع و اختلالات روانی مشهود است، جایی که امید به زندگی به طور متوسط تا 16 سال کاهش یافته است.

جاکوب کریستنسن، دانشیار بالینی در دانشگاه آرهوس و مشاور در بخش نورولوژی در بیمارستان دانشگاه آرهوس است و همچنین یکی از محققین این مطالعه می گوید:« ما دریافتیم که کاهش امید به زندگی برای افراد مبتلا به صرع با طیف گسترده ای از علل مرگ مرتبط است که فقط شامل بیماری های عصبی نیست، بلکه بیماری های قلبی عروقی، اختلالات روانپزشکی، شرایط مرتبط با الکل، تصادفات و خودکشی را نیز شامل می شود».

انجام این مطالعه با استفاده از ثبت مراقبت های سلامتی دانمارکی برای پیگیری تقریباً شش میلیون دانمارکی، از جمله بیش از 130000 فرد مبتلا به صرع، امکان پذیر شد.

جولی ورنبرگ درایر می گوید: «این مطالعه بزرگ امکان تجزیه و تحلیل دقیق طیف وسیعی از علل مختلف مرگ را فراهم کرده است و ما برای اولین بار توانستیم تعداد سال های از دست رفته به دلیل دلایل فردی مرگ در افراد مبتلا به صرع را تخمین بزنیم. این اطلاعات مهمی است، زیرا می توان از آن برای هدف قرار دادن تلاش های پیشگیرانه به منظور کاهش شکاف مرگ و میر که در حال حاضر در افراد مبتلا به صرع مشاهده می کنیم، استفاده کرد.

طول عمر بیماران صرعی

مرگ و میر باید کاهش یابد

نتایج به تازگی در مجله علمی Brain منتشر شده است.

به گفته محققان، میزان مرگ و میر در میان افراد مبتلا به صرع به دلیل طیف گسترده ای از شرایط مختلف است که تقریباً همه تخصص های پزشکی را شامل می شود. بنابراین نیاز به تلاش جمعی برای کاهش مرگ و میر وجود دارد.

جاکوب کریستنسن گفت: «نتایج هشداردهنده دانش مهمی را برای همه متخصصان مراقبت های سلامتی فراهم می کند که به هر طریقی با افراد مبتلا به صرع در تماس هستند. همچنین هنگام اولویت بندی و تخصیص منابع در سیستم مراقبت های سلامتی اهمیت دارد. نتایج به وضوح نشان می دهد که بیماری صرع چقدر می تواند جدی باشد و یافته‌های مطالعه باید در اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی اقدامات پیشگیرانه صرع مورد استفاده قرار گیرد».

«این مطالعه باید با تحقیقات بیشتری دنبال شود، به عنوان مثال در مورد این سوال که چگونه درمان پزشکی و تشنج های مکرر بر امید به زندگی تاثیر می گذارد».

منبع

https://www.sciencedaily.com/releases/2022/04/220405123924.htm

Julie Werenberg Dreier, Thomas Munk Lauersen, Torbjörn Tomson, Oleguer Plana-Ripoll, Jakob Christensen. Cause-specific mortality and life years lost in people with epilepsy: a Danish cohort studyBrain, 2022; DOI: 10.1093/brain/awac042

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *