فناوری واقعیت مجازی و توانبخشی شناختی برای ام اس

فناوری واقعیت مجازی و توانبخشی شناختی برای ام اس

تاریخ: 6 ژوئیه 2022

منبع: بنیاد کسلر

خلاصه: به گفته محققان، واقعیت مجازی با افزایش ورودی حسی و ایجاد پردازش حسی چندگانه ممکن است اثربخشی توانبخشی شناختی سنتی و تمرینات ورزشی را در افراد مبتلا به ام اس افزایش دهد.

در مقاله اخیر، دانشمندان بنیاد کسلر از ادغام فناوری واقعیت مجازی (VR) در تحقیقات توانبخشی شناختی ام اس (مولتیپل اسکلروزیس) حمایت کردند. آنها یک چارچوب مفهومی را ارائه کردند که از واقعیت مجازی به عنوان کمکی برای توانبخشی شناختی سنتی و تمرین ورزشی برای ام اس پشتیبانی می‌کرد و این نظریه را مطرح کرد که واقعیت مجازی می‌تواند اثرات درمان‌های توانبخشی سنتی را با افزایش ورودی حسی و ارتقای یکپارچگی و پردازش حسی چندگانه تقویت کند.

کارلی ال. ای. وندر، دکترا، جان دلوکا، و دکتر برایان ام. ساندروف، پژوهشگران ام اس و ورزش، این بررسی را با عنوان «ایجاد منطق برای گنجاندن واقعیت مجازی در توانبخشی شناختی و رویکردهای تمرین ورزشی برای مدیریت اختلال عملکرد شناختی در ام اس» نوشته اند که در 3 آوریل 2022 توسط نوروسای به عنوان بخشی از موضوع ویژه اختلالات شناختی و اختلالات عصبی روانپزشکی در مولتیپل اسکلروزیس با دسترسی آزاد منتشر شد.

درمان های دارویی کنونی ام اس برای اختلال عملکرد شناختی که یک پیامد رایج بیماری ام اس که زندگی روزمره بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار می دهد، موثر نیست. این فقدان کارآمدی نیاز به در نظر گرفتن سایر رویکردها برای مدیریت این نقایص شناختی ناتوان کننده را نشان می دهد.

به گفته برایان ساندروف، دکترا، دانشمند تحقیقاتی ارشد در مرکز نوروسایکولوژی و تحقیقات علوم اعصاب در بنیاد کسلر، گنجاندن فناوری واقعیت مجازی در تحقیقات توانبخشی و مراقبت از ام اس نه تنها توانایی بهبود شناخت را دارد، بلکه انتقال این دستاوردهای شناختی به بهبود عملکرد روزمره را تسهیل می کند. او پیش‌بینی می‌کند: «با واقعیت مجازی می‌توانیم تعامل و حجم ورودی حسی را به میزان قابل توجهی افزایش دهیم. همچنین با ترویج یکپارچگی و پردازش حسی چندگانه، واقعیت مجازی می‌تواند اثرات دو درمان غیردارویی امیدوارکننده یعنی توانبخشی شناختی و ورزش را افزایش دهد».

محیط‌های مجازی انعطاف‌پذیر و متنوع هستند و محققان را قادر می‌سازد تا دامنه و پیشرفت چالش‌های شناختی را با پتانسیل سازگاری‌های بیشتر و اثرات مداخله قوی‌تر کنترل کنند. واقعیت مجازی همچنین امکان ادغام استراتژی های توانبخشی شناختی را در جلسات تمرین ورزشی فراهم می کند که ممکن است از رویکرد مستقیم تری برای بهبود حوزه های شناختی خاص از طریق نسخه های ورزشی حمایت کند. استفاده از واقعیت مجازی در تحقیقات سکته مغزی در مقایسه با درمان سنتی بهبود بیشتری در نتایج حرکتی و همچنین فعال‌سازی عصبی بیشتر در ناحیه آسیب‌دیده مغز نشان داده است که نشان می‌دهد افزایش بیشتر ممکن است در طول زمان باقی بماند.

دکتر ساندروف بر مزایای مفهومی استفاده از واقعیت مجازی برای درمان اختلال عملکرد شناختی در افراد مبتلا به ام اس تاکید کرد. دکتر ساندروف نتیجه گرفت: «تحقیقات بالینی بیشتری برای بررسی اثربخشی ترکیب واقعیت مجازی با توانبخشی شناختی و یا تمرین ورزشی و تأثیر بر عملکرد روزمره افراد مبتلا به ام اس مورد نیاز است». چارچوب مفهومی ما شامل نمونه‌هایی از روش‌هایی است که می‌توان واقعیت مجازی غوطه‌ور و تعاملی را در کارآزمایی‌های بالینی ام اس گنجاند که مبنایی برای کارآزمایی‌های بالینی تصادفی بزرگ‌تر خواهد بود.

بیشتر بخوانید : یافته ها راه را برای درمان شخصی ام اس باز می کند

منبع

https://www.sciencedaily.com/releases/2022/06/220630142201.htm

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *