هوش مصنوعی خواب و سلامت روده را به رفتارهای اوتیسم پیوند می دهد

خلاصه: محققان از هوش مصنوعی برای کشف ارتباط بین خواب و سلامت دستگاه گوارش و رفتارهای چالش برانگیز در افراد مبتلا به اوتیسم مانند آسیب به خود و پرخاشگری استفاده کردند. این مطالعه که بینش‌های جدیدی را برای پیش‌بینی این رفتارها ارائه می‌کند، نشان داد که برای 20 درصد از افراد، مسائل دستگاه گوارش می‌توانند چالش‌های رفتاری روز بعد را با دقت بیش از 80 درصد پیش‌بینی کنند. کیفیت خواب نیز عامل مهمی بود. این یافته‌ها می‌تواند به مراقبان کمک کند تا این رفتارها را بهتر پیش‌بینی و مدیریت کنند و مراقبت از مبتلایان به اوتیسم را افزایش دهند.

نکات کلیدی:

  • این مطالعه با استفاده از هوش مصنوعی، مشکلات گوارشی و کیفیت پایین خواب را به عنوان پیش بینی کننده رفتارهای چالش برانگیز در افراد مبتلا به اوتیسم عمیق شناسایی کرد.
  • مدل پیش‌بینی برای یک پنجم شرکت‌کنندگان در مطالعه 80 نفره بیش از 80 درصد دقیق بود.
  • داده های تجزیه و تحلیل شده بیش از 18 ماه از ساکنان مرکز اکتشاف را شامل می شود و زمینه ای غنی و واقعی برای یافته ها فراهم می کند.

محققان موسسه پلی تکنیک رنسلیر با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل سال‌ها داده‌های زیست‌پزشکی، ارتباط احتمالی بین خواب، سلامت دستگاه گوارش و دو رفتار بالقوه مضر که اغلب با اوتیسم عمیق مرتبط هستند، کشف کرده‌اند: خود آسیبی و پرخاشگری.

مطالعه آنها در مجله پزشکی شخصی منتشر شده است.

افراد مبتلا به اوتیسم اغلب نیاز به مراقبت شبانه روزی دارند؛ بعلاوه، غیر معمول نیست که آنها رفتارهای خودآزاری و تهاجمی از خود نشان دهند که نگرانی های ایمنی را برای خود و مراقبانشان ایجاد می کند. اجتناب یا کاهش رفتارهای چالش برانگیز پتانسیل بهبود زندگی افراد مبتلا به اوتیسم را دارد.

یورگن هان، Ph.D، نویسنده ارشد مطالعه جدید و سرپرست، گفت: «این کار پتانسیل این را دارد که روزی به مراقبان کمک کند پیش‌بینی کنند که چه زمانی این رفتارهای چالش‌برانگیز محتمل‌تر است و به آنها کمک می‌کند تا فعالیت‌ها را بهتر برنامه‌ریزی کنند و از رفاه همه اطمینان حاصل کنند.

این مطالعه نه تنها خواب و مشکلات گوارشی را با رفتارهای چالش برانگیز آینده مرتبط می‌کند، بلکه نشان می‌دهد که این مشکلات سلامتی می‌تواند به پیش‌بینی رفتار روز بعد کمک کند.

محققان دریافتند که برای یک نفر از هر پنج نوجوان در گروه مطالعه 80 نفره، مسائل گوارشی مانند اسهال و یبوست، رفتارهای چالش برانگیز روز بعد را با دقت بیش از 80 درصد پیش بینی می کنند.

کیفیت خواب پایین – دشواری در به خواب رفتن یا بیدار شدن چندین بار در طول شب – نیز بر رفتار تأثیر گذاشت.

ما تعجب نکردیم زمانی که دیدیم مشکلات گوارشی و خواب تأثیر داشتند، زیرا اینها مشکلات سلامتی رایج در افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم است.

هان از مرکز بیوتکنولوژی و مطالعات بین رشته ای گفت: «با این حال، یافتن چنین ارتباط قوی بین این مسائل و رفتارهای چالش برانگیز از نظر بالینی مهم است و ارزش بررسی بیشتر را دارد.»

حجم زیادی از داده‌های مورد استفاده در این مطالعه توسط پزشکان مرکز کشف، یک مرکز تحقیقاتی، آموزشی و اقامتی عالی در هریس، نیویورک، جمع‌آوری شد که به کودکان و بزرگسالان دارای ناتوانی‌های پزشکی و رشدی مانند اختلالات طیف اوتیسم خدمات می‌دهد.

ترزا هملین، رئیس مرکز اکتشاف و یکی از نویسندگان همکار این مطالعه گفت: «من در مورد نتایج این مطالعه بسیار هیجان‌زده هستم. در مرکز، مجموعه بسیار بزرگی از داده‌ها داریم که بیش از یک دهه را در بر می‌گیرد، اما این مجموعه داده‌ای پیچیده با داده‌های بیولوژیکی، رفتاری و محیطی است.

این مطالعه نشان می‌دهد که با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، ما این داده‌ها را به اطلاعات قابل استفاده تبدیل می‌کنیم تا بهتر پیش‌بینی کنیم که چه زمانی ممکن است یک فرد رفتار قابل توجهی از خود نشان دهد. اگر بتوانیم رفتاری را پیش‌بینی کنیم، می‌توانیم روی کاهش یا جلوگیری از تأثیر آن رفتار بر فرد و دیگران کار کنیم. این بزرگ است.

هان توضیح داد در حالی که اوتیسم عمیق یک وضعیت همیشگی است، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و مراقبان می توانند به خواب و سلامت دستگاه گوارش بپردازند که این مطالعه نشان می دهد که به نوبه خود می تواند به رفتارهای چالش برانگیز کمک کند.

دکتر هان به دلیل کارش در تقاطع اختلال طیف اوتیسم و تجزیه و تحلیل داده‌های زیست‌پزشکی مشهور است و این مطالعه اخیر نشان می‌دهد که چگونه رویکردهای هوش مصنوعی می‌توانند به درمان‌ها و اقدامات درمانی امیدوارکننده تبدیل شوند.

هان گفت که چندین جنبه از این مطالعه، یافته‌ها را به ویژه به مراکز مراقبت‌های مسکونی مرتبط می‌سازد. به‌جای ردیابی خواب و فعالیت دستگاه گوارش ناگزیر در محیط مصنوعی یک کارآزمایی بالینی، دانشمندان داده‌های جمع‌آوری‌شده را در زمانی که ساکنان مرکز کشف زندگی روزمره خود را انجام می‌دادند، تجزیه و تحلیل کردند.

علاوه بر این، این مطالعه 18 ماه از داده‌های مربوط به هر شرکت‌کننده را شامل می‌شود که دوره‌ای بسیار طولانی‌تر از بسیاری از مطالعات بالینی است.

هاملین گفت: «در حالی که هنوز کار زیادی برای انجام دادن وجود دارد، دکتر هان و تیم در مرکز متعهد به همکاری برای کمک به افراد بیشتری با ناتوانی های پیچیده در دستیابی به شادی و سلامتی بیشتر در زندگی خود هستند.»

بیشتر بخوانید : تجربه های رسانه های اجتماعی بزرگسالان اوتیستیک

منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *